SR280 1 Postad 20 Maj , 2016 Jag har en Nimbus 3000 vars stävlager släpper vatten från insidan ut. Dvs det läcker mellan lagret. Tänkte nu lossa stävlagret och täta mellanrummet med massa/motsv. för att slippa av med läckaget. Förra sommaren när båten var sjösatt så kom inget vatten in, men nu under vintern/våren så har det börjat droppa vatten från insidan.. Är det bara att lossa de två bultar som syns på bilden och sedan är stävlagret loss, eller...? Är det mutter på insidan jag borde komma åt(verkar inte så enligt mitt tycke)? Nu om jag lossar lagret och får ut den lilla mängden vatten som sitter kvar där, så vore det väl klokt att försöka lite tvätta i motorrummet på samma gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 20 Maj , 2016 Jag har en Nimbus 3000 vars stävlager släpper vatten från insidan ut. Dvs det läcker mellan lagret. Tänkte nu lossa stävlagret och täta mellanrummet med massa/motsv. för att slippa av med läckaget. Förra sommaren när båten var sjösatt så kom inget vatten in, men nu under vintern/våren så har det börjat droppa vatten från insidan.. Är det bara att lossa de två bultar som syns på bilden och sedan är stävlagret loss, eller...? Är det mutter på insidan jag borde komma åt(verkar inte så enligt mitt tycke)? Nu om jag lossar lagret och får ut den lilla mängden vatten som sitter kvar där, så vore det väl klokt att försöka lite tvätta i motorrummet på samma gång. DSC_0087.JPGDSC_0088.JPG Med stor sannolikhet är det muttrar på insidan, om inte Nimbus har någon special med ingjutna muttrar. Försök få ner en kamera och plåta på insidan om det är trångt. Det bör finnas någon form av låsning på dessa muttar eller bultar. Det kan vara rätt svårt att få dessa täta, skrapa ner noga både på in och utsida. Om du tätar med sika så var mycket noga med att låta massan stelna innan du drar fast helt. Annars vibrerar det loss och börjar snart läcka igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SR280 1 Postad 20 Maj , 2016 Med stor sannolikhet är det muttrar på insidan, om inte Nimbus har någon special med ingjutna muttrar. Försök få ner en kamera och plåta på insidan om det är trångt. Det bör finnas någon form av låsning på dessa muttar eller bultar. Det kan vara rätt svårt att få dessa täta, skrapa ner noga både på in och utsida. Om du tätar med sika så var mycket noga med att låta massan stelna innan du drar fast helt. Annars vibrerar det loss och börjar snart läcka igen. Tack för det snabba svaret. Det är trångt, verkligen trångt... Skall se om man ser något med hjälp av kamera. Av någon orsak så tycker jag att det är så gott som omöjligt att komma åt eventuella muttrar på insidan. Känns som om det är helt omöjligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 20 Maj , 2016 Det sitter nog inga lösa muttrar på insidan. Lagret är gängat på hylsröret, och brukar sitta ordentligt fast. Man brukar behöva värma loss stävlagret, och använda en rörtång, då det inte finns något nyckelgrepp. Det blir inte vackert efteråt, men det är inte mycket att göra åt. Dra fast lagret och skruvarna direkt, annars blir det nog inte tätt. Om du vrider på lagret när sikan har härdat blir det nog läckage. Vibrerar loss gör det nog inte, när det både är gängat på röret och fastskruvat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 20 Maj , 2016 (redigerade) Det sitter nog inga lösa muttrar på insidan. Lagret är gängat på hylsröret, och brukar sitta ordentligt fast. Man brukar behöva värma loss stävlagret, och använda en rörtång, då det inte finns något nyckelgrepp. Det blir inte vackert efteråt, men det är inte mycket att göra åt. Dra fast lagret och skruvarna direkt, annars blir det nog inte tätt. Om du vrider på lagret när sikan har härdat blir det nog läckage. Vibrerar loss gör det nog inte, när det både är gängat på röret och fastskruvat. För att montera detta rätt måste man lossa hylsröret. Finns inte en chans att få det tätt om man gängar på stävlagret utifrån på hylsröret mot skrovet. Det är förmodligen inte i gängan hylsrör/stävlager som läcker och det skall dessutom inte vara sika där, utan gängtätning. Det är sikan mellan mellan skrovet och stävlagret som släpper och vibrerar loss och brukar läcka. Drar du åt de skruvarna direkt helt utan sikan stelnat blir det ingen packning kvar som tätar mot skrovet, har gjort det misstaget och det funkade inte. Skulle inte tro att det är nödvändigt att gänga loss stävlagret från hylsröret men för att komma åt kan det vara enklast att ta ur både propelleraxel och hylsrör med stävlagret sittandes kvar. Man måste komma åt att göra ordentligt rent på skrovet innan man återmonterar. Redigerad 20 Maj , 2016 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser