Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Bigfish68

Läckande skrovgenomföring...

Rekommendera Poster

Har en genomföring,utloppet för septin,som fuktar igenom när jag åker,men inte vid stilla,

och de är nere vid genomföringen de kommer,kan man täta med ngt bra medel tillfälligt ?

de kommer kanske in ca 0,5L på 20nm,så de är ingen fara på taket,men vill gärna ha de torrt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du vill ha något slags okej men temporärt fix tills du torrsätter i höst?

Jag hade en läckande givare i en bensintank som fuktade massor vid full tank – tjock tung bensinodör i hela båten. Skruvarna till givaren satt som berget och jag ville inte riskera att dra sönder/förvärra det hela när jag skulle täta det (mitt i säsongen). Jag valde att chansa med en fusklagning.

Ytan rengjordes ordentligt med brake cleaner (typ Bräkleen). Sedan smetade jag på massor av ms polymer, i mitt fall Simpson men det spelar ju mindre roll. Jag byggde brett för att få maximal anläggningsyta och min limfog var säkert 3-4 cm bred. Fusklagningar brukar inte fungera men denna blev helt tät, så bra att jag inte bemödade mig med att fixa den ordentligt fram tills jag sålde båten (jo, jag visade den för köparen).

Bensin är bökigare än vatten, trycket är dock högre i ditt fall än i mitt. Jag gissar att ditt läckage beror dels på en svag tätning men också på genomföringen rör sig (vickar) lite när du kör. Jag skulle testa att göra rent ordentligt, använda bromsrengöring för att få det absolut torrt och fettfritt och sedan kleta på rikligt med ms polymer. Bygg en kona runt hela genomföringen, typ lika hög som bred, eftersom det då också låser den från att röra sig. 

Ja, det är fusk men kostnaden är runt 150 spänn och det är väl okej jämfört med vad det kostar att lyfta båten och byta genomföring och ventil (som du definitivt bör göra i höst).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de var min tanke att göra ngt sådant,ville mest veta vilken typ av kladd som är bäst för ändamålet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag skulle fundera mycket noga på innan jag kör vidare med en nödtätad skrovgenomföring är. Var läcker den?

Om det läcker mellan genomföring och skrov så kan säkert en fultätning klara säsongen. Men om läckan beror på en spricka i godset på genomföringen skulle jag inte köra en meter.

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan helt klart täta med msp alt sån där trög epoxi-stav som man knådar ihop alt något två komp lim.

Gör inte rent, i allafall det sista steget av rengöring med break-clean, tsprit aceton thinner och liknande, då är det lika mycket tur som skicklighet att du får bra vidhäftning. Tvätra hellre det sista med tvättpuver och skölj alt ren alkohol typ iso-propanol, ipa. Slipa lite och torka bort dammet med rent vatten alt ipa

Gör rent runt och nära läckan. Lägg på "lim" bara just där det läcker och låt härda. Gör rent igen, på och lite runt om. Lägg nytt. Flera omgångar bättre än en stor.

Tänk på att msp härdar, spjälkar utifrån. Tunna lager går relativt snabbt. 2-komp härdar snabbare generellt om det är lite tjocklek.

Jag skulle använda mma. Då krävs nästan ingen rengöring.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag gjorde en fultätning med tec7 kring septikgenomföringen och det blev helt tätt. Körde två rejäla lager. Blir att byta genomföringen efter upptagning i höst. 

Redigerad av Knox

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...