Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Barmeister

Epoxy- Vilka handskar gäller?

Rekommendera Poster

Ska jobba med epoxy som jag förstått är rejält giftigt. Min fråga är vilken typ av handskar krävs för att skydda sig? Specialvarianter eller? (Förutom undvika hudkontakt generellt och skydda ögonen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta vanliga plasthandskar typ städ. ännu bättre funka det kirurghanskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxi e inte särskilt giftig men ďen kan ge dej extremt besvärlig allergi.

Någon form av engångshandske som du tar ny av då och då. Dom kan gå sönder. När du får "lim" på dej. Tvätta med tvål och vatten, inte lösningsmedel. Lösningsmedel kan lösa upp ofullständiga epoxi-kedjor till extremt små polymerkedjor. Det är dom som är farliga.

Ju mer härdad produkten blir, desto ofarligare blir den. Good luck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder vanliga engångshandskar från sjukhuset :) Jag lever än idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt min erfarenhet tar tvål och vatten inte bort någon epoxi alls. Själv har jag på senare tid köpt West Marines engångshandskar på Erlandsons Brygga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt min erfarenhet tar tvål och vatten inte bort någon epoxi alls. Själv har jag på senare tid köpt West Marines engångshandskar på Erlandsons Brygga.

Det kan ta bort oplymeriserad epoxi, det farligaste, så att det blir härdad epoxi kvar. Helt härdad får du inte loss med lösningsmedel heller. Däremot kan du med hjälp av lösningsmedel hjälpa till att få in det lösningsbara i huden, så att det blir extra riskfyllt. Den härdade epoxin som finns kvar får man ta bort mekaniskt eller.. den ramlar bort när huden växer.

Bäst såklart att inte kladda ner sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas handskar funkar utmärkt! Ta gärna två par över varandra eftersom epoxi är kladdigt som 17 så när man kladdat ner handskarna så drar man av sig det yttre paret och fortsätter jobba.

Som sagt tål de inte aceton alls men vanliga gummihandskar funkar oftast om man bara använder aceton på papper för att torka rent eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hör väl inte till de människor som har nås speciell säkerhetsnoja och jag har aldrig kunnat arbeta med handskar om det inte varit absolut nödvändigt. Jobbat bl.a som linjemontör. 

Jag använder alltid engångshandskar typ http://www.clasohlson.com/se/Engångshandske/Pr409155001

I stället för att ta på dubbla handskar brukar jag stoppa ett stort antal i bakfickan. När dom jag har på kränger jag av mig dem på ett sånt sätt att kladdet hamnar inne i den boll som de två handskarna bildar. Då kan jag släppa dem på lämpligt ställe utan att de kladdar ner omgivningen. Sen tar jag på rena av de jag har i bakfickan.

Gör även sånär jag använder Sikaflex och olika färger och allt annat som kladdar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxi är allergiframkallande, det är väl där den största faran ligger.

Vill man då hindra allergenerna från att nå huden behöver man nitrilhandskar. (De brukar vara blå)

Många av ämnena som framkallar allergier går rakt igenom både vinyl och latex.

NITRILHANDSKAR alltså, inget annat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Helt riktigt, Epoxy är lågmolekylärt, har en molekylvikt på under 700Mol.. vilket gör att det går genom mindre täta material. Därför ska du ha handskar som är så täta att dom inte släpper igenom så små molekyler. Om det ska vara någon vits och du vill skydda dej på riktigt ska du ha:

skyddshandskar av: Nitrilgummi. Butylgummi. Neopren. (EN 374, klass
2 eller bättre).

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag backar som en truck, inte BARA nitrilhandskar då :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det märkliga med små plastmolekyler (monomer) är att du via hudkontakt kan få nedsatt lungfunktion. Drar du dessutom på dej epoxiallergi kan du råka ut för att reagera överkänsligt mot massor av material, damm mm. mm.

Du kanske tvingas flytta eller samera/bygga om hemma.

Som väl är... extremt ovanligt. Men allergier är besvärliga även om du inte blir hyperallergisk. Nedsättning av lungfunktion däremot är ju generellt nedsättande och jättesvårt att utreda/ härleda eftersom det ju behövs ett nuvärde innan så du vet vad jämföra mot.

Oj... lite too much men..

Bara att slippa ta bort gamla limrester från händerna är ju skäl nog att skydda sig.

Jag gör som "thalla..." var det väl? Har en bunt i fickan, rullar ihop dom gamla krängda i varandra, och byter då och då..

GL.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...