Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
geronimoe

Bygga om USA trailer tips?

Rekommendera Poster

Hejsan

Köpte en båt som stod på en Tvåaxlad Continental (USA) trailer. På vägen hem så lossnade ett hjul på trailern och efter att ha bärgat hem båt+släp så har jag konstaterad att hjullagren och naven är skrot på alla 4 hjul. Trailern är ombyggd tidigare, men man har valt att behålla bladfjädringen (antagligen för att tjuvåka snabbare än 30 km/h). Fjädrarna var helt sönderrostade.

Nu har jag tagit loss axlarna och skurit bort bladfjädrar och fästen. De gamla axlarna är helt solida (inga avtagbara tappar), 35x35 mm, tror dom klarar 1200kg styck. Min tanke är att bara ha 1 axel (båten väger 1100kg). Helt solida axlar med nav, 1900 mm breda, hittar jag inte att köpa någonstans. Jag tänkte att jag svetsar ihop de två 1200 axlarna jag har, köper 2 st 45x45 axeltappar som klarar 1600kg och svetsar på dem under de 2 ihopsvetsade axlarna och sen bultar fast det i chassit.

Funkar det? Håller det?. Jag har inte gjort något liknande tidigare, men jag har aldrig sett en hjulaxel som ser ut som de som satt på trailern innan och eftersom jag har tagit bort fjädringen måste navets centrum sitta en bit under chassit (där de satt tidigare med bladfjädrarna på plats, annars tar hjulen i båten.

Kom gärna med idéer och förslag =)

post-108475-0-46815900-1463771098_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda dom axeltappar du redan har, Nya lager Bara.

Höjdskillnaden fixar du med lite fyrkantsrör som svetsas ihop i lagom höjd.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behöver nya nav. Tapparna har svarvat ur naven. Nu vet jag inte vad nav+lager kostar, men jag antar att det landar på ungefär samma kostnad som nya kompletta tappar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle du inte ändra från två till en axel?

Då har du väl fyra nav att välja mellan, otroligt om det inte skulle gå att finna 2 användbara.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm. Kanske. Jag ska se om jag kan bygga ihop 1 provisorisk axel av det jag har så blir båten flyttbar på tomten i alla fall. Den står inte optimalt placerad just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Naven jag har pallar ju inge vikten (1000kg). Jag vill ha nya nav som klarar minst 1500kg.

Men jag i alla fall gjort en provisorisk axel (1000kg) som förhoppningsvis håller 4km till sjösättningsrampen. Sen har jag hela sommaren på mig att fixa till trailern.

post-108475-0-10668600-1464158678_thumb.jpeg

Redigerad av geronimoe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...