Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
marhag

En fråga till er som har Raymarines plotter och Evolution autopilot

Rekommendera Poster

Hej, jag har en fråga gällande styrningen av Autopiloten från en plottern.

Det jag specifikt undrar över är ifall funktionen för slå som finns i S100 Remote Controlv och Smartcontroller också finns tillgängligt i styrningen av autopiloten från plottern? I dessa kontrollrar så är det enkelt att slå med autopiloten, går det att göra lika enkelt från plottern?

Jag har läst igenom dokumentationen för Lighthouse II programvaran som Raymarines plottrar kör, men den är oklar på denna punkt.

Någon som har erfarenhet av detta?

//Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Raymarine C80 plotter kopplat till en Raymarine S1G autopilot. Har även fjärrkontrollen S100.

Jag kan aktivera autopiloten från plottern genom att markera på kartan vart jag vill via en waypoint eller en rutt. Sedan bara aktivera autopilot. Lätt.

Att minska/öka 1grad eller 10 grader funktionen har jag inte använt via plottern och har inte heller sett det alternativet i menyerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok det var vad jag trodde. Jag antar att du använder din S100 till detta?

Hur fungerar S100 för dig, några problem? Har inte testat denna själv förutom att hålla en i handen och det kändes som att den inte låg så bra i handen. Framförallt inte ifall man använder den bara med en hand. Hur har du upplevt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja precis, eller autopilotinstrumentet,

Se bifogad bild.

Vid ratten har jag S100 monterad (inringad hållare i svart plast). Under sprayhooden till höger sitter plottern monterad. Under sprayhooden tillsammans med de andra Raymarine instrumenten sitter autopilotsinstrumentet monterad. På detta kan man också ändra +/- 1 grad eller +/- 10 grader.

För det mesta sitter S100 i sin hållare och jag slår på autopiloten från den. På däck har jag den i ett snöre runt halsen. Inga problem med en hand då tycker jag.

post-68788-0-27810600-1464159723_thumb.jpg

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...