Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
derbyboy

Ampere 12v

Rekommendera Poster

Om en förbrukare (USB laddare) drar max 3 ampere vid 5v hur många ampere är det på 12v?

 

Om en förbrukare (TV) drar max 22 watt vid 220v hur många ampere blir det på 12v?

 

/Derby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste är att räkna om allt till watt, dvs U x I (volt x ampere). I ditt första exempel är maxförbrukningen 5Vx3A = 15W, och följdaktligen blir strömmen vid 12V 15W/12V=1,25A.

 

Ditt andra exempel har du redan i watt så då blir 12V-strömmen 22W/12V=1,83A.

 

Sedan bör du nog lägga på 10% eller så för förluster i spänningsomvandlingskedjan för att komma ännu närmare exakt sanning. Ovanstående "tänk" gäller också enbart switchande omvandlare och inte linjära, men i dessa sammanhang är de nästan uteslutande just switchande.

 

(Vet inte riktigt hur Caribic410 räknat på framförallt ditt USB-fall, men det är inte riktigt rätt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P = U x I

U = P / I

I = P / U

 

 

P = Effekt (Watt)

U = Spänning (Volt)

I = Ström (Ampere)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, litet Off Topic men här ett litet snabb-minnesknep angående formelns olika utseenden...
"P" är fisförnäm kung eftersom han inte vill beblanda sig med plebejerna "U" och "I".
Antingen vill han ha ett "=" som skydd (P=UxI) eller så vill han åtminstone stå upphöjd på bråkstrecket (U=P/I eller I=P/U). Snabbminnestrixet med förnäm kung funkar även på liknande uppställningar som t.ex. ohms lag, men då är det "U" som är kungen (U=IxR). Enklare än att dividera eller multiplicera bägge leden enligt skolbokens generella regler. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag känner väl på något vis att jag borde vara med i denna diskussion, utan att orsaka motstånd.

Lägger istället in en liten bild, lathund, som kan vara bra att ha.

 

ohms_law1.jpg

Skriv ut, plasta in och klistra fast den på baksidan av din multimeter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tusen tack

 

När man ska räkna på vilken kabeldimension man ska ha med hjälp av en sida med räknare, tex

 

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

 

När man ska ange längden är det då batteri till förbrukare till batteriet igen?

 

Eller är det batteri till förbrukaren?

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totallängden, dvs i en båt även minusledaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tv: ca 1,75 A

Usb ca 0.4 A

 

Ja... såklart 5/12×3=1,25A... tog bara 5/12 A missade ggr 3A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack

 

När man ska räkna på vilken kabeldimension man ska ha med hjälp av en sida med räknare, tex

 

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

 

När man ska ange längden är det då batteri till förbrukare till batteriet igen?

 

Eller är det batteri till förbrukaren?

Hela vägen fram och tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En konstant att lägga på minnet är kopparens ledningsförmåga 0,018. Ohm per meter och kvmm.

 

Rätt använd ger den motståndet i Ohm.

 

Det ska läggas in kvmm på rätt ställe antal och meter.

 

Att en längre ledare ger ett större motstånd förstår man ju så den ska stå över bråkstrecket.

 

Lätt inser man att en större koppararea ger ett mindre motstånd och ska stå under bråkstrecket.

 

Exempel 10m kopparledare 2,5 kvmm

 

0,018×10/2,5=0,072 Ohm

 

Alltså lägg 0,018 på minnet. Hoppas jag minns rätt nu hehe.

 

Nu slipper ni kolla i nån tabell som i sig också kan vara svår att hitta och som man ska läta sig förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra med 0,017 men det är marginell skillnad. Tror den exakta resistansen är 0,0174 Ohm/meter eller nå't....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju bero på hur ren koppar en är och vad den är legerad med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju bero på hur ren koppar en är och vad den är legerad med.

 

Teoretiskt - ja, men knappast en parameter att ta hänsyn till i praktiken, eftersom de allra, allra flesta kablar är av tämligen ren koppar.

 

Om du tänker på att vissa är förtennade har det snarare med korrosionstålighet att göra än ledningsförmågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska man ju inte leka med säkerheten men det kan ju vara kul att räkna ut hur stor ström det borde bli när en kabel av vanlig längd och grovlek kortsluts.

 

Den 5 meters kabeln i exemplet alltså 2x5m blev ju 0,072 Ohm.

 

När man råkar kortsluta den i änden blir strömmen enligt Ohms formel I=U/R alltså spänningen/motståndet 12V/0,072 Ohm dvs 166A.

 

Självfallet blir det inte bra när det sker. Effekten blir i W strömmen x spänningen IxU eller 166Ax12V uträknat 1992W. Troligen ska en sån kabel regelmässigt avsäkras med en 10A säkring eller nåt sånt.

 

Ofta är det snack om batteri i fören för bogpropeller eller ankarspel. En sån kabel på 2x10m och 16kvmm blir 0,018×20/16 uträknat 0,0225 Ohm. Kortsluts den i bogen blir strömmen 12/0,0225 uträknat 533A.

 

Jag skulle våga sätta en säkring så ankarspelet klarar sig t.ex 100A och sen göra en verklig test. Kortsluta och känna hur varm kabeln blir innan säkringen smäller. Blir den knappt ljummen skulle jag våga leva med den otillåtna avsäkringen. Nu kommer ju den mesta strömmen från bogbatteriet så 50A säkring ska också räcka. En säkring kan överbelastas till det dubbla en bra stund så även om bogbatteriet helt tappat orken klarar man ett ankarlyft med full kätting.

 

Det kan vara bra att kunna känna var gränserna går. Men framförallt en säkringstest visar när man räknat galet. Kortslut och få facit på nån sekund. En säkring kostar inte mycket men en kabelbrand under färd kan ge brand och är livsfarlig.

 

Jag kände på de korta originalkablarna mellan invertern och batterierna när jag hade kokplattan på 250W och vattenkokaren på 650W och de blev ljumma. Ser klena ut troligen inte mer än 8 kvmm eller däromkring och ska tåla 125A. Tillverkaren chansar här. Koppar är dyrt och batterierna tar väl slut innan kablarna isolering smälter. Sker det får man byta till grövre själv.

 

Förlåt det långa inlägget. Det ena ger det andra och det blir rätt urvattnat med alla självklarheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Påminner om originalkablaget till mina Bennet trimplan. 10m kablage, bara c:a 0,75mm² och avsäkras enligt manualen med 20A (!).

 

Kortslutningsströmmen blir bara runt 25A dvs säkringen kommer i praktiken aldrig att gå. De 300W som utvecklas i kablaget borde efter ett tag ge rejäl temphöjning om man lagt kablaget i slutna rör och kabelstammar.

 

Givetvis drog jag egna, mycket grövre kablar. Men man kan undra hur många installationer som är dåliga p.g.a. leverantörens insnålande på kablaget. Gissar att de som använder originalkablaget får både klenare och långsammare trimplan p.g.a. spänningsfallet.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är galet med avsäkringstabellerna jag sett är att längden saknas. Det är en nästan lika viktig parametrar som arean. En kabel med 1m längd och 1kvmm smäller säkringen lika bra som en 10m lång och 10kvmm.

 

Det är detta tillverkaren utnyttjar när han levererar ankarspelet med 6kvmm korta kablar. Ju kortare han gör dem desto klenare och billigare kan de bli. Kunden får se till att ha desto tjockare kablar att skarva i med. De klena kablarnas resistans ska ju adderas till kabeln till batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med forgus31 (även om Bennett i mitt fall inte riktigt fattat det där).

 

I elkraftsammanhang (dvs starkströmsanläggningar) finns även det s.k. utlösningsvillkoret att ta hänsyn till. 1,5mm² får t ex regelmässigt avsäkras med 10A, men om kabeln är lång skall även kortslutningsströmmen beräknas och tas i beaktande. På en lång grupp till utelampor t ex kan det mycket väl hända att max tillåten säkring blir 6A och inte 10A.

 

Detta är ofta helt bortglömt i lågspänningssammanhang i båt, där vi dessutom ofta talar om betydligt högre strömmar.

 

Jag brukar tänka på att lägsta inställbara strömmen på min MIG-svets är så lite som 40A. Det säger lite om vad som kan hända om strömnivåerna vi har i våra båtar kommer fel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om originalkablaget till mina Bennet trimplan. 10m kablage, bara c:a 0,75mm² och avsäkras enligt manualen med 20A.

Jag reagerade också på den kraftiga säkringen när jag monterade mina trimplan för ett par år sedan. Jag bedömde dock att det medskickade kablaget var 1,5 mm2. Mitt sitter kvar.

 

Jag reagerade ännu mer på att Mercruisers trimpump enligt manualen ska säkras av med 110A...!!! Kablarna mellan reläerna och trimpumpens motor är gissingsvis på 4,5mm2. Dessa Amerikaner... Själv drog jag 6mm2 de 30 centimetrarna från reläerna till anslutningen på startmotorn och nu tänkte jag prova om det fungerar med en 50A säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen,

 

Jag ska dra en kabel längst bak i båten till akterruffen.

 

Där kommer jag ha:

 

TV =1,83A

USB-laddning =1,25A

LED-Belysning =2,00A

Stereo =10A

 

(Stereon har en inbyggd säkring på 10A men jag antar att den inte drar så mycket med ett par relativt klena högtalare på 60 watt styck.)

 

Räknar jag sedan ihop min maxförbrukning i akterruffen hamnar jag på 15,08A

 

Det är fem meter till akterruffen från batteribanken vilket innebär att jag enligt http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php ska ha 16 mm2 kabel till akterruffen.

 

 

Låter helt sjukt mycket eller?

 

Köpa kabel för 50kr/metern är ju inte särskilt kul

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Använder du stereo och TV samtidigt?

 

Jag skulle mäta vad stereon verkligen förbrukar.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte dunkar på alldeles våldsamt ös på stereon kommer den inte dra mer än max 5A. Troligen inte mer än 3A med den uppsättningen du verkar ha.

 

Rimligen kan ett spänningsfall på 0,5V tolereras, och då hamnar jag på c:a 6mm² med din höga ström. Om du sänker lite för att stereon inte drar några 10A så räcker 4mm².

 

Men använd ordentliga kabelskor och kläm dem med en utväxlad tång (inte en sådan där Abikotång). Då kommer inte anslutningarna ge mycket spänningsfallstillskott heller och det hela kommer hålla länge.

 

Sedan finns det företag som lever på att sälja koppar. Och andra som lever på att folk gör alldeles för dåliga anslutningar och med dem som argument får folk att tro att allt spänningsfall över några mV vid en teoretiskt hög fantasiström är rent av dödlig synd. Fast en av dem kursade visst häromåret....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det låter rimligare med 6 mm2

 

Kan du länka till en bra tång?

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att lägga mig i snacket.

 

Den där tången, den duger inte alls att skala kabel med. Däremot perfekt att klippa småskruv, som just M2,5 tex. Som IngemarE skriev. När man sedan gängar ur skruven justeras gängingången en aning.

 

Sedan hörni...det där med 60W på högtalaren, glöm det, det är en siffra som talar om hur mycket energi/effekt man kan stoppa in i  själva högtalaren innan den dör eller förvränger/distorderar för mycket. Å när man skickar in 60 w i den behöver inte själva förstärkaren dra 60w alls.

 

Den effekt som sedan kommer ut å som behövs i tex ett vardagsum för relativt hög ljudvolym brukar ligga nånstans på runt 0,5 W, ja ni läste rätt.

Så sluta snacka om att "jag har 100 w högtalare å har mera kräm i ljudet" .

 

Å slutligen, testet med att kortsluta å se om kabeln blir "bara" ljummen, hallå!!!!, skall man dra ut 533Amp ur batteriet, inte ens startmotorn drar så mycket, oftast bara runt 100A. Stackars batteri!

Lika smart att lägga en skiftnyckel rakt över polerna å låtat ligga, fast då smälter skaftet bort å blixt å dunder upphör. Jag vet, jag har tappat skiftnycklar på batteripoler, naturligtvis inte med flit. Testa inte!!!!!

 

De effekter som anges är max toppeffekt för att klara driften. Om min laptop tex kräver 19V å 5 A från sin "laddare", enl skylten,  så går det alldeles utmärkt att i båten ha en omvandlare från 12V til 19 V men som har en toppströmstyrka på kanske bara 2 A. Det fungerar bra utan märkbar skillnad. Hur ofta utnyttjar man de 185 hästarna i en bilmotor? 10 sekunder vid en omkörning å sedan går man ner till  snudd på mopednivå vid jämn fart, nåja, men till säg kanske 20-30 kusar. Samma för energimängden i de elektriska apparaterna.

 

Det viktiga är att ha ordentliga kabelskor för om man har stor area å en liten kontaktyta på anslutningen så blir det varmt just där, å spänningsfall.

 

Slutligen kan vi krångla till med att strömmen "flyter" just i ytan på kabeln, moderna starkströmledningar som hänger uppe i de stora stolparna är ihåliga aluminumrör som är hoptvinnade till ett kablage. (Jo, jag vet... alla rör är ihåliga.....flin....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där tången, den duger inte alls att skala kabel med.

Jag har gjort det hundratals gånger... men jag måste väl ha drömt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar er alla

 

Jag kommer köra på 6mm2 kabel från batteribanken till akterruffen. I akterruffen har jag en del elektronik som jag ska koppla till säkringsboxen.

 

Rimligen kör jag säkringsboxen i akterruffen eller?

 

Jag vill ha en huvudbrytare till akterruffen kan jag köra den i akterruffen eller måste den sitta nära batteriet.

 

Ska jag avsäkra den aktuella akterruffsslingan nära batteriet med en fet säkring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...