Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025

Rekommendera Poster

Har en båt som väger 190 kg i dag, där sitter en motor, 30 hk, som väger 53 kg. Funderar på att köpa en 40 hk, men den väger 92  kg (alla vikter är ca). Går det ens, eller väger den nya alldeles för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu skriver du ju inte vad det är för båt, båttyp, eller mått på båten. Men att båten endast väger det dubbla mot motorn, är inget hinder i sig.

 

Jag har själv haft en styrpulpetbåt som vägde 160kg, var 4,25 meter lång. Med en Suzuki 65hk, som vägde över 100 kg. Det gick alldeles utmärkt, så länge jag inte hade motorn fullt uttrimmad när det gick fort, och kom sjö från andra båtar. Då fick man trimma in lite, eller slå av på gasen.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 kilo extra, det är väl inte större skillnad än om ni sitter två personer på aktertoften samtidigt.

 

Men 40 kilo borde väl också gå att barlasta i båten. Ställ dit några gamla bilbatterier, eller hinkar med vatten eller något annat tungt så långt akterut som du kan och pröva hur båten beter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 kilo extra, det är väl inte större skillnad än om ni sitter två personer på aktertoften samtidigt.

 

Två ankor möjligtvis ;-)
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Lami 4300 R, styrpulpet. Tveksam till att vikten på båten stämmer, skulle gissa på mer, men enligt herr Google ska den väga det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt tanken att fylla 20 Liters dunkar och ställa de och se hur mycket de tynger ner båten. 

Genius move! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtens akterutformning avgör en del hur bra det går. Nyare båtar har större bärighet i aktern för att klara tyngre (nyare) motorer och har ofta skrov med låg planingströskel. En del gamla båtar klarar tyngre motorer men får problem med planingströskel och gång. Så testa att barlasta och se hur den beter sig vilket iofs inte behöver vara exakt hur den skulle bete sig med en annan motor. Det finns ju fler variabler som påverkar.

Som vanligt är det bäst att hitta någon annan som testat det man tänker göra. Spar mycket tid&pengar med båtar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min lillracer väger 135kg enligt uppgift och är 420 lång. motorn är en tohatsu 40  som nog väger runt 90kg, den har jag flyttat bak 18cm bakom akterspegeln med en motorhiss, sen har jag en 30 liters tank i aktern . fick en fart på 39,6 knop förra sommaren, ska i sommar även flytta bak batteriet som nu sitter under fördäck för att få upp båten mer ur vattnet. 
man måste köra 40knop med 40hk annars är det ingen sport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att motorn påverkar båten vid bryggan också. Kolla så att inte vågor slår in i båten akter ifrån om den blir 40 kg tyngre där bak.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey har en viktig poäng... Många feta båtar har sjunkit pga hamnens svall. Övermotoriserat är livet enligt mig, men man måste se till att det funkar även när man inte är där och kan ösa:)

 

En tät motorbrunn är a och o, se till att alla slanggenomföringar är täta och länspump med nivåvakt är i bra form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag kan stå i min motorbrunnen utan att bli blöt om fötterna  , och skulle det komma en våg och slå över aktern så är ju brunnen tät som den ska vara.

post-74692-0-25094300-1464503530_thumb.jpg

 

 
har även en 5 meters ht väger nog 400kg som är undermotoriserad med 40hk. den får man in halva östersjön i motorbrunnen särskilt om man backar (kort rigg)

så det beror nog mycket vad det är för båttyp.  
men generellt så tror jag man oftast kan övermotorisera en hel del innan det börjar bli kritiskt.
 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske man inte ska chansa, trots allt. Kommer nog inte finnas möjlighet att prova på MIN båt innan köp. Om man då vänder på det till andra hållet, i dag sitter det en, icke-fungerande, 30 hk motor på båten, som max gör 23 knop. Om man sätter på en 20 hk motor, vad kommer det att göra för skillnad i toppfart, cirka? Verkar närt omöjligt att hitta 30 hk eller 40 hk kortriggade utombordare till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...