Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
niclaaaas

Wallas 1800 i bayliner 2655

Rekommendera Poster

Hej! Har köpt en Wallas 1800 till min bayliner 2655 -94. Har ligger frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1: Vart rekommenderar ni att sätta värmaren? I utrymmet som finns längst in i Midcabin? Har blivit tipsad om det.

2:Ställer man isåfall tanken där också?

3: Vart skall man dra ut de respektive värmeutblåsen? Kan det vara en bra idé att dra ut det ena under kapellet för lite skön värme där också, eller är det bara onödigt utifall den inte håller sig kvar?

4: Skall strömkabeln till värmaren kopplas direkt till batteriet? Dvs före huvudströmbrytaren?

5: är det bara borra på lämpligt ställe i sidan på båten för "skorsten"? Har sidoutblås.

Mvh Niclas. Sandviken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Jag är inte familjär med din båt. Men avseende fråga 4 och 5...

Det rekommenderas. Men det måste man inte göra. MEN.... man bör inte bryta strömmen under värmarens eftergång när den kyler. Värmaren kan ta stryk av att inte få kyla efter när den ska stängas av. Stänger du av värmaren så fortsätter den att gå till den är "klar" och stängs sedan ned. Drar du huvudbrytaren om den går över den medans den efterkyler så är det inte så bra. Min går inte direkt till batteriet, utan till en separat säkring som i sin tur går mot min förbrukningsbank och över huvudbrytare. Jag har gjort så med flit för jag vill ha det så. Det viktiga är att man vet vad man gör och varför man gör det.

Om du går ut genom sidan... En korrekt böj ska du ha och *BÅDA* rören (inner + ytter) i rostfritt. Detta står i manualen som man bör läsa parallellt med svar i forumet.

Avseende utblåsen så får du varmare luft ur det ena och i manualen så står vad som gäller avs spjäll eller ej på det.

Och vill du ha en termostat, kan du läsa mitt inlägg (se min blogglänk nedan) hur du gör en egen för 250kr som är minst lika bra som Wallas egen.

Mvh

Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...