Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Alicia1

Hammarbyslussen

Rekommendera Poster

Karl-Johan är stängd 4-5 år framåt. Hur tror ni trängseln/trycket  kommer bli till Hammarbyslussen?

Vilka tider kommer vara värst? trängs man med stora fartyg?

Kommer att ligga i Mälaren i år men åker ofta ut i saltsjön.

//Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att det blir lite fler motorbåtar i Hammarbyslussen, men trängsel är inget jag skulle oroa mig för. Men så räknar jag bara med att slussa en gång eller kanske två åt varje håll i sommar

Men stora fartyg behöver du inte oroa dig för, de får inte plats utan går genom Södertälje. Sightseeingbåtar, nån enstaka grusbåt och arbetsbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket sällan som Hammarbyslussen är helt full. Det som kan hända ibland är att man får vänta då ett större fartyg ska slussa själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slussbassängen i Hammarbyslussen är ju mycket större än Karl-Johan-slussens. Det ryms många båtar i varje slussning så det bör inte bli någon längre kö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den hemsida jag hittat för slussarna står både att Karl Johan är öppen tills vidare, medan det på en annan av deras sidor står att den är stängd och Hammarbyslussen är alternativet.

Någon som vet?

Det står heller inget om sluss-tider, bara "vid behov" under en viss tid. Hur brukar det fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den hemsida jag hittat för slussarna står både att Karl Johan är öppen tills vidare, medan det på en annan av deras sidor står att den är stängd och Hammarbyslussen är alternativet.

Någon som vet?

Det står heller inget om sluss-tider, bara "vid behov" under en viss tid. Hur brukar det fungera?

Karl Johan är stängd nu när de renoverar Slussen.

Vid behov betyder just det, bara att tuffa dit. Har du otur håller de precis på att slussa åt samma håll som du ska, då får du vänta några minuter extra. 2330 till 0630 gäller fasta tider. Går man inte under broarna (11,4/12,8m) så kommer man inte under i rusningstid heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så de väntar inte tills det byggs på med båtar innan de slussar?

Då vi har småbarn med vill man helst slippa stillestånd. Stillestånd = barnskrik ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så de väntar inte tills det byggs på med båtar innan de slussar?

Då vi har småbarn med vill man helst slippa stillestånd. Stillestånd = barnskrik ;)

Nej, jag har slussat som enda båt många gånger. :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slussade prick kl 8:00 precis en vecka sedan, förra onsdagen.

Enda båt. Man bara höll sig i inorna.

De tar 180:- för att släppa ut en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...