Fhed 0 Postad 26 Maj , 2016 Hej! För ett tag sedan köpte jag en Tärnskär med några år på nacken. Då anoderna på de rostfria trimplanen var dåliga så satte jag på nya. Ett par ordentliga anoder i zink. Men är det rätt? Skall man verkligen ha zinkanoder på en aluminiumbåt? Och spelar det någon roll om zinkanoderna sitter på de rostfria trimplanen? Borde jag byta till aluminiumanoder? Det vore ju tråkigt om zinken är mer ädel än själva båten och det är aluminiumet i båten som offras i stället för zinket i anoderna. mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinedlund 1 Postad 27 Maj , 2016 Hej, Tänker du på normalpotentialen där metallens potential i förhållande till vätgas mäts, så visar Al på en högre potential än Zn. Detta skulle innebära att Al blir offeranod för Zn. Men metallernas potential i en saltlösning är helt annorlunda, där har Zn högre potential än Al, vilket gör att Zn blir en offeranod för Al och alla andra metaller över Zn i den elektrokemiska spänningsserien. Det du bör reda ut är dock om trimplanen är ordentligt jordade mot aluminiumskrovet i båten eller ej för att zink anoderna på dina trimplan ska ge verkan även mot skrovkorrosion. Skulle du inte ha Zn anoder på trimplanen så skulle nog Al-skrovet fungera som en offeranod mot de rostfria trimplanen. Skulle de vara isolerade och inte ha god jordning så skulle jag rek att du även sätter en anod på skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser