Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Azguz

BAY15D

Rekommendera Poster

Tjoho. Dessa bay15D lampor. Behöver hjälp med att förstå dessa. 

Lanternorna är ju av sådan modell med 25W. När jag tittar runt efter dessa lampor så hittar man ju även lampor som betecknas P21/5W. Oftast i samband med bromsljus för fordon och då blir jag ju fundersam. Hur är det här egentligen? Är det olika lampmodeller fast med samma typ av sockel? Att det finns flertrådiga och entrådiga för olika ändamål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla på Wikipedia om vad dom skriver om billampstyper:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Billamptyper

Den lampan du funderar på har två glödtrådar, vanlig som kombinerad bakljus och bromsljus, ibland på äldre bilar (PV och Duett)  fram som p-ljus och blinkers.

Glödtrådarna är på 5 watt och 21 watt, i 12 voltsversionen. Troligtvis en begränsat användning i fritidsbåtssammanhang, möjligen som ruffbelysning eller läsbelysning när man vill har svagare eller starkare ljus, men ålderdomligt då det finns bättre LED-lampor som kan dimmras.

"Ba" betyder att det är en bajonettfattning, "d" betyder duo, alltså två glödtrådar.

"Y" har att göra med hur piggarna i bajonettfattningen ser ut (tror jag), det finns olika modeller även där. De som klassificerad dessa lampor har inte varit helt konsekventa, därför är nya typbetäckningar på gång, se wiki-artikleln.

 

31LNtV88I6L.jpg

 

Bay 15 d.

 

 

 

5458.jpg

Bay 15

Till lanternor är det en annan lampa, denna, det finns LED-lampor av samma sort också, men det har ju här diskuterats livligt om dessa är godkända eller ej.

Jag har alltid haft vanliga glödlampor i mina lanternor, då jag ändå har motorn igång då dessa är tända, har en motorbåt. I nya båten var det en mix av LED och glödtrådslampor, tja, det skall väl kanske ändras.

Denna kännetecknas på att piggarna sitter på olika nivåer, och glaskroppens form.

Men osäker på om denna lampan konsekvent heter så på alla försäljningsställen, nu ser du den på en bild i alla fall.

Seasea, Hjertmans, Erlandsons och de övriga båttillbehörsbutikerna säljer sådana, rätt dyra, 58kr oftast mer, finns i två styrkor, och även för 24 volt.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5454

Det man lätt lurar sig av, är att lampan till lanternorna har två "ploppar" av lödtenn i botten, liksom de som har dubbla glödtrådar, i bak/bromsljuslampans fall har ju varje "plopp" kontakt med varsin glödtråd, som sedan har gemensam jord i sockeln.

I lanternlampans fall är denna "tvåpolig" enligt någon marin standard, alltså har var ända av glödtråden var sin "plopp" i botten, sockeln är galvaniskt åtskild, isolerad från det elektriska ombord, gissningsvis för att utesluta galvaniska strömmar i båtar av metall.

 

14654.jpg

Här är LED-varianten, här ser du de båda "plupparna" av lödtenn i botten, liksom piggarnas placering.

Om du har segelbåt och verkligen seglar utan maskin i gång, så kan jag ju tycka att ljusstarka LED-lanternor är att föredra, än av spänningsfall och dåligt laddade batterier försvagade glödtrådslanternor, som knappt ens lyser upp sig själva...

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu (mot förmodan) sätter i en bak-bromsljuslampa i din lanterna så blir det inte så bra.

De båda glödtrådarna i denna kommer att seriekopplas, eftersom lanternan har en annan konfiguration i kontaktblecken än vad man har i bilens baklyktor, och eftersom det är mindre motstånd i 21-wattstråden kommer den att lysa... litet granna, den kommer att lysa litet starkare än "glöda", litet ström kommer också att flyta genom 5-wattsråden, så här kan man skönja litet glöd, sammataget så når det inte upp till erforderligt antal candela i alla fall, så köp rektia lamper! (dialektalt uttal).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jo det var precis vad jag eftersökte. För jag fattade inte varför marina lanternor har dubbelpoliga sockel när det ändå är enpolig tråd i lampan.

De BAY15D som säljs avsedda för lanternor har ju den här tvåpoliga sockeln men samtidigt en tråd. Vilket gör att det är lite svårt att "hitta" dem när man dränks i de med 2-trådiga. Men helt enkelt är det inte jordat via sockeln utan via den ena polen alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, marina BAY15D lampor använder inte sockeln för jord utan bara de två polerna.

De typer som finns hos Hjertmans eller Seasea ska ha denna konfiguration också. Men försöker du med ett bromsljus kommer det nog inte gå vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Fatta inte varför just de marina lamporna hade en tråd och två poler, men nu vet jag. Superbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte lysdiodlampor med denna luriga sockel för att ersätta fyra läslampor i salongen. De gamla var värsta strömförbrukarna när de var tända. 84W vilket behövdes för att få det ljust.

 

Var tvungen att ändra ledlampan så jag kunde få den att lysa. Hittade genom ohmmätning en lödpunkt till sockelns överdel som kunde skäras av och den ena plätten förbindas med sockeln. Plätten slipades först ned och en tunn kardel från en kopparledare löddes till sockeln och plätten byggdes på med isolerande lim.

 

Nu drar alla lampor i salongen tillsammans knappt en ampere eller 10W.

 

Svor en del över eländet med o-standarden. Fantiserade att någon klant tillverkat en båtlampa på fel sätt och att kineserna hittat just det felaktiga exemplaret att kopiera. Som vanligt utan att tänka på konsekvenserna. En glödtråd och två plättar borde fått några att dra öronen åt sig.

 

Rätt tillverkad skulle förstås kampan ge funktion motsvarande en 5W/21W lampa. Allt annat är ju fel fel fel. Då hade vi fortfarande fått mysläge på lamporna. Nu är det släckt i mysläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte lysdiodlampor med denna luriga sockel för att ersätta fyra läslampor i salongen. De gamla var värsta strömförbrukarna när de var tända. 84W vilket behövdes för att få det ljust.

 

Var tvungen att ändra ledlampan så jag kunde få den att lysa. Hittade genom ohmmätning en lödpunkt till sockelns överdel som kunde skäras av och den ena plätten förbindas med sockeln. Plätten slipades först ned och en tunn kardel från en kopparledare löddes till sockeln och plätten byggdes på med isolerande lim.

 

Nu drar alla lampor i salongen tillsammans knappt en ampere eller 10W.

 

Svor en del över eländet med o-standarden. Fantiserade att någon klant tillverkat en båtlampa på fel sätt och att kineserna hittat just det felaktiga exemplaret att kopiera. Som vanligt utan att tänka på konsekvenserna. En glödtråd och två plättar borde fått några att dra öronen åt sig.

 

Rätt tillverkad skulle förstås kampan ge funktion motsvarande en 5W/21W lampa. Allt annat är ju fel fel fel. Då hade vi fortfarande fått mysläge på lamporna. Nu är det släckt i mysläget.

Ja, jag är förvånad att det inte verka finnas någon form av "nummer" som skiljer dessa designer ifrån. Dessa verkar även ha tilläggsbeteckningen "1157" men även den är densamma för båda funktionerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ibland blir man förvånad. När det nu finns en standard som är lätt att förstå och vad jag kan se fortfarande har ett stort användningsområde i bilar, varför i h-skotta röra till det till en istortsett oanvändbar grej.

 

Är det månne för stålbåtar man gjort denna oanvändbara sort eller vad ska man gissa? Hade annars varit enkelt att göra en lampa lik den vanliga 5/21W varianten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ibland blir man förvånad. När det nu finns en standard som är lätt att förstå och vad jag kan se fortfarande har ett stort användningsområde i bilar, varför i h-skotta röra till det till en istortsett oanvändbar grej.

 

Är det månne för stålbåtar man gjort denna oanvändbara sort eller vad ska man gissa? Hade annars varit enkelt att göra en lampa lik den vanliga 5/21W varianten.

Mm, fast samtidigt så är ju lanternorna ofta en egen plastad enhet som ändå ska ha två tåtar till sig. Sockelns anslutning till jord behöver ju inte vara via skrovet lixom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nävisst. Försöker bara hitta ett skäl till den konstiga produkten.

 

Har för mig att det diskuterades när jag ändrade mina lampor efter felköpet. Det utreddes då vad de olika socklarna innebar.

 

Kanske kan hitta en plausibel förklaring där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...