Torbjorn77 0 Postad 23 Maj , 2016 Har precis köpt ny båt med KAD 44:or och elektroniska reglage. Förra ägaren hade bytt EDC och kalibrerat reglagen och jag körde hem båten (145 distans) med 3 övernattningar utan problem. De två senaste turerna har jag dock inte fått i växeln framåt, utan motorn bara varvar när jag kommer tillbaka till hamnen. Det är lite trångt och stenigt, så jag behöver lägga ur växeln ett antal gånger innan tilläggning. Första gångerna har det gått utan problem, sedan helt plötsligt går växeln ej i och jag får inga felmeddelanden på EDC:en. Senast gick den dock i efter flera försök samt en omstart av motorerna (dock inte första försöket efter omstart). Kan det behövas ytterligare kalibrering efter så kort tid eller kan det vara något annat som är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 23 Maj , 2016 Du skriver att du har dubbla 44:or. Har du samma problem på båda motorerna eller bara på ena? Om båda motorerna strular på exakt samma sätt är det troligaste att orsaken står att finna i den senaste gemensamma nämnaren (alltså kalibreringen/byte av EDC). Om felet bara uppstår på ena motorn är ju läget annorlunda och du sitter dessutom i en guldsits då du kan byta komponenter mellan motorerna för att på så sätt felsöka. Jag har inte skruvat med EDC på KAD44 men det är i grunden en "dum" motor som bestyckats med lite el. Eftersom du inte får någon felindikering innebär det att EDC inte vet att växeln inte ligger i. Jag skulle börja med att kika på aktuatorn, alltså den som lägger i växeln, för att se om den gör vad den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torbjorn77 0 Postad 24 Maj , 2016 Ursäkta, ja det är samma problem på båda motorerna. Men det första jag bör testa är väl att göra en ny kalibrering? Men jag förstår inte varför det fungerar ibland och ibland inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Maj , 2016 (redigerade) Finns ett par svenskspråkiga manualer på boatinfo.no, dels en installations-anvisning och dels en verkstadsmanual. Kanske blir du nåt klokare genom att bläddra runt i dem?Har du förresten drev eller raka axlar?[Verkstadsmanualen ovan är länkad med sidorna 25-26 uppslagna, har info om elektrisk felsökning. Verkar vara vanliga enkla mikrobrytare som ger ADC:n bekräftelse om växellägen i fallet drev? Kanske hänger nån av dem på den berömda pottkanten och ger signal bara ibland?? (Sid 24 beskriver f.ö. växling om du har rak axel och backslag.)] Redigerad 24 Maj , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torbjorn77 0 Postad 24 Maj , 2016 Finns ett par svenskspråkiga manualer på boatinfo.no, dels en installations-anvisning och dels en verkstadsmanual. Kanske blir du nåt klokare genom att bläddra runt i dem? Har du förresten drev eller raka axlar? [Verkstadsmanualen ovan är länkad med sidorna 25-26 uppslagna, har info om elektrisk felsökning. Verkar vara vanliga enkla mikrobrytare som ger ADC:n bekräftelse om växellägen i fallet drev? Kanske hänger nån av dem på sniskan eller nåt?? (Sid 24 beskriver f.ö. växling om du har rak axel och backslag.)] Tack, får kolla på det. Det är drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Maj , 2016 Finns ett par svenskspråkiga manualer på boatinfo.no, dels en installations-anvisning och dels en verkstadsmanual. Kanske blir du nåt klokare genom att bläddra runt i dem? Har du förresten drev eller raka axlar? Tack, får kolla på det. Det är drev. Ja, gör gärna så! :-) Ps. Du var så snabb med att svara så min lilla redigering inte kom med i ditt inlägg utan bara syns i mitt original. (Bytte f.ö. ut "sniskan" mot "pottkant" för att förtydliga att även enkla strömbrytare litet slumpmässigt kan ge olika signal. Du undrade ju varför det funkar ibland och ibland inte.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser