raol 2 372 Postad 22 Maj , 2016 Andra helgen i rad uppe i Hunnebo. Det finns mycket att göra. Småfix här och där. Tvättat och städat. Röjt bort grejer som inte ska vara i båten. Sorterat annat. Sett till att riggen är rätt spänd och masten rak i sidled. Blåsigt och regnigt, så nån långtur blev det inte. Men när det vid 16-tiden äntligen mojnade och regnet upphörde gav jag mig ut. Längtan blev för stark! Det blev bara en kort tur i närområdet. Det blåste fortfarande bra, men vinden var SSÖ så det blev rejält lä från land. Farten blev därefter. Toppade ändå på sex knop ett kort ögonblick, annars mest 3-4 kn. Men härligt att vara ute igen! Nästa helg sticker jag nog upp ännu en gång. Det finns saker kvar att göra, och vind kvar att fånga i seglen! Hur har ni andra haft det på böljorna blå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 Maj , 2016 Segla nu inte upp all vinden - spar lite till mig också. Jag behöver ju dessutom betydligt mer vind än du för att min pråm skall flytta sig. Har ju haft i pråmen bara nån styv månad nu. Normalt hade den legat i vattnet i knappt 6 månader vid det här laget och det hade varit ganska nära upptagning för vårutrustning. Nu slipper jag det. Har en liten detalj kvar innan jag kan spänna upp riggen och slå under seglen. Gjutjärnsgenuan har dock fungerat bra under de få turer jag gjort hittills. Skall bara slipa ren och montera den plattformen som jag har på fördäcket för att förenkla att komma ombord och kliva iland först. Du har inte funderat på 12- och 24-timmars segling http://24-timmars.nu/seglingar/varens-12-timmars-2016-vastkusten/ http://24-timmars.nu/seglingar/varseglingen-2016-pa-vastkusten/ Det finns en startpunkt vid Söö, nr 59, men startpunkten 51 Flåttarna (vid Fôttelykta) alldeles vid min båtplats är bättre, för att det finns några alternativa punkter ganska nära (vilket det inte gör vid Hunnebo) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 22 Maj , 2016 Du har inte funderat på 12- och 24-timmars segling http://24-timmars.nu/seglingar/varens-12-timmars-2016-vastkusten/ http://24-timmars.nu/seglingar/varseglingen-2016-pa-vastkusten/ Det finns en startpunkt vid Söö, nr 59, men startpunkten 51 Flåttarna (vid Fôttelykta) alldeles vid min båtplats är bättre, för att det finns några alternativa punkter ganska nära (vilket det inte gör vid Hunnebo) Funderat, tja, men jag har inte en chans att uppfylla kraven, i alla fall inte med så kort varsel. Främst pga utrustningskraven. Men även pga brist på besättning. Minst två ska man vara, tolkar jag det som. Hur som helst kan jag inte vara startklar kl 8 på lördag, för då har jag ännu inte hunnit dit upp. Men nån gång kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2016 Du har inte funderat på 12- och 24-timmars segling http://24-timmars.nu/seglingar/varens-12-timmars-2016-vastkusten/ http://24-timmars.nu/seglingar/varseglingen-2016-pa-vastkusten/ Det finns en startpunkt vid Söö, nr 59, men startpunkten 51 Flåttarna (vid Fôttelykta) alldeles vid min båtplats är bättre, för att det finns några alternativa punkter ganska nära (vilket det inte gör vid Hunnebo) Funderat, tja, men jag har inte en chans att uppfylla kraven, i alla fall inte med så kort varsel. Främst pga utrustningskraven. Men även pga brist på besättning. Minst två ska man vara, tolkar jag det som. Hur som helst kan jag inte vara startklar kl 8 på lördag, för då har jag ännu inte hunnit dit upp. Men nån gång kanske. Det är en trevlig seglingsform. Det gäller ju att segla så långt som möjligt och va tillbaka på startplatsen på utsatt tid. Kommer man försent får man distansavdrag, kommer man för tidigt missar man ju seglingstid. Man skall va minst två. Vad är det för utrustning du saknar!? Det krävs väl inget för inomskärssegling, som man normalt inte har i båten. Det skulle möjligtvis va den orange "24-timmars flaggan". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 23 Maj , 2016 Premiärturen var för några veckor sedan; tog en tur till Dalarö i svag vind och stark sol, tankade diesel för 200 kr (för hela säsongen) och köpte en stor glass. I lördags seglade jag ett varv runt Ornö, blev 30 M ganska exakt, fin vind och soligt men kallt på kvällen.Jag har sträckt riggen mer i år än vanligt och går högre på kryssen än tidigare, känns jättekul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2016 Premiärturen var för några veckor sedan; tog en tur till Dalarö i svag vind och stark sol, tankade diesel för 200 kr (för hela säsongen) och köpte en stor glass. I lördags seglade jag ett varv runt Ornö, blev 30 M ganska exakt, fin vind och soligt men kallt på kvällen. Jag har sträckt riggen mer i år än vanligt och går högre på kryssen än tidigare, känns jättekul. Ditt glasskonto torde alltså va större än ditt dieselkonto!? Ornö runt - är inte det em seglingstävling. Har seglat den virtuellt på nätet några gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 23 Maj , 2016 Ditt glasskonto torde alltså va större än ditt dieselkonto!? Ornö runt - är inte det em seglingstävling. Har seglat den virtuellt på nätet några gånger. Ja på båda. Ja, Ornö Runt är en kappsegling, jag har aldrig seglat den virtuellt - bara i verkligheten sisådär en 10 gånger. Den går nu på lördag 28/5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Maj , 2016 Du har inte funderat på 12- och 24-timmars segling http://24-timmars.nu/seglingar/varens-12-timmars-2016-vastkusten/ http://24-timmars.nu/seglingar/varseglingen-2016-pa-vastkusten/ Det finns en startpunkt vid Söö, nr 59, men startpunkten 51 Flåttarna (vid Fôttelykta) alldeles vid min båtplats är bättre, för att det finns några alternativa punkter ganska nära (vilket det inte gör vid Hunnebo) Funderat, tja, men jag har inte en chans att uppfylla kraven, i alla fall inte med så kort varsel. Främst pga utrustningskraven. Men även pga brist på besättning. Minst två ska man vara, tolkar jag det som. Hur som helst kan jag inte vara startklar kl 8 på lördag, för då har jag ännu inte hunnit dit upp. Men nån gång kanske. Det är en trevlig seglingsform. Det gäller ju att segla så långt som möjligt och va tillbaka på startplatsen på utsatt tid. Kommer man försent får man distansavdrag, kommer man för tidigt missar man ju seglingstid. Man skall va minst två. Vad är det för utrustning du saknar!? Det krävs väl inget för inomskärssegling, som man normalt inte har i båten. Det skulle möjligtvis va den orange "24-timmars flaggan". Låt se... * Toalett (pissa i öskar räknas nog inte) * Livboj med nödljus * Kastlina * Styrkompass (vet inte vad det är, men en vanlig kompass finns) * Radiomottagare (går väl iofs att plocka med) * Länspump (pump finns men saknar slangar) * Mistlur * Ficklampa (går iofs ockdå att leta upp och ta med) * Sjukvårdslåda * Nödraketer * Handbloss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 23 Maj , 2016 Låt se...* Toalett (pissa i öskar räknas nog inte) * Livboj med nödljus * Kastlina * Styrkompass (vet inte vad det är, men en vanlig kompass finns) * Radiomottagare (går väl iofs att plocka med) * Länspump (pump finns men saknar slangar) * Mistlur * Ficklampa (går iofs ockdå att leta upp och ta med) * Sjukvårdslåda * Nödraketer * Handbloss Mmm... på 24 timmar kan det tänkas att också behöver skita; att skita i ett öskar när det blåser kräver nog sin akrobat... så Portta Potti är nog ett minimum... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Maj , 2016 Haha, nä, men jag har faktiskt köpt hink med lock som nödlösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2016 Vad är det för utrustning du saknar!? Det krävs väl inget för inomskärssegling, som man normalt inte har i båten. Det skulle möjligtvis va den orange "24-timmars flaggan". Man skall nog inte va överdrivet nitisk när man tolkar texter och därtill ha lite konstruktiv fantasi. Låt se... * Toalett (pissa i öskar räknas nog inte) Karlar brukar hålla sig i förstaget vid 1;an, för kvinnor och vid 2;an kan ju en pyts va lämplig - öskar är väl helt ok också. Det finns tom en speciell behållare, utvecklad för kvinnor, men går även bra att använda för karlar vid 1;an. Pipinett - http://www.apotea.se/pipinette-potta-990-ml-fuchsia?gclid=CIyCrbLx78wCFWKzcgod9RwOlw * Livboj med nödljus En livboj hör väl till den nödvändiga utrustningen ombord - har du ingen, så bör du skaffa snarast. * Kastlina En kastlina hör väl till den nödvändiga utrustningen ombord - har du ingen, så bör du skaffa snarast. * Styrkompass (vet inte vad det är, men en vanlig kompass finns) En styrkompass är en kompass som man kan styra efter vid dålig sikt. Dimma eller mörker. Dvs en vanlig kompass. Den bör ju helst va divierad. Dvs att man har kollat den, så att man vet hur mycket fel den visar på olika kurser. Mina nya kompasser har jag kollat mot ett antal enselinjer (fyrar) Gradtalet står i sjökortet. Den ena visade i stort sett rätt på alla kollade kurser. Den andra - den i sittbrunnen visade helt åt skogen beroende på att man byggt på ratten med "bonnjärn". Jag har bytt ratt. Skall bli intressant att se hur det har blivit. * Radiomottagare (går väl iofs att plocka med) Jag har radio i min telefon. Vid kustnära segling fungerar den utmärkt. * Länspump (pump finns men saknar slangar) En slang är väl inget märkvärdigt att fixa. Hunnebo Marininredning, Bosse Hernmanson, är väl den närmaste affären från din båt där man har dylika saker. En länspump måste man väl ha i ordning på. * Mistlur Jo jag har alltid haft en misstlur ombord - på de närmare 50 åren jag haft den har jag aldrig använt den. I våras monterade jag ett elektriskt signalhorn i masten. Jag kanske tutar på dig om jag får se dig. * Ficklampa (går iofs ockdå att leta upp och ta med) Ficklampa är ju inte fel, Har tom en ficklampa i telefonen. Det är väl en app som man laddar ner. Fast en bra handlampa behöver man väl ha ombord - åtminstone om man är ute över natten eller om det blir mörkt. * Sjukvårdslåda Nån form av förbandsartiklar måste man väl ha ombord. Finns ju såna kuddar att köpa på varenda tapp. Lite plåster, nån gasbinda och ett eller ett par lite kraftigare förband - om det skulle hända nåt. Några värktabletter är ju inte heller fel. Tex Ipren och Alvedon - som ju kan tas i kobination - de verkar på olika sätt. Sen kan ju en förbanddslåda göras hur komplicerad som helst, men det enklaste bör man ju ha ombord. * Nödraketer * Handbloss Nån form av nödraketer är ju inte fel att ha ombord. Har alltid haft nödraketer mm ombord. Har aldrig använt en enda.Det är ju en sista utväg, när man inte kan påkalla uppmärksamhet på något annat sätt.Idag är väl telefonen det första man försöker med. För säkerhets skull har jag tom nödnummret i seglet. 112 - jag råkade få det SXK-nummret. http://www.hjertmans.se/produkter/flytvastar-sakerhet/sakerhetsutrustning/nodsignaler/nodsignal-fritidsbatsats Sen är det ju skepparens ansvar att båten är i funktionsdugligt skick och att man har den utrustning ombord som man behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 23 Maj , 2016 Just det, Ornö Runt på lördag. Seglar du, Peter? Tänkte själv deltaga. 24-timmars är roligt tycker även jag. Seglar oftast själv på den ensamseglingsvarianten vi har här i Stockholm. Skulle dock vilja prova 24-timmars, men har ingen besättning. Någon båt som behöver en gast någon gång? Livboj med nödljus? Har inte sett det kravet förut. Speciellt för havssegling/västkusten? /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Maj , 2016 Visst, det finns mycket som man borde ha ombord. Men just vid ensamsegling, som det tyvärr blir för det mesta för min del, känns inte kastlina och livboj jätteaktuella. Nödbloss och raketer, visst, men för segling nästan bara inomskärs, eller åtminstone väldigt kustnära, i bra väder och dagsljus, är inte det heller saker som står överst på inköpslistan. Förbandslåda ska jag dock skaffa snart. Eftersom jag får blodvite i stort sett varje gång jag är på båten (det finns alltid nåt vasst som jag skär mig på - jag har också begåvats med vädigt torr och skör hud), så känns några paket plåster som en bra grej att ha, förutom det andra som bör ingå, förstås. Jag ska skaffa slangar till länspumpen. Jag skulle ha tagit mått nu i helgen, men jag blev väl distraherad av nåt och glömde av det.Mistlur, tja, jag antar att en sån där tuta modell sprejflaska är lämplig (ser att de har butan som drivgas - då kan de tjänstgöra som eldkastare också! ). Primärt vid plötslig dimma/nedsatt sikt. Det är ju faktiskt en reell risk även under dagar med vackert väder. Ett 12 V starktonshorn från Biltema kan kanske vara en idé? När väl ett 12 V-system finns i båten... Jag ska passa på att kolla kompassen nästa gång. Den sitter rätt fritt från metallföremål. Jag har brukat ha med mig en handhållen kompass också. I första hand skulle jag använda GPS i antingen min cykeldator (den med sjökort inlagda, som en fattigmansplotter) eller min mobil. Kompasskurs tar ingen hänsyn till avdrift... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2016 Livboj och kastlina är ju egentligen inte för den egna säkerheten, utan för att kunna hjälpa andra som råkat i svårighet. En kompis som ramlat av båten tex. Jag är ju en gammal stofil som för så där styvt 55 år sen fick träna att kasta med kastlina i scouterna. Att inte ha en kastlina nära till hands är otänkbart. De där mistlurarna med tuta med sprejflaska är ju moderna uppfinningar. Min mistlur, som har hängt med i alla år är av den typen att man måste kunna andas själv och gärna lite mer. Men nu har jag som sagt monterat en elektrisk tuta med en tryckknapp vid ratten - om jag nu får kopplat ihop tamparna. Som gammal elektriker blir den egna elen ofta eftersatt. Det där med dimma - när jag åkte över Smögenbron för en stund sen var det väldigt tät. Har för mig att jag såg Hållö när jag åkte över ett par timmar tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Maj , 2016 Det var dimma när jag åkte buss över Älvsborgsbron tidigare i dag också. Eller ja, snarare gick bron upp genom den väldigt låga molnbasen. Men kastlina då, ska den helst sitta monterad i nån ficka i sittbrunnen, eller bör den ligga löst? Jag har nåt svagt minne av att jag provkastat sån en gång, men är inte helt säker. Troligen i seglarskolan i så fall. Jag minns att vi fick testa nödbloss vid ett tillfälle. Eller så var det i skolan, när jag tog förarbeviset. Redan vid 36 års ålder börjar minnena bli suddiga. Även jag är gammal "skojt", men jag tillhörde inte den blötare sorten. Vi var i skogen, vi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 24 Maj , 2016 Nå, det blir ingen 12-timmars den här helgen i alla fall. Får med mig en kompis och hennes sambo. Hoppas vi hinner med en långtur under lördagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 24 Maj , 2016 Det är helt klart lämpligt att öva på att kasta med sin kastlina. Och att provbelasta den. Jag som åker mycket långfärdsskridskor och utbildar mig till ledare för det övar ganska mycket. Det är förbluffande hur svårt de flesta har att ens få iväg den i ungefär rätt riktning de första gångerna,. I år har jag också kastat den skarpt 2 gånger, med bra resultat... Gällande övrig säkerhetsutrustning tycker jag att man kan använda ISAF, förlåt, World Sailings Offshore Special Regulations av lämplig kategori som vägledning. Cat 4 brukar användas för skärgårdssegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 24 Maj , 2016 Tycker nog att det var lite overkill i den där listan du länkar till. Men, båten är ett pågående projekt, och just nu är det tid, transportmöjligheter och ekonomi som sätter gränser för hur snabbt det hela framskrider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Maj , 2016 Även jag är gammal "skojt", men jag tillhörde inte den blötare sorten. Vi var i skogen, vi. Den scoutkår som jag tillhörde var också av den typen som borde hålla till i skogen. Visserligen var kårschefen gamla kappseglar från Vänersborg, som navigerat fel och hamnat på västkusten. Men mycket av det man fick lära sig, förutom att bränna korvar, var ju knopar (bra för seglare) Första hjälpen (bra för seglare) Kasta livlina (bra för seglare) Flaggregler (inte helt fel för seglare att känna till) Vanligt folkvett (bra för seglare - fast man har nog förträngt en hel del) Nåt som jag däremot inte kommer i håg att jag fick lära mig i scouterna,var att hjälpa gamla tanter över gatan. (hade säkert varit nyttigt för seglare att kunna) Det värsta jag råkade utför i scoutkåren var att kåren fick en gammal gaffelriggad bohusjulle av en nedlagd sjöscoutkår. Jag var 14 år och kårchefen - som tydligen hade god människokännedom - hade redan förstått vilken "fomme" jag var - så jag fick ansvar för båten. Det var nog den största missgärningen den mannen gjort. Detta har lett till ett livslångt lidande för min del. Segelbåtar är inget intresse - det är en sjukdom. För min del har den sjukdomen blivit kronisk och definitive obotlig. Sen seglar jag hellre än bra och tror jag tycker det är roligare att greja med gamla båtar än att segla. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 24 Maj , 2016 Du känner ju den man som alltid väckte oss med signalhorn och sång på scoutlägren jag var på: Rune. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 24 Maj , 2016 Tycker nog att det var lite overkill i den där listan du länkar till. Men, båten är ett pågående projekt, och just nu är det tid, transportmöjligheter och ekonomi som sätter gränser för hur snabbt det hela framskrider. Jo, visst är det nog lite overkill för svensk skärgårdssegling. Men det är en rätt bra utgångspunkt för att aktivt kunna välja bort det man inte anser sig behöva. Det värsta jag råkade utför i scoutkåren var att kåren fick en gammal gaffelriggad bohusjulle av en nedlagd sjöscoutkår. Jag var 14 år och kårchefen - som tydligen hade god människokännedom - hade redan förstått vilken "fomme" jag var - så jag fick ansvar för båten. Det var nog den största missgärningen den mannen gjort. Detta har lett till ett livslångt lidande för min del. Segelbåtar är inget intresse - det är en sjukdom. För min del har den sjukdomen blivit kronisk och definitive obotlig. Sen seglar jag hellre än bra och tror jag tycker det är roligare att greja med gamla båtar än att segla. sotekanalen005.jpg Ja, så vansinnigt att leda in en ung, påverkansbar människa i ett så tungt missbruk! Jag känner igen mig mycket. Som 10-åring blev jag introducerad till skutsegling, som 15-åring lät mina föräldrar mig köpa en M22a byggd -30 och som 17-åring fick jag låna en form och plastade en Mothjolle... Det är inte utan att det har satt sina spår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Maj , 2016 Du känner ju den man som alltid väckte oss med signalhorn och sång på scoutlägren jag var på: Rune. O ja. Jag har haft segelbåt ihop med honom i 10 år och det är hans "fel" att jag ha en motorseglare idag. För att kunna sjunga så falskt, måste man nog va väldigt musikalisk. Det var väl ingen som kunde sova efter att ha hört Runes version av "åh - en sån underbar morgon" Talade med honom för ett par timmar sen - det blir ingen båttur till Hållö i morgon. Jag har visserligen fått fasadskåpsluckan jag skall byta på kapellet, men han hade inte fått takrännan som skulle ersätta den som en syvästlig orkan tog med sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 25 Maj , 2016 Så, nu var jag vägen om Biltema och köpte en kastlina. När jag ändå var där köpte jag två bergskilar, en vinklad och en rak, och dessutom tvåtaktsolja till utombordaren. Därefter till Hornbach där jag köpte fyra meter slang, och slangklämmor, till länspumpen. Får se om det räcker, eller om jag måste skaffa en bit slang till framöver. Hade också tänkt göra ett enkelt roderlås med en knipknap, men Biltema hade visst inte kvar dem i sortimentet längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 28 Maj , 2016 I dag hade jag med mig en kompis och hennes pojkvän ut på en segeltur. Prognosen har växlat senaste dagarna mellan nästan stiltje till god vind med friskt i byarna. Det blev en mix! Vi lämnade Hunnebo i rätt lugn vind. Östliga vindar där ger ofta lä nära land, så klart. Vi gick på utsidan Söö norrut. Vinden tilltog lite och vred sig mer nordligt till, så vi fick börja kryssa. Bitvis friskade det i rejält i byarna, men medelvinden var inte så kraftig, kanske 4-5 m/s.Plötsligt kom vi in i område efter område utan vind. Som små zoner där vinden bara vred sig runt och inte drev båten framåt alls. Efter en bra stund med det gav vi upp planerna på att nå Gluppö utanför Fjällbacka, och bestämde oss i stället för att gå in till Ulön-Dannemark, eftersom vi var strax sydväst om just då. Det var bara ett fåtal andra båtar i norra bukten. En segelbåt på en SXK-boj, en snipa vid stenkajen i inloppet och en snipa vid stranden. Dessutom en eka på andra sidan. Samtidigt som oss kom en stor motorbåt och hakade sig fast i en av de andra SXK-bojarna. Tror det fanns 6-7 i hela bukten. Bra för medlemmarna, men synd för alla som vill svajankra och inte får plats pga bojarna.Vi tog ner seglen och motorerade in till en låg avsats på den branta östsidan av bukten. I med ankaret, av med motorn och sen gled vi in. Hittade en bra spricka för kilen, och sen var det klart.En fantastisk plats att fika på! Lä, sol och släta klippor. Kompisen bjöd på hemmagjord rabarberkräm från den egna odlingslotten, och smörgås med lufttorkad skinka från vildsvin! Mumsigt! Efter att ha njutit i över en timme var det dags att åka hem igen, så vi packade ihop, släppte i fören och jag började dra oss ut med hjälp av ankaret. När vi var över ankaret satt det väldigt hårt. Inget fel på den Bruce-kopian i alla fall. Till slut lyckades jag rycka loss den och hiva upp. Vi rörde oss inte så snabbt där inne i bukten, så vi hissade storen och gled tyst ut, utan att ha använt motorn. Så här efteråt hade jag önskat att vi hade seglat in också. Mer sport så. På hemvägen blev det bättre vind. Stabil, östlig och kanske 4-6 m/s med några till i byarna. För första gången seglade jag i farleden förbi Valö huvud. En väldigt obekväm och skumpig plats vid västliga vindar, men beskedlig och platt i dag. Vi kom snabbt tillbaks till Hunnebo och kunde lägga till betydligt tidigare än jag hade räknat med.En fin tur som gav mersmak. Det är fasen så mycket roligare att ha med andra i båten än att segla ensam. Just att lägga till i naturhamn är nåt jag inte gärna ger mig in på solo, men med några andra ombord blir det en barnlek, och sällskapet i sig är ju njutning det också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 5 Juni , 2016 Uppe i Hunnebo igen och har nu avverkat den tredje segeldagen i rad. Gött med semester! Lite för klent med vind de här dagarna. Bitvis har jag bara legat och halkat runt i områden utan vind. Irriterande! Men ibland har jag fått fart också. Inget hisnande, men i alla fall så båten rör sig snabbare än jag kan gå... I dag åkte jag bara runt i hemmavattnen, och testade lite olika saker. Jag brydde mig inte om att trimma optimalt för höjdtagning i början, men mot slutet gjorde jag jobbet grundligt. Här följer en bild som visar skillnaden mellan slarvtrim och ordentligt trim. Det kan säkerligen göras ännu bättre, men när kryssvinklarna närmar sig 90 grader är jag rätt nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Juni , 2016 Vissa har det bra. Det är synd om oss pensionärer - vi får aldrig semester. Fast det var en fin dag på havet idag ändå. Fram och tillbaka till Lilla Kornö. Styvt 10 distansminuter. Gjutjärnsgenuan malde på i knappt 6 knop. Kom på att min nymonterade mugghållare hindra gasreglaget att nå sitt ändläge. Blir nog ett enkelt snitt med japansågen vilken dag som helst och så på med raspen för en rund och mjuk form. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser