Gäst Camilla Postad 5 Maj , 2005 Vi har i vår nyinköpta båt fr -74 en lite unken lukt, ägaren innan hade kvar dynorna över vintern så nu har vi tagit bort alla dynor och ska sy nya att jag idag satt in en torrboll en skål med ättika att jag fick ett jättebra tips om ang eventuellt mögel som egentligen inte syns utan det är som små osynliga sporer. Ta Atamon och spraya på väggar och tak invändigt, hon hade inga som helst problem med mögel. Tror ni det kommer funka med lukten i båten...?? eller har ni andra bra tips?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2005 Jag hade källarlukt i båten när vi köpte den. Toan hade också varit översvämmad då packningarna inte höll tätt. Efter rengöring fanns ändå lukt kvar. Jag fick då tipset att sätta in en ozongenerator under några timmar och sedan har vi varit fri från dålig lukt i båten. Det går att göra en ozongenerator själv t.ex http://www.onlinepot.org/grow/ozone.htm eller att hyra. Ozon är giftigt och skall användas med måtta. Vädra ur båten innan du går ner i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 6 Maj , 2005 Ozon kan också bryta ner plaster och gummi. Kör med en ordentlig rengöring med ett effektivt rengöringsmedel, t ex målartvätt är både effektivt och luktfritt, men ta det lungt för målartvätt kan matta lackade ytor. Tvätta ur kölsvinet noggrannt. Du måste tvätta ALLT, speciellt de svåråtkomliga ytorna, där döljer det sig mycket smuts. Avsluta med ett mögeldödande medel som torkas eller rollas på ytorna, t ex Boracol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ulrika Postad 6 Maj , 2005 En tanke som jag har, som jag ej har prövat och som kan vara svårt just nu om man inte har en stor kylbox är (nu till saken): Jag har hört att man kan frysa bort lukter (d v s antagligen de som producerar lukter). Kanske en bra ide till nästa vinter (eller nu, om man har stor frys, som sagt) är att frysa alla tyger å dynor mm ett dygn eller så å sedan förvara torrt å luftigt. Kanske även flytvästar, men jag har ingen aning om hur flytmaterialet påverkas. Det här kanske inte hjälper dig, men någon annan som har äckliga dynor. Jag ska testa - om jag orkar släpa fram sakerna till vintern, som gudskelov är långt fram i tiden. // Ulrika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 6 Maj , 2005 Det där med ätticka är inte dumt,men ta ättika ivattnet när du tvättar,biter enl.uppgift även på kattpiss,så det är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 6 Maj , 2005 Hej Ett bra medel är febreeze(finns på ica) höjde värdet på min beg scania(lastbil) med 50.000 enär jag fick bort all hundlukt ur bilen, Om det det finns lukt efter något ämne/föremål rutten frukt. etc som har avlägsnats så hjälper bryggkaffe, i en 40 fots container så brukar det räcka med en kaffekopp detta funkar även i båtar. pulvret avlägsnas efter ca 12 timmar och har då tagit lukten med sig mvh Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ola Postad 6 Maj , 2005 häll amoniak i burk över natt så e lukten borta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pär Ederstål Postad 9 Maj , 2005 Det finns en ny typ av luftrenare som heter Biozone. Liten, drar ca:9w och är effektiv mot mögel och dåliga lukter. Kolla www.biozone.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 Maj , 2005 Att köra med maskiner och andra knep är lite som att ta en huvudvärkstablett när man är sjuk. Visst, huvudvärken försvann, men blev du friskare..? Börja med att tvätta bort smuts, mögel och annat äckel innan du börjar med något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rakia 0 Postad 13 Maj , 2005 se www.lejahandel.se enkelt och efektiva produkter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fredde Postad 17 Maj , 2005 hej , lägg 300 kr på biltema och köp dig en solcellsventilator. en liten fläkt som går under hela dagarna och verkligen ventilerar ur din båt. jag har nu inga problem alls med instängd båtlukt . du byter den lätt mot den ventilator som troligtvis redan sitter i din båt. ciao. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johnny Johansen Postad 24 Maj , 2005 [bLÅ]Testa vår hemsida. Vi har varmluftsolfångare som blåsar varm luft in när solen är på. www.lejahandel.se Fuktproblemen är borta...[/bLÅ] :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst johan Knutson Postad 15 Oktober , 2005 hej! hur gick det med din unkna lukt i båten, fick du bort lukten? Har du fått några tipps som du kan delamed dig med / Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anna Postad 17 Oktober , 2005 Jag har en varmluftsolfångare. Den fungerar bättre än bra och den är gratis i drift. Finns på www.lejahandel.se ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 17 Oktober , 2005 Jag kan rekomendera ozongeneratorn! Den fungerar hur bra som helst. Skaffar men ordentlig så tar den dessutom död på alla sporer. Luktade unket i min båt, 1 dygn med maskinen och det luktar hur fräscht som helst. Kolla på http://www.frigus.se/ under delino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 18 Oktober , 2005 Var lite försiktig med ozon! Jag gjorde misstaget att ozonbehandla mina dynor när jag tyckte att de började lukta båt om dem. Resultatet blev att skumgummit blev väldigt sprött och smulades sönder, dessutom blektes tyget. Gränsvärdet för ozon ligger på 0,1 ppm vilket motsvarar 0,2 mg/m3 Ozonets halveringstid är ca: 3 dygn @20°. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Freja Johansson Postad 18 Oktober , 2005 Ny syresatt luft är gift för mögen och fukt. Vi äger en solarventi sen förre året och den har löst problemen. De är tyvärr inte billiga 3-4 tusen för de små och närmare 14 för de större. Man får vad man betalar för (för det mesta)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Birdie24 0 Postad 21 November , 2005 KLORIN!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 21 November , 2005 Snälla, ändra den blinkande texten till icke blinkande. Blinkande, epilepsiframkallande text tillhör 90-talet. Det ger ett väldigt amatörmässigt intryck och är fruktansvärt irriterande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikz 0 Postad 21 November , 2005 Hej ni som svarat att ni har en solarventi, hur stor är den? Var har ni monterat den? Kan man ha den liggande eller måste den stå? Låter den? /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser