karfah 0 Postad 22 Maj , 2016 Jag är nybliven segelbåtsägare (Albin Alpha) och dessutom ganska novis på området. Idag var jag och sonen ute och seglade för första gången och det gick bra. Vi noterade dock efter en stund att det lät lite som att motorn var igång under segling vilket den ju inte var. Men det hördes ett svagt dunkande som accelererade då vi seglade fortare och vice versa. Vi kom fram till att det nog är propellern som hörs. Det är en tvåbladig foldingpropeller. När vi provseglade med föregående ägare noterade vi aldrig det där ljudet. Kan det ha hänt något med propellern? Eller ska det låta så? Hälsningar Karin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
awahlin 0 Postad 22 Maj , 2016 Hej, Kan ju vara propellern.. prova att lägga i backen under segling och se om ljudet försvinner. Ibland kan bladen "hänga sig". Om ljudet upphör även efter att du lagt in friläget igen så är det lugnt. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 22 Maj , 2016 Stämmer som awahlin säger. Bladen på propellern fortsätter att snurra av farten genom vattnet och förblir utfällda av centrifugalkraften. Lägger du i backen så stannar propellern och vattnet orkar trycka bladen bakåt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karfah 0 Postad 22 Maj , 2016 Tack, jag ska prova att lägga i backen vid nästa tillfälle. Men backen ska vara i bara en stund om jag förstår rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Maj , 2016 Nä. Låt backen vara i.. då orkar inte rotationen komma igång. Bara komihåg lägga ur backen när du startar mitorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 23 Maj , 2016 Som alla ovan, med tillägget att man ska ha lite fart genom vattnet för att vara säker på att den fäller ihop sig när man stoppar den. 5 knop har jag läst i nån instruktion till den på X35an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser