Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
patflemming

Ytterligare en propeller tråd

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en båt med 5 liters v8 från -86 och alpha drev med utväxling 1:62. Sitter idag en alu propp med 15 tum stigning. Båten är en Windy 23 fc som väger ca 1900-2000 kg.

Har några säsonger funderat på att byta till rostfri propeller med 17 tums stigning. Varför? Jo, motorn varvar nästan 5000 varv på topp och med full last iaf 4800-4900 varv. Jag marshar idag på 3600-3800 varv och då kör jag i ca 21-23 knop.  Jag skulle vilja sänka dessa varvtal något med bibehållen fart.

Det som gör att jag tvekar är att jag är rädd att accelerationen kommer påverkas väldigt negativt om jag går upp till 17 tums stigning. Idag upplever jag att accet är bra oavsett om vi är 2 eller 8 personer i båten och så vill jag ju att det fortsatt ska vara.

Vad säger det allvetande forumet om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade en 21-tummare på en 22-fots SeaRay och den gick fint...

Men, om den enkelt varvar ur med 15 tum oavsett last är ju 17 tum inte orimligt, snarare logiskt. Sedan är ju en rostfri prop styvare än en alu varför det blir svårt att jämföra 15 tum alu med 17 tum rf. Mitt råd är att testa, du borde uppleva bättre acc med rf men det är så många fler parametrar än bara stigning som påverkar.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...