Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Isakare

Pinnen mellan hydalstyrning och motor (utombordare)

Rekommendera Poster

Min båt fyller 40 i år, även Teleflexstyrningen är 40 (sjukt glapp) så jag slog till på en hydraulisk styrning som födelsedagspresent till båten  :)

Men på min båt går styrkabeln direkt till motorn, jag har inte den där pinnen med en böj och kulled.

Så jag åkte till SEA idag för att köpa den, men det finns 2 st, dom är i stort sett lika, men den ena är 10 mm längre efter böjen, svårt att mäta i förpackningarna, men jag fick det till att den ena var 15 mm, den andra 25 mm efter böjen innan den är nersvarvad och gängad.

Jag har försök mäta på motorn, men cylindern är ju ledad för att man ska kunna hissa motorn, och pinnen har en kulled av samma anledning, knepig att mäta på nått som inte sitter fast.

Motorn är en 40 hk Yamaha från -97.

Jag har inte lyckats hitta nån bild på pinnen, men den finns med i monteringsfilmen här

www.hydrodrive.eu

Nån annan som stött på samma problem ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog bifoga lite bilder eller ritningar så man fattar. Jag har själv installerat hydraulstyrning från Hydrodrive på en 40 hk Tohatsu (årsmodell 2006).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Pinnen är mitt minsta problem just nu, egentligen skulle jag byta rubrik på tråden, och skriva "Hur får man dit en hydraulstyrning på en Örnvik 510 -77 / Yamaha -97 40 hk"

Första problemet är att motorbrunnen är för smal, totalt ca 4 cm för att få full styrning, men det går att lösa, tänkte ta upp ett ca 50 mm hål på varje sida, och sätta dit nått som gör en fördjupning i väggen, funderar starkt på ett rostfritt decilitermått, klippa av handtaget och limma fast det i hålet, mer än så behövs inte för att det ska gå fritt.

Eller låta nån med TIG svets tillverka en kopp, eller vad man nu ska kalla det.

Nästa problem är värre, motorn går inte att fälla upp med styrkolven på plats, min motor har inte en liten plåtbit som infästning för styrningen, utan en konsol, samma som på motorer med rorkult.

Själva konsolen skulle kunna gå att såga bort, men det går inte att få dit ett fäste på motorn utan att plocka den i småbitar.

Det verkar som jag behöver sätta kolven nåt helt annan stans än på motorn, det är egentligen inget problem, bara uppfinna nått fäste, problemet är att det måste vara ledbart för att man ska kunna fälla upp motorn.

Bifogar 2 bilder, kanske inte syns så bra, men det var svårt att hålla upp motorn och fota med vänster hans samtidigt.

Bilderna ville inte komma med ??

Redigerad av Isakare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

post-105647-0-89627200-1464380733_thumb.jpgpost-105647-0-53070200-1464380984_thumb.jpg

Nu lyckades jag få in bilderna.

På nedre bilden är motorn svängd för att man ska kunna se, men det blir samma även in den står rakt.

Styrkonsolen tar i kolven, även om det inte syns tydlig, men som synes är det en bra bit kvar innan uppställningsspärren kan hoppa i.

Redigerad av Isakare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde slag i saken och sågade bort konsolen i dag, så nu går det fritt att hissa motorn.

Nu ska jag bara uppfinna ett nytt fäste som går fritt, har mallat upp en pappskiva som passar perfekt, den ska nu översättas till en 3 mm tjock rostfri plåt.

post-105647-0-45589000-1464475441_thumb.jpgpost-105647-0-92109600-1464475695_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt fäste tillverkat, dock bara 2 mm plåt, kommer nog hålla en evighet, men tror jag ska göra en till i 3 mm plåt.

Har nu även mätt för pinnen som tråden började om, och nu saknar det betydelse om den är 15 el 25 mm, blir det för trångt i upphissat läge går plåten att bocka om.

Värre är nu att få bort dom gammla grejerna, fästet för styrvajern sitter med rostfria spårskruv med icke rostfria muttrar, helt omöjliga att skruva bort, det går inte ett komma åt o kapa av dom, jag får slipa bort skallarna.

Den gamla Teleflexvajern verkar ha monterats innan båten fick inreding, inte helt enkelt att få bort den.

post-105647-0-03705100-1464556446_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt fäste tillverkat, dock bara 2 mm plåt, kommer nog hålla en evighet, men tror jag ska göra en till i 3 mm plåt.

Har nu även mätt för pinnen som tråden började om, och nu saknar det betydelse om den är 15 el 25 mm, blir det för trångt i upphissat läge går plåten att bocka om.

Värre är nu att få bort dom gammla grejerna, fästet för styrvajern sitter med rostfria spårskruv med icke rostfria muttrar, helt omöjliga att skruva bort, det går inte ett komma åt o kapa av dom, jag får slipa bort skallarna.

Den gamla Teleflexvajern verkar ha monterats innan båten fick inreding, inte helt enkelt att få bort den.

attachicon.gifWP_20160529_004.jpg

Jag fick också karva ordentligt om det kan vara någon tröst

post-79068-0-19309800-1464622663_thumb.jpg

post-79068-0-76524600-1464622439_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha. Hur har du löst tätningen där ?? Eller är det en öppen båt ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är en styrpulpetare, jag satte ett nytt botten på hålet, syns lite uppe i högra hörnet på den övre bilden. Det blev plywood fastskruvad och sedan täckt och tätad med gelcoatspackel, ser fult ut men håller. Går att göra snyggt om man har tålamod.

På styrbordssidan blev det en 70 (75?) mm avloppsrör, blind avslutning som är "hålet" som stången kan glida in för motorbrunnen är för small för denna modell av hydraulstyrning. På detta sätt rinner inte vattnet in i stuvfacket under aktertoften. Funkar även om man tilltar motorn, har hållet i 4 säsonger (dvs längre än hydrulpumpen som pajade efter 3 år och fick bytas ut).

(Hoppas mina beskrivningar går att förstå :P )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...