joelfrodin 86 Postad 20 Maj , 2016 Har renoverat min mercruiser 3.0 96, har startat upp den nu och den går så där, måste ha full gas för att den ska starta, och går nästan bara på halvgas, dör direkt när man drar ner. Vad tror ni? Tändföljd, tändjustering, ventiljustering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Maj , 2016 Den går inte på alla burkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Maj , 2016 (redigerade) Fel tändföljd gissar jag på. Redigerad 20 Maj , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 20 Maj , 2016 (redigerade) Min teori: Att du har cylinder/cylindrar som släpar. Dvs en cylinder som inte ger någon kompression, det fungerar på höga varvtal för att de fungerande cylindrarna orkar dra med släpande cylindern(erna). Men på låga varvtal så orkar de inte dra med de släpande cylinder(na) Var det beror på kan jag bara gissa på. Ej tätande insug och/eller avgasventil. Sprucket block Felmonterad toppslockpackning Sprucken topplockspackning Slitna eller felmonterade kolvringar Slutsats: Mät kompressionen! Redigerad 20 Maj , 2016 av modifieradvega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 21 Maj , 2016 Första gången jag starta upp så hade jag dragit vipparmarna i bott så det fanns inget komp, jag ska ta kompprov och kolla kanske måste justera lite till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 21 Maj , 2016 Läs på hur ventilerna ska justeras och gör det rätt istället. Annars slutar det antagligen med brända ventiler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 21 Maj , 2016 Kolla så att tändkablarna sitter rätt dvs. rätt tändföljd. Har du pillat på förgasaren?? I manualen står det hur du ska ställa förgasaren för att "nolla" den innan du justerar in den. Men det är viktigt att ventiler är rätt justerade innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Maj , 2016 Första gången jag starta upp så hade jag dragit vipparmarna i bott så det fanns inget komp, jag ska ta kompprov och kolla kanske måste justera lite till. Ventiler som står öppna när kolven kommer i topp? Hmmmm Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser