ChristianH 0 Postad 20 Maj , 2016 Skaffade förra hösten en Flipper med en inombordare som jag nu försöker lära mig. Motorn är en. Utbytesmaskin från Michigan Motorz men ska alltså var en Mercruiser i botten. Motorn är näst intill ny med få timmar sen den monterades och allt ser fint o rent ut, men efterkontroll av monteringsdetaljer har kanske inte varit topp-prioriterade och häromdagen upptäckte jag att fördelarn var lös. Alltså ordentligt lös så att jag blir förvånad över hur bra faktiskt båten gick förra sommaren. Jag har nu skruvat fast fördelaren, läst dokumentationen på motorn och skaffat mig en lampa för tändinställning. Tändningen ska justeras vid 850varv/min Vanlig tomgång ska ligga på 650varv Vid justering av tändningen ska ett kontakt på fördelaren byglas för att koppla ur justeringen av förtändningen. Frågor Gör det verkligen skillnad att skruva upp tomgången? Hur fel kan det bli att inte bygla fördelaren? Så stor skillnad kan det väl inte göra på så låga varvtal? (Jag är livrädd för att bygla fel stift och bränna komponenter så jag står utan båt i flera veckor) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Maj , 2016 Varvtalet vet jag inget om men tändinställningen blir helt fel om man inte ställer den i basic timing mode. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianH 0 Postad 20 Maj , 2016 Förbannat. Det var precis det svaret jag var rädd för Jaja. Det är väl bara att bita ihop, be en bön och bygla det som ser rimligast ut. Jag får läsa manualerna igen.....ett par gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianH 0 Postad 20 Maj , 2016 Men jag kör en nöd-chansning och hoppas på någon med tabeller o fantastisk koll. Jag har nu insett att jag inte kommer undan med att bara bygla utan det krävs mer avancerade proppar för att "nolla" tändningen. Och den koppling/proppen har jag inte. Mitt hopp för att kunna lösa det här själv är att hitta korrekt förtändning vid ett högre varvtal så att jag kan gå ut och köra med belastning och se var jag landar på topp. Båten är utrustad med Delco Voyager "self contained marine ignition system" och om jag bara kan hitta ETT riktvärde på ETT varvtal så skulle jag kunna känna mig tillfreds. Det som e skrämmande är att allt jag läser pekar på att Vortec-motorerna är känsliga för felaktig tändning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser