Alicia1 44 Postad 22 Maj , 2016 Sjösättning i Fredags... efter 10 min var motorn överhettad. Problem men kylningen direkt! Anar oråd efter vinterns lilla köldknäpp att något har frusit sönder i kylsystemet. Kom grå rök och limporna var skållheta. Betalade för tjänsten motorkonservering i höstas. Dom ska titta på motorn i veckan, så håll tummarna att det inte blir någon dyr historia... men tyvärr så tror jag det. Någon som en teori eller erfarenheter? //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 22 Maj , 2016 Hej, En del dumma frågor då för att få klarhet i vad du har för motor och kylsystem. Sötvattenkylning + Internt kylsystem med glykol? Du skriver att motorn var överhettad efter 10 min var det vid fullt gaspådrag eller hur var körningen innan du uppfattade att den var överhettad? Kranen till sötvattenkylningen är den fullt öppnad efter vinterkonserveringen? Hur är nivån av vätska i det interna systemet? Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 23 Maj , 2016 Indmar v8 5,7 lit.(170 tim) Sötvattenkyld. Motorn gick endast på mkt låga varv ca 10 min. från rampen till y-bommen, fullt med glykol enl instr. Känner inte till om kranen va fullt öppnad då det sköttes av varvets personal... men förutsätter att den är det. jag tror något har fryst sönder i vinter... kan hänga i hop med min kylsprängda vv beredare... (egen tråd) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 353 Postad 23 Maj , 2016 Ska en motor ens kunna bli överhettad på så låg effektnivå under så kort tid? Min gamla bil, en VW Passat diesel, tog 20-25 minuter på sig i landsvägsfart för att nå arbetstemperatur på vintern, och kanske 10-15 minuter en sommardag med temp under 20 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krokkodriljo 4 Postad 23 Maj , 2016 Jag hade en liknande start på säsongen. Gjorde misstaget att inte låta motorn gå varm och kolla att kylsystemet fungerar innan jag lämnade iläggningsplatsen. Efter 7 min slocknar GPS:en. Fan! Men men, motorn går ju så jag kör vidare. Efter 10 min går larmet för överhettad motor. Jag kollar ned i motorutrymmet (Mercruiser 3.0) och ser att det är fyllt med vatten. Panik! Länspumpen jobbar för fullt och jag ser hyfsat snabbt att det inte fylls på med mer vatten när båten ligger stilla. Skönt! Som tur var hade jag bara 50 m kvar till bryggan så jag lade till och stängde av för att inspektera eländet. Ringer en båtservicekille ute på ön där jag har sommarstugan och han säger direkt att antingen har någon slang till kylningen släppt eller spruckit eller så har "locket" på värmeväxlaren givit vika pga expanderade is under vintern. Mycket riktigt, jag ser att det är en springa på ena gavel av värmeväxlaren och det lilla vatten som är kvar i systemet droppar ut därifrån. Efter tips via telefon så tar jag bort det nu skeva "locket" med tillhörande packning och knackar till det i mitten för att få en konkav form på det. På så sätt blir det ordentligt tätt när man skruvar tillbaka locket med skruven som sitter i mitten. Det var teorin och det funkade faktiskt! I med nytt vatten, 15 min tomgångskörning och sedan en provtur. Inget läckage och motorn håller temperaturen fint. Det enda som inte funkar är motorfläkten. Den har tagit in vatten (slangen till den låg ju under vatten) och slår jag på den så går säkringen direkt. Samma säkring som till GPS och instrument. Hoppas det torkar upp för att byta är inte det enklaste då den i princip sitter under motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 25 Maj , 2016 Har jag tur så kanske försäkringen kan täcka en del, annars blir det bryggsegling hela sommaren som gäller... Surt som fan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 25 Maj , 2016 Om du betalat för konservering så lämnas det väl någon form av garanti på det jobbet kan man känna? En reparation pga slarvigt jobb borde rimligen varvet stå för. Sen kanske det blir svårare att bevisa men en duktig oberoende mekaniker borde väl kunna se det ganska snabbt inbillar jag mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 Maj , 2016 Hur är skicket på impellern? Grå/vit rök beror på hög avgastempratur(vattenånga) Med slutet system och låga varv så tar det ett bra tag för motorn att koka. Dock blir limpor och knän varma gaska omgående 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 Maj , 2016 Gummianslutningarna mellan knä och avgasrör samt avgasbälgen tar snabbt stryk om man kör utan kylning. Om Mercruiser 3.0 blir ordentligt överhettad spricker dessutom gärna toppen men det kan vara väldigt smala sprickor som är svåra att upptäcka. Min motor drack en liter kylvätska på 20-30 timmar och det berodde på sådana sprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 25 Maj , 2016 Jag hade en liknande start på säsongen. Gjorde misstaget att inte låta motorn gå varm och kolla att kylsystemet fungerar innan jag lämnade iläggningsplatsen. Efter 7 min slocknar GPS:en. Fan! Men men, motorn går ju så jag kör vidare. Efter 10 min går larmet för överhettad motor. Jag kollar ned i motorutrymmet (Mercruiser 3.0) och ser att det är fyllt med vatten. Panik! Länspumpen jobbar för fullt och jag ser hyfsat snabbt att det inte fylls på med mer vatten när båten ligger stilla. Skönt! Som tur var hade jag bara 50 m kvar till bryggan så jag lade till och stängde av för att inspektera eländet. Ringer en båtservicekille ute på ön där jag har sommarstugan och han säger direkt att antingen har någon slang till kylningen släppt eller spruckit eller så har "locket" på värmeväxlaren givit vika pga expanderade is under vintern. Mycket riktigt, jag ser att det är en springa på ena gavel av värmeväxlaren och det lilla vatten som är kvar i systemet droppar ut därifrån. Efter tips via telefon så tar jag bort det nu skeva "locket" med tillhörande packning och knackar till det i mitten för att få en konkav form på det. På så sätt blir det ordentligt tätt när man skruvar tillbaka locket med skruven som sitter i mitten. Det var teorin och det funkade faktiskt! I med nytt vatten, 15 min tomgångskörning och sedan en provtur. Inget läckage och motorn håller temperaturen fint. Det enda som inte funkar är motorfläkten. Den har tagit in vatten (slangen till den låg ju under vatten) och slår jag på den så går säkringen direkt. Samma säkring som till GPS och instrument. Hoppas det torkar upp för att byta är inte det enklaste då den i princip sitter under motorn. Tack för ett gott skratt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 26 Maj , 2016 Hur är skicket på impellern? Grå/vit rök beror på hög avgastempratur(vattenånga) Med slutet system och låga varv så tar det ett bra tag för motorn att koka. Dock blir limpor och knän varma gaska omgående impellern är ny för i år./b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 8 Juni , 2016 2 veckor och inget hänt ännu... Blir till att försöka lösa problemet själv.../b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broljung 11 Postad 9 Juni , 2016 Vad har du för drev till motorn? Om det möjligen sitter ett mercruiser bravo 1, 2 eller 3 så är det inte ovanligt att det ärjar runt vatten slangen i skölden. Då nyper slangen och den går varm. Så vida det inte är kopplat genom en bottengenomföring. Har åtgärdat detta på flera stycken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 Juni , 2016 Har du kollat så sjövattensystemet pumpar vatten ordentligt. På en del båtar kan det vid, första start för säsongen, vara lite tjurigt att få igång det systemet och man måste prima (hälla i vatten) så pumpen kommer igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 9 Juni , 2016 dp 290 .volvo penta. Hade den på drevservice i vintras . Bör ha ha observerats av personalen på marinan. Kan vara troligt./b Vad har du för drev till motorn? Om det möjligen sitter ett mercruiser bravo 1, 2 eller 3 så är det inte ovanligt att det ärjar runt vatten slangen i skölden. Då nyper slangen och den går varm. Så vida det inte är kopplat genom en bottengenomföring. Har åtgärdat detta på flera stycken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 27 Juni , 2016 27/6-16... fortfarande ingen fungerande båt. Ipmellerpumpen hade lagt av enligt varvet... väntan råder... :(//Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser