Makro 1 210 Postad 23 Maj , 2016 Efter att ha bytt delarna i servicesatsen och tryckt fram bränsle fick jag äntligen igång min Wallas 1300, efter detta har jag haft igång den ytterligare ett par gånger under en månad. Men sista gången råkade jag upptäcka att det var glapp i min huvudströmbrytare eftersom värmaren stannade mitt under gång, fick slagit på spänningen efter någon minut igen och då startade värmaren upp på eftergång, tror jag och fick få 5-10 minuter innan jag stängde av och lämnade båten. Efter detta startar inte värmaren längre. Nu var det i och för sig bara runt 10° de andra gångerna jag körde värmaren och nu var det dryga 20°. Kan yttertemperaturen spela roll att det helt enkelt är för varmt för start eller startar den oavsett omgivningetemp? Har något gått sönder som efterkylningstermostat eller kretskort? Pumpen och fläkten går och låter som innan, när värmaren fungerade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaspe 1 Postad 23 Maj , 2016 Efter att ha bytt delarna i servicesatsen och tryckt fram bränsle fick jag äntligen igång min Wallas 1300, efter detta har jag haft igång den ytterligare ett par gånger under en månad. Men sista gången råkade jag upptäcka att det var glapp i min huvudströmbrytare eftersom värmaren stannade mitt under gång, fick slagit på spänningen efter någon minut igen och då startade värmaren upp på eftergång, tror jag och fick få 5-10 minuter innan jag stängde av och lämnade båten. Efter detta startar inte värmaren längre. Nu var det i och för sig bara runt 10° de andra gångerna jag körde värmaren och nu var det dryga 20°. Kan yttertemperaturen spela roll att det helt enkelt är för varmt för start eller startar den oavsett omgivningetemp? Har något gått sönder som efterkylningstermostat eller kretskort? Pumpen och fläkten går och låter som innan, när värmaren fungerade. Gissar att överhettningsskyddet har löst ut, förmodligen bara att återställa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 23 Maj , 2016 Jo jag har tryckt in knappen men det verkar inte som om den har löst ut, konstigt nog? Jag kanske ska skruva ner gallret och dubbelkolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 23 Maj , 2016 Överhettningsskyddet ok (knappen intryckt), bränsle verkar komma fram men ingen start trots flera försök med 10-15 minuter emellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 920 Postad 23 Maj , 2016 Bränsle kommer fram men värmaren tänder inte... Då är det nog dags att kolla glödspiralen som ska tända värmaren. Du kan ju börja med att dra loss elkablarna och mäta så vet du att tråden inte gått av. Kolla även mot respektive kabel och "gods" för att kolla att det inte är kortis mot jord. Ibland kan isoleringen på kablarna bli skadade så att de jordar. Om allt är OK så se om det kommer spänning till glödtråden när du gör en provstart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 29 Maj , 2016 Har nu dubbelkollat att värmaren får bränsle. Spänning finns när jag mäter mellan överhettningsskydd och termostat men inte mellan överhettningsskydd och gods? Jag får skruva ner hela värmaren för att komma åt att mäta glödtråden så fortsättning följer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 21 September , 2016 Mycket riktigt var glödtråden sönderbränd och detta som resultat av att huvudströmbrytaren gick sönder och spänningen försvann till värmaren som inte fick eftergång och nerkylning. Blir till att handla ny servicesats igen i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 23 September , 2016 Med ny glödspiral värmer Wallasen igen, hösten är räddad. Det svåraste med att ta isär och sätta ihop en Wallas är nog att passa ihop alla aluminiumprofiler som den består av. Men det kanske finns något speciellt sätt för det? Nu är det bara att hoppas att inga fler problem dyker upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser