varg909 0 Postad 25 Maj , 2016 Hej! Jag är nybliven båtägare. Har en Pioner Multi. Nu avser jag montera en motor på den, en 15 hk Parsun. Min fundering är om jag klarar av att göra det tillsammans med en kamrat eller om det är en för svår historia. Vad säger ni erfaret båtfolk? Är det något särskilt jag borde tänka på som är lätt att missa som nybörjare? Tacksam för tips. Mvh/Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 Maj , 2016 Plättlätt. Motorn lyfter du ensam om du inte är klen men en kamrat kan underlätta när du ska vrida åt skruvarna. Det lättaste är att vada ut i vattnet och lyfta på motorn, att försöka montera den i en gungande båt blir snabbt gammalt och risken är större att du antingen tappar den i vattnet eller skadar båten. Jag provkör motorer upp till +25 hästar på en liten pellejönsbåt på fyra meter och jag monterar den själv genom att göra som ovanstående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varg909 0 Postad 25 Maj , 2016 Plättlätt. Motorn lyfter du ensam om du inte är klen men en kamrat kan underlätta när du ska vrida åt skruvarna. Det lättaste är att vada ut i vattnet och lyfta på motorn, att försöka montera den i en gungande båt blir snabbt gammalt och risken är större att du antingen tappar den i vattnet eller skadar båten. Jag provkör motorer upp till +25 hästar på en liten pellejönsbåt på fyra meter och jag monterar den själv genom att göra som ovanstående. Tack för svar! Okej, så man greppar den och vadar ut där det är grunt och bara lyfter på den? Det bör jag klara. Den väger nog 40-50 kg skulle jag tro. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Maj , 2016 Ja, bara greppa den. Behöver du ta omtag kan du ställa ner den på botten (det tål den) men akta propellern. Se till att skruvarna är tillräckligt öppna för att fästet ska gå ned över akterspegeln. Det kan gå lättare om du har tiltat upp motorn, då får du ett bra tag under riggen samt motorkåpan och kan därmed balansera lite bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser