Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Almqweest

Mercury 2004 2 x 2 hoppar mellan cylindrarna

Rekommendera Poster

Hej, köpt mig en mercury 04 2x2 och den skall enligt förra ägaren gå på 2 cylindrar under 2000 varv och vid pådrag över 2000 varv slår alla 4 in men min kan inte riktigt bestämma sig. Vid pådrag kan den gå ner till 2 igen och hoppa fram. Vad kan vara fel. Vad ska jag göra ? Tack för mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hur stor är motorn.Mig veterligen så finns det ingen motor på 4 cyl som gör så.Yamahas hpdi gör så men det är ju sex cylindrar.Jag tror du har något annatfel Med vänlig hälsning Tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS borde lämna mer info. Tror detta handlar om en 125 hk 2+2 motor, I så fall har den förgasare. Tveksam om denna tillverkades fram till 2004. Problem med övergång från 2 till 4 är välkänt på dessa motorer. Enligt vad jag läst mig till startas alla 4 cyl då högfartsmunstyckena börjar leverera soppa vid ca 1800 varv. Vanligen ligger detta varvtal då fören pekar mot skyn dvs i en fart man inte vill åka. Har man en båt detta inte stämmer för eller om man gillar att köra så, så går motorn som en påse nötter. Men av beskrivningen förstår jag att det är svårt att komma förbi detta läge även om man drar på och så skall det ju inte vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke kan vara om det är bränslebrist då det plötsligt behövs mer soppa när högfarten på 2 cylindrar till vaknar.

Pröva att pumpa på blåsan när det krånglar och se om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr tror jag du har fått exakt rätt svar av Guestesson. Jag hade en Mariner 115-2T från 2002 med samma symptom.

Jag löste det genom att till slut byta snurran not en Yamaha 115-4T, blev betydligt behagligare att åka i hela registret.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är 115 hk och från 04. Den beter sig olika

Den kan gå igång på alla 4 ibland sen kan den helt plötsligt sluta med det så får jag ingen respons alls av gas. Ska lämna in den på närmaste marina idag för felsökning

Den går perfekt på land. Märker det bara i vattnet. Tack för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...