Nim26 170 Postad 23 Maj , 2016 Jag har läst att man kan koppla på sitt startbatteri på generator ingången på ctek! Men på den platsen sitter ju generator kabeln! I butiken sa dom att jag skall koppla generatorn till startbatteriet och därifrån bygla mig till cteken men jag tror inte det stämmer för startbatteriet är det som skall få laddning när UH är fulla dvs sist. Läste att en pulsladdning startar upp till start batt när UH är ok Jag försökte sätta två kabelskor på ingången på laddaren men skruven är för kort Vet någon bra råd om detta just nu är startbatt utan laddning vilket det var 2015 med vilket fungerar men tänkte det kunde vara skönt o få med det med. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 23 Maj , 2016 Föreslår att du litar på manualen i första hand: http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/SMARTPASS_SV.pdf Såvitt jag kan se finns det ingen "generatoringång" på denna burk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 908 Postad 23 Maj , 2016 Jag har läst att man kan koppla på sitt startbatteri på generator ingången på ctek! Men på den platsen sitter ju generator kabeln! I butiken sa dom att jag skall koppla generatorn till startbatteriet och därifrån bygla mig till cteken men jag tror inte det stämmer för startbatteriet är det som skall få laddning när UH är fulla dvs sist. Läste att en pulsladdning startar upp till start batt när UH är ok Jag försökte sätta två kabelskor på ingången på laddaren men skruven är för kort Vet någon bra råd om detta just nu är startbatt utan laddning vilket det var 2015 med vilket fungerar men tänkte det kunde vara skönt o få med det med. Tacksam för svar Det vanligaste är väl att först se till så att startbatteriet blir laddat så att det går att starta motorn igen. Därefter skickas laddningen över till förbrukarbatteriet. Du skriver att startbatteriet fungerade hela förra säsongen utan att vara inkopplat till laddningen. Då inser du väl att det inte är så mycket ström som kommer att gå till startbatteriets laddning innan förbrukarbatterierna börjar laddas. Sen är det ju inte så bra för startbatteriet om det det blir för mycket urladdat utan att återladdas. Det kommer att åldras i förtid med en sådan inkoppling. Så följ speljakts råd och koppla in enligt installationsmanualen (generator till startbatteri och vidare till din Ctek 250S Dual). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 Maj , 2016 "Generatoringången" ska mer ses som ingången från startbatterikretsen. Jag använder min huvudbrytare för startkretsen som kopplingsplint mellan startbatteri/generator och startmotor. Startbatteri och generator på ena sidan och startmotorn samt kabel till d250s på den andra sidan.Och nej, startbatteriet är alltid på generatorsidan så pumpas det över till förbrukningen via d250s. Kopplar du in solcell också sker det omvända. Då underhållsladdas startbatteriet av solcellen när förbrukningen är full. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 24 Maj , 2016 Som beskrivet av fler. Det normala är att generatorn kopplas på startbatteriets pluspol, ofta via en anslutning på startmotorn. Från startbatteriets plusspol kopplar du en kabel till "generatorsymbolens" anslutning på Cteken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Maj , 2016 Nej, jag kopplar inget på pluspolen förutom en enda anslutning… som går till en plint. Då kan du även från plinten ansluta din ctek dual. Ett påpekade när du ansluter solcell också:Det innebär att du inte kan koppla bort batterierna med en huvudbrytare eftersom solcellen ska vara inkopplad hela tiden ( gäller även ev landströmsladdning ) Alternativet är att dra separata ledningar för laddningen ( vilket du ändå hade behövt göra om du redan har installerat solcell eller hade tänkt att göra det? ) cteken innehåller ett relä och laddar både start och förbrukarbanken via solcellen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 Maj , 2016 Man kan göra på många sätt. Man kan dra startbatteri, generator, startmotor och en lös kabel till en plint, sen drar man andra änden av den lösa kabeln till d250s.Eftersom d250s är en elektrisk pryl så kan det väl bli fel i den och kretsen blir aldrig bruten. Jag har huvudbrytare däremellan därav så jag kan bryta den helt. Får jag också bort en kopplingsplint extra mm. Efter ctek har jag även dvärgbrytare så kan stänga av efter dessa om jag så vill när jag lämnar båten längre perioder och jag vill ladda batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 26 Maj , 2016 Hej alla och tack era svar. Har kopplat efter manualen som några av er skrev o allt fungerar men när jag stängt av motorn och huvudströmbrytarna så står strömlampan på cteken och tycker jag Flimmrar! I manualen står det att om den Blinkar!! Så är det bara att den visar att den är i sparläge. Jag skall koppla in solcell. Stor bild var generator ingången är för den som missat det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Maj , 2016 Som sagt… kopplar du in en solcell och inte har dragit separata laddningskablar så kan du inte stänga av huvudbrytaren, då byts kretsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 4 Juni , 2016 Nej, jag kopplar inget på pluspolen förutom en enda anslutning… som går till en plint. Då kan du även från plinten ansluta din ctek dual. Ett påpekade när du ansluter solcell också: Det innebär att du inte kan koppla bort batterierna med en huvudbrytare eftersom solcellen ska vara inkopplad hela tiden ( gäller även ev landströmsladdning ) Alternativet är att dra separata ledningar för laddningen ( vilket du ändå hade behövt göra om du redan har installerat solcell eller hade tänkt att göra det? ) cteken innehåller ett relä och laddar både start och förbrukarbanken via solcellen Detta förstår jag inte även om jag stänger på huvud bryt så genererar panelen ström rakt in i ctek en som laddar batt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 4 Juni , 2016 Tack för svar jag har haft svårt att bli inloggad därav ingen respons. Nu är allt kopplat enl manualen med 6mm från plus och via 30amp säkring osv verkar funka kanon. Men igår var volt mätaren uppe och Vände på 15,5 v! För att sen falla tillbaka till 13,9 detta var bara korta stunder men blev orolig när mätaren ökade Nån som vet om det är ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser