patflemming 30 Postad 25 Maj , 2016 Hej Jag har en båt med 5 liters v8 från -86 och alpha drev med utväxling 1:62. Sitter idag en alu propp med 15 tum stigning. Båten är en Windy 23 fc som väger ca 1900-2000 kg. Har några säsonger funderat på att byta till rostfri propeller med 17 tums stigning. Varför? Jo, motorn varvar nästan 5000 varv på topp och med full last iaf 4800-4900 varv. Jag marshar idag på 3600-3800 varv och då kör jag i ca 21-23 knop. Jag skulle vilja sänka dessa varvtal något med bibehållen fart. Det som gör att jag tvekar är att jag är rädd att accelerationen kommer påverkas väldigt negativt om jag går upp till 17 tums stigning. Idag upplever jag att accet är bra oavsett om vi är 2 eller 8 personer i båten och så vill jag ju att det fortsatt ska vara. Vad säger det allvetande forumet om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 Maj , 2016 (redigerade) Jag hade en 21-tummare på en 22-fots SeaRay och den gick fint... Men, om den enkelt varvar ur med 15 tum oavsett last är ju 17 tum inte orimligt, snarare logiskt. Sedan är ju en rostfri prop styvare än en alu varför det blir svårt att jämföra 15 tum alu med 17 tum rf. Mitt råd är att testa, du borde uppleva bättre acc med rf men det är så många fler parametrar än bara stigning som påverkar. Redigerad 25 Maj , 2016 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser