Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
derbyboy

Aluminium eller koppar?

Rekommendera Poster

Jag ska bulta fast mina mantågsstöttor på utsidan av skrovet och behöver en bricka som är något formbar. Stöttan är lite ojämn och jag vill därför att brickan ska "smälta" in i ojämnheterna när jag drar ihop bulten.

Ska jag använda en aluminium- eller kopparbricka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta vit tätmassa? Dra ihop, skär sedan bort överflödet när det härdat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan du länka till vit tätmassa?

Det stavas SIKAFLEX, använd google.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tror dock på SIKAFLEX + bricka

Koppar eller aluminium va då frågan?

/Derby

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/Derby

varför metall ? Finns både fiber och delrinbrickor. Tror tom det finns på Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

/Derby

varför metall ? Finns både fiber och delrinbrickor. Tror tom det finns på Biltema.

drar man inte sönder sådana brickor?

De fiberbrickor som såldes på Biltema fanns bara i stora set

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppar kan väl blöda lite ärg på skrovet, inte vackert

Köper brickor styckevis på Autoexperten, löjligt billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar nog inte riktigt var du ska ha brickan? Varför bricka mellan skrov och fäste..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg en tunn folie, typ gladpack, på båda ytorna. Kläm dit epoxi i lämplig färg, lagom trögflytande eller fast, form, sätt ihop utan att dra åt fullt. Låt härda, skruva åt. Då har du en bricka/ plattform, som är formanpassad, tar upp krafterna bra och är lätt att lossa. Vill du ha den losstagbar endast på ena ytan lägger du "gladpack" endast på den ytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS. jag fick från ett badhus, ett epoxy-stick, "Universal-stick" som man rullar och viker ett antal gånger för att den ska börja härda. Det sticket är mer flexibelt än motsvarande för metall, nästan vitt när det är blandat. Badhuset använder det för att laga klinker under vatten.

Det har jag använt till diverse liknande, när man vill ha bra ytkontakt mellan ytor som inte spontant passar ihop. Fungerar fantastiskt bra och snabbt. DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

PS. jag fick från ett badhus, ett epoxy-stick, "Universal-stick" som man rullar och viker ett antal gånger för att den ska börja härda. Det sticket är mer flexibelt än motsvarande för metall, nästan vitt när det är blandat. Badhuset använder det för att laga klinker under vatten.

Det har jag använt till diverse liknande, när man vill ha bra ytkontakt mellan ytor som inte spontant passar ihop. Fungerar fantastiskt bra och snabbt. DS.

Finns även på Biltema, funkar alldeles utmärkt att knåda till en deg och sedan placera innan det härdar på en kvart.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxikitt-2000019181/

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

/Derby

Även om du nu skriver i fet stil, så skulle jag placera mantågsfoten där den skulle va. Borra hålen. När jag borrat ett hål brukar jag stoppa i en skruv på lösen. Sen borrar jag nästa hål och stoppa i en skruv i det med, innan jag borrar det tredje hålet.

Sen skulle jag för övrigt aldrig någonsin mer köpa nya mantågstöttor. Bytte några på min nuvarande båt. Dom höll ihop medans jag monterade  dem. Sen blev de väldigt fort lealösa tills en efter ett par år helt rasade ihop.

Köpte gamla begagnade på Tackel och tåg i Stockholm. Riktigt gods som var svetsat av en som kunde svetsa. Dom kanske var 40 år när jag köpte dom, och de kommer att hålla i 100 år till. Dessutom kostade de en bråkdel av den skiten som säljs på marinbutiker - typ Hjermans.

Mantågsfoten på bilden är en av de helare, när jag bytte ut samtliga.

post-106994-0-30955100-1464107343_thumb.jpg

KLICKA INTE PÅ BILDEN - FÖR DÅ SYNS ELÄNDET TYDLIGARE

http://www.maringuiden.se/forum/topic/81457-hållbar-mantågssötta

När jag borrat alla hålen skulle jag tejpa runt mantågsfoten, eller rättare sagt - jag tar bort fort, täcker ytan med maskeringstape och sätter tillbaka foten med lösa skruvar. Sen skar jag med en typ brytbladskiv eller liknande, ett par mm från mantågsfotens bottenplatta. 

Försänker skruvhålen med en försänkare. Det går ju med ett grovt borr också, men då skall man snurra det mellan fingrarna alternativ för den late är att köra borrmaskinen baklänges, så att den inte hugger och borrar ett stort hål genom däcket. Försänkningen är för att få rikligt med tätningsmassa som en packning runt skruvarna.

På med Sikaflex i önskad färg. I med skruvarna. På med en stor bricka på undersidan med samma hålmönster som i mantågsforten. Brickan bör helst va betydligt större än mantågsfotens bas. 

Som ett dåligt alternativ kan man ta alldeles för stora karossbrickor - dom största som man hittar och ta ett par mindre brickor under. och så dra dit det hela med muttrarna.

Är det sandvich i däcket, kan det lämpligtvis fräsas ur med en krokig spike eller dyligt efter att man borrat genom det övre laminatet. Gjuta i en epoxyplugg och när den härdat borra helt genom pluggen.

Kladd med koppar eller aluminiumbrickor är helt meningslöst.

Men vi lever i ett fritt land. Vem som helst får  göra vilka dumheter som helst.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jisses vilken dyxelsi jag har drabbats av, igen!, ... läste eller tolkade det hela som "MASTFOT"...
Såklart du ska göra precis som Thallatha skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Görs som Thallatha skriver.

Om du behöver eller vill ha brickor så välj brickor i samma material som skruvarna och mastfötterna. Helt onödigt att skapa möjlighet för elektrokemisk korrosion genom att använda olika material.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...