Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
mcerik

Använda GPS som ekolod

Rekommendera Poster

Hej Köpte en Garmin GPS276C för ett år sedan och nu kan man ju använda den som ekolod också. Någon som provat och vad behöver jag för tillbehör? Kent :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på garmins hemsida? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat på deras hemsida men det är står inget som talar om hur man gör. Kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror att en så här skulle passa GSD 20 Garmin GSD-20 Ekolodsmodul för användning med Garmins sjökortsplottrar GPSMAP 182, 276C, 2006, 2010 olika modeller samt GPSmap 3006C och 3010C. I ett kompakt och vattentätt hölje skickar GSD-20 en digital dataström med fullständig ekolodsinformation till en kompatibel Garmin plotter. GSD-20 är designad med alla Garmins ekolodsfunktoner så som DCGT (Depth Control Gain) och SeeThruT teknologi. DCGT ger dig möjlighet att ställa in känsligheten på eko-signalerna på ett visst djup, vilket ger en förstklassig presentation av hur botten ser ut. Tack vare att GSD-20 arbetar på två frekvenser (50/200 kHz) och har en hög uteffekt (4000 W peak-to-peak; 500 W RMS) så får man ut maximal funktionalitet på i både djupa och grunda vatten. GSD-20 är helt fjärrstyrd från det instrument den är ihopkopplad med, där du enkelt kan göra alla inställningar för att passa just dina behov av ekolodet. Installationen är enkel och består av en enkel ström/datakabel och inkoppling av någon av Garmin´s stora urval av ekolodsgivare. du behöver en sån här :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild tror jag ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för den fina upplysningen och kommer att undersöka detta Tack Kent :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Priset på GSD 20 ligger på 3600:- Därtill tillkommer en givare på cirka 1500:- Totalt 5000:-. lite för mycket enligt mig. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har ingen erfarenhet av ekolodsmodulen men stod i samma val som du. Det jag kom fram till då var att det var smidigare att få informationen på varsin skärm, annars måste man kanske prioritera bort sjökortet i plottern för att se ekolodsgrafiken. Bestämde mig till slut för att köpa ett NMEA-kompatibelt ekolod vilket gör att jag har en skärm som ständigt visar ekolodet samt plotter dit jag skickar information om djup, hastighet i vattnet och vattentemperatur. Har placerat ekolodet lite högre upp så att passagerarna enkelt kan se det och även föraren, kan även välja att skicka signal om position till ekolodet så att passagerare som läser sjökort enkelt kan se exakt GPS-position. Efter att ha testat detta i sommar känns det som om jag gjort rätt val.

Johan  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkelt sätt att konvertera sin Garmin 276C till ett ekolod är att binda ett långt snöre i den och kasta den över relingen. När den nått botten mäter du den våta delen av snöret med en tumstock eller liknande. Hightech modellen av ovansående är att i förväg märka snöret med olikfärgade band på bestämda mått. Med lite träning kan man även lära sig att läsa av bottenbeskaffenheten med detta lod. /B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Perfekt förslag Bosse, då den är vattentät så funkar det säkert! Du kan ju prova först och återkomma med resultatet så kan vi andra komma efter.;-) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredrik! Om den flyter kan man köpa ett Garmin vikttillbehör för 570 kr på närmaste marinshop. Annars går det lika bra med en gråsten .... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har använt min GSD-20,Ekolod tillsammans med en Garmin 172c och med givare monterad i aktern hela denna sommar.

En fantastisk upplevelse att se sjökortet på ena halvan av skärmen och djupet på andra. Lite kul är det också att man kan se fiskar mm.

Har köpt allt från TigerGPS: http://www.tigergps.com/

Levererades otroligt snabbt (fem dagar)och med UPS som transportör direkt till dörren där hemma. Fick givetvis betala tull och Moms men jag har ändock gjort en avsevärd besparing i förhållande till svenska leverantörers absoluta vansinniga prissättningar på dessa tillbehör som faktiskt är sjösäkerhet.

Hälsningar

Akallavik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...