Skurt 3 Postad 23 Maj , 2016 Hej, Jag är ny här på forumet och registrerade mig för att förhoppningsvis få lite tips, hjälp och idéer då jag precis köpt mig en gammal båt som jag knappt vet någonting om. Tanken är att bygga om hela interiören, göra om två lagningar, plasta nya balkar i kölsvinet och komplettera den med allt som saknas. Inom en månad tänkte jag försöka ha den i vattnet! Kommer att uppdatera med bilder löpande under projektets gång. Vi börjar med lite bilder från när jag precis kommit hem med båten. Någon som har någon idé vad detta kan vara? Finns ingen typskylt i båten och förra ägaren visste ingenting om den. Den är ca 6,2 meter lång och har haft en inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 23 Maj , 2016 Började riva inredningen och kom fram till att hela hytten och tillhörande inredning var ett hopplöst hemmapyssel. Brädor överallt och halvdana lösningar. Det mesta var mjukt och ruttet, så jag rensade ut allt i hytten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 24 Maj , 2016 Så var hela inredningen ute. Dags för rengöring av durken, sen blir det plastning så att jag kan börja bygga upp det på nytt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Maj , 2016 Ja, du har lite att pyssla med och en inom en månad är ambitiöst. Men man ska sätta höga mål. Hytten ser en aning hemsnickrad ut, vad är det för rutor fram? Om det är vanligt husfönsterglas kan det vara en god ide att sätta in lexan eller liknande nu när du ändå håller på, skulle en våg slå in kan det bli lite otäckt med glasskärvor i hela båten. Men du kanske bara puttrar runt i den lokala insjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 30 Maj , 2016 Jodå, det ska gå innan semestern. Jag är ganska effektiv när jag väl jobbar och är inte blyg för att köra på! Det är plexirutor i hytten. Hytten är definitivt ett hemmabygge, men jag tror båten har haft någon form av hytt tidigare. Vore kul att se hur denna båten såg ut när den var ny, men hittar absolut ingen dokumentation/information om den. Jag har ingen aning vad det är för tillverkare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 30 Maj , 2016 Nu är grunden till ett nytt golv färdig! Rengjorde allt ordentligt, tog bort tre gamla lagningar (skruvhål i durken) och gjorde om ordentligt. Måttade upp nya balkar i trä och plastade sedan in balkarna. Avslutade med att måla innerväggarna i båten och strök även balkarna en gång. Nästa steg är att börja bygga golv, men jag har inte ännu bestämt mig för vad jag ska ha för golv. När jag köpte den låg det plyfa-skivor i sektioner med inspektionsluckor. Jag är inne på att lägga trall, men det försvårar ju möjligheten till inspektionsluckor och förvaringsluckor. Några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 9 Juni , 2016 Golvet färdigt. Jag vet att båtfantasterna kommer att gråta, men jag valde att helt enkelt bygga fyra golvsektioner i vanlig tryckimpregnerad trall (28x120). Sektionerna vilar på de nyplastade balkarna och är inte fastskruvade. Lämnade 2-3mm mellan varje trallbräda för att låta vatten rinna igenom och bak till länspumpen. Lämnade även öppet den sista biten så att jag alltid kan ha koll på hur mycket vatten som ligger i botten. Sektionerna är enkla att lyfta och flytta på om man behöver komma åt durken. Påbörjade även en enklare modell av två sittplatser i hytten. Båda är öppningsbara. Under förarstolen hamnar batteri och el, under passagerarsitsen hamnar fiskelådor och liknande. Allt byggdes i vanlig P30 konstruktionsplywood som marinoljades med biltemas Marinolja A och slutligen med den fuktspärrande Marinolja B. Nästa steg är att lacka allting vitt med alkydfärg. Passade även på att byta ut fönsterlisterna vilket gav mig blodad tand, det börjar så småningom kännas lite hemtrevligare! Nästa steg är att måla allting invändigt ett varv, sedan bygga instrumentpanel för ratt, brytare och ekolod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 9 Juni , 2016 Rock n Roll dude! Kör på bara! Roligt att läsa, tryckimpregnerat - det var intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Juni , 2016 (redigerade) skrovet är helt klart från en Runnö19. Någon har rivit bort överbyggnaden och gjort en hytt istället. Runnö19 såldes vad jag vet endast som halvfabrikat. Skrovet är inget vidare i lite grövre sjö, jag vet för jag har haft en för många år sedan. En bild på min tidigare båt. Redigerad 9 Juni , 2016 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 10 Juni , 2016 Tack Gelis, vad roligt, det ser ju onekligen ut som en Runnö19! Vågar du gissa årsmodell på min? 70-80tal? Jag kör på och bygger vidare som jag själv känner, även om jag bryter mot många båtbyggar-regler. Igår köpte jag solcellspanel som ska underhållsladda batteriet. Utombordaren som sitter på har bara dragstart, så de enda elförbrukarna kommer att vara ekolod, interiörbelysning (de få gånger man använder den) och länspumpen. Det borde räcka gott med biltemas solcellspanel tycker jag. Beställde även ett ekolod från Raymarine som jag tänkte testa. Jag ville ha med chirp-funktion, vilket detta har. I övrigt ett ganska billigt och enkelt ekolod. Värt att prova! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 13 Juni , 2016 Så har helgen passerat och en hel del har hunnits med. Den fruktansvärt tråkiga bottenslipningen följt av bottenmålningen är klar! Det blev ett ordentligt lyft tycker jag. Interiören har även målats ett varv, men skall målas igen så att allting blir vitt. Sen ska fönster fogas. Påbörjade även min nya instrumentpanel. Valde att placera laddningsregulatorn till solcellen på panelen så att jag alltid enkelt kan se statusen. Det blir en liten och smidig panel med endast det nödvändigaste. Voltmätare, regulator och strömbrytarpanel med automatsäkringar som ska styra LED-belysning invändigt, länspump, voltmätare och ekolod. Då har jag två lediga för eventuell framtida användning. Om jag hinner jobba på några kvällar i veckan så siktar jag på en sjösättning till helgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 13 Juni , 2016 Ikväll fick jag en hel del gjort efter jobbet. Målade utsidan av hytten (tak och sidor) och fick äntligen bort det sista som såg trist ut på båten. Ett par strykningar så var det jämt och fint överallt! Nu återstår bara framsidan på hytten (dörr och fönster). Målade även sista biten inne i hytten och har bara detaljer kvar. Påbörjade även elen till instrumentpanelen och satte batteriet på laddning. Jag kopplar allt bakom panelen så att jag bara kan plugga in strömmen och skruva dit panelen. Väntar dock fortfarande på ekolodet som bör dyka upp i veckan. Har även beställt ett kapellrör som saknas i bakre kapellet. Det blir till att bocka och bygga fästen, men det behövs till det säckiga kapellet. Ska även passa på att impregnera det. Med lite flyt och fortsatt högt tempo så siktar jag på sjösättning till helgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 20 Juni , 2016 Interiören är nu klar! Det blev en ganska enkel, men funktionell, instrumentpanel med allt jag behöver. Målade även framsidan på hytten och ett sista lager invändigt, vilket blev den sista målningen. Det enda som stör mig är alla gammal färg och repor på samtliga plexi-fönster. Har någon en bra idé på hur man kan restaurera slitet plexiglas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 20 Juni , 2016 (redigerade) Ekolodet på plats och solcell monterad. Laddar som den ska! Redigerad 20 Juni , 2016 av Skurt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 20 Juni , 2016 Igår, exakt en månad sedan jag köpte båten och påbörjade renoveringen, blev det sjösättning! Det blev glada miner då allting fungerade som det skulle och båten är en fröjd att köra. Jag var orolig att 30hk skulle vara på tok för lite för en såpass stor och tung båt, men det gick bättre än väntat. Visst, den är inte snabb, men å andra sidan är det i första hand en fiskebåt som ska ta oss ut på havet. Man behöver inte ha bråttom! Motorn var lite tjurig vid kallstart, men så snart den hoppade igång gick den perfekt. Ska ta en titt på det. Jag misstänker att det är choken som strular lite. Nu ska jag påbörja en trailer-renovering och finjustera det sista på båten efter att jag använt den ett par gånger. Sen får den ta mig ut på havet under sommaren fram tills det är dags för en lite större renovering till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skurt 3 Postad 20 Juni , 2016 En liten före- och efterbild på hur den såg ut för 4 veckor sedan och igår. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 20 Juni , 2016 Snabbt och snyggt jobbad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser