Nicke78 0 Postad 22 Maj , 2016 Hej Jag har en garmin 50s på min Hr440sc och igår när jag körde fullt så visade min knopmätere 50knop? Båten kommer bara komma upp i ca 30knop med min Evinrude e-tec 50. Är det någon som har varit med om detta tidigare. Jag har också monterat in ett egenbyggt bord som innehåller en 3mm aluplåt, kan den störa ut på något sett? När jag kör lägger jag ner bordsskivan i förvaringsutrymmet vid bensintanken, där i botten i det utrymmet sitter givaren till min garmin. // Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Maj , 2016 Hur vet du att du bara kommer upp i 30? Är det garminen, gps? Somvisar fel eller är det någonannan "knopmätare" du syftar på, som visar 50, när garminen visar 30? Den visar ju fel åt rätt håll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 22 Maj , 2016 Är det GPS'en, eller knopmätaren som visar fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicke78 0 Postad 22 Maj , 2016 Hur vet du att du bara kommer upp i 30? Är det garminen, gps? Somvisar fel eller är det någonannan "knopmätare" du syftar på, som visar 50, när garminen visar 30? Den visar ju fel åt rätt håll Enligt min garmin så har båten bara gått 30 knop fram tills i går när den plötsligt visar 50knop. Jag märkte också igår när jag skulle in till båthamnen att vid ca 5knop så visar min garmin ca 11knop. Jag har inte mätt upp hastigheten med en annan mätare men det är en ganska stor skillnad i känslan mellan 30 och 50knop. Kanske åker ut idag så kan jag ju alltid prova ladda ner en knopmätare på telefonen och jämföra. Att jag inte tänkte på det igår;( Jag ska också prova att lägga bordet fram i fören och se om det blir någon skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 22 Maj , 2016 Bordet är snyggt! Det stör inte loggen eller gps'n. Troligtvis har du ställt in, eller inte ställt in rätt enhet när det gäller hastighetsvisningen, kolla under inställningar att det står "kn" eller knop. Man kan ju välja mellan mph och anda enheter vi mest förknippar med landsvägsfordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 22 Maj , 2016 Gå in i hemmenyn, som kommer upp när du startar navigatorn. Välj inställningar Sedan "enheter" Systemenheter Egna Egna (igen) Slutligen "båtens hastighet" där ställer du in "kn, knop" du kan också välja "Mile per timme" och "Kilometer per timme", men gör inte det, då blir det fel enhet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Maj , 2016 Tolkade som att du hade en mätare som visade fel jämfört m gps.. den visar nog rätt.. så ohm:s lag ska du nog gå på. 30kn är ju ca 55kmph Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicke78 0 Postad 22 Maj , 2016 Tolkade som att du hade en mätare som visade fel jämfört m gps.. den visar nog rätt.. så ohm:s lag ska du nog gå på. 30kn är ju ca 55kmph Hallå igen. Nu har allt ordnat sig, av någon anledning så måste jag ha ändrat från knop till kilometer per timme utan att jag vetat vad jag sysslat med. Tack för eran kunskap och snabba svar. // Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Maj , 2016 (redigerade) Glöm inte det viktigaste! Det kostade 0kr att åtgärda:D Redigerad 22 Maj , 2016 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 22 Maj , 2016 Tolkade som att du hade en mätare som visade fel jämfört m gps.. den visar nog rätt.. så ohm:s lag ska du nog gå på. 30kn är ju ca 55kmph Hallå igen. Nu har allt ordnat sig, av någon anledning så måste jag ha ändrat från knop till kilometer per timme utan att jag vetat vad jag sysslat med. Tack för eran kunskap och snabba svar. // Nicke Tja, jag har ju också lyckats ställa om enheter på liknande sätt! Nu är ju volt, ampere och ohm desamma i alla värdsdelar, och det är ju iallafall en himla tur.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser