Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
nevink

Träskrov plastat från byggnation en stabil konstruktion?

Rekommendera Poster

Kära seglarvänner,

 

Jag är ny på forumet men är seriös spekulant på en segelbåt i -53 fots klassen, byggd i finland -97.

Vad jag kunde uttyda är spant och bord i furu och detta plastades in på varvet vid byggnationen.

 

Har aldrig hört om ett träskrov som plastas in från starten, alla synliga spant och bord under durken ser sprillans nya ut.

 

Vore mycket tacksam för era funderingar kring denna konstruktion. Målet är en jordenruntsegling.

 

Vänliga hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en metod för båtar i små serier. Oftast bara ett enda ex. Man bygger upp båten med träribbor limmade med epoxi och plastar in allt på in och utsidan med glasfiber så det blir ett sandwichskrov. Hållbart men inte när det kommer in vatten vilket det gör förr eller senare. Man får se upp med fukt i skrovet. Viktigare än på ett vanligt glasfiberskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis är väl varje ribba omgiven av epoxy.

 

Välkommen till MG förresten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en metod för båtar i små serier. Oftast bara ett enda ex. Man bygger upp båten med träribbor limmade med epoxi och plastar in allt på in och utsidan med glasfiber så det blir ett sandwichskrov. Hållbart men inte när det kommer in vatten vilket det gör förr eller senare. Man får se upp med fukt i skrovet. Viktigare än på ett vanligt glasfiberskrov.

 

Hej Forgus, tack för ditt inlägg. Stämmer att den endast byggdes i ett ex, på beställning av nuvarande ägare. Den är dock endast plastad på utsidan vad jag förstår, furuborden och spant syns som sagt under durken och utmed skotten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjock är plastlaminatet!? 

 

Är det av polyster eller epoxy!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis är väl varje ribba omgiven av epoxy.

 

Välkommen till MG förresten

 

Tack för svaret och välkomnandet! Jag ska åka och kolla henne nu igen och sen lägga upp ett par bilder. Hon är byggd i Finland och hela inredningen påminner till viss del om en bastu. Även under durken. Dum fråga: Hur ser en epoxyomgiven ribba ut? Man känner att träet är behandlat med något men ser fortfarande att det är trä, kan detta vara epoxy? 

 

Sen termen ribba, är det motsvarigheten till det jag kallade "bord"? "Furubrädorna" (Ribbor?) ser ut att vara ca. 2 cm tjocka och ovansidan längs varje bräda är skålformad medan undersidan är rundad så de lappar i varandra väldigt tätt.

 

Vänliga hälsningar  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjock är plastlaminatet!? 

 

Är det av polyster eller epoxy!?

 

Återkommer strax, kör dit direkt! Hoppas finna tjockleken i någon ritning ombord men vid bogpropellertunnelns infästning skulle jag uppskatta plastskrovets tjocklek till 3-5 mm. Ska även ta reda på om det är polyester eller epoxy.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är oplastat på insidan har ju fördelen att vatten i en ribba lättare upptäcks och enklare kan bytas när den ruttnat. Epoxilimmet mellan varje ribba förhindrar att vatten tränger in till intilliggande trä.

 

Kolla om man lagt på epoxi på insidan. Något måste skydda träets insida från slagvatten och fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är oplastat på insidan har ju fördelen att vatten i en ribba lättare upptäcks och enklare kan bytas när den ruttnat. Epoxilimmet mellan varje ribba förhindrar att vatten tränger in till intilliggande trä.

 

Kolla om man lagt på epoxi på insidan. Något måste skydda träets insida från slagvatten och fukt.

post-108928-0-65421000-1463731884_thumb.jpg

post-108928-0-10725200-1463731904_thumb.jpg

post-108928-0-64830000-1463731921_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min text försvann visst i posten,

 

Som du säger förefaller varje ribba vara behandlad med epoxy emot nästa ribba. Vad som skyddar dess ovansida mot slagvatten och fult vet jag ej i nuläget, enligt varvsgubbarna här (som känner väl till henne men ej byggde henne) sitter några dräneringspumpar längs botten, under ribborna. Träet ser mycket friskt ut längs hela botten. Har ej kunnat avgöra tjocklek på plasten ännu eller om det är epoxy eller polyester.

 

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om pasten är så tunn som du skrev att den är vid bogpropellern, hur tjock är i så fall bordläggningen (trät)!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det du ser vid bogproppen är väl bara laminatet som ligger mot insidan av träbordläggningen. Hur tjockt det är på utsidan kan du väl inte se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det du ser vid bogproppen är väl bara laminatet som ligger mot insidan av träbordläggningen. Hur tjockt det är på utsidan kan du väl inte se?

Hej Eld,

 

Nej det stämmer jag har ej funnit någonstans där jag kan se plasten i genomskärning. Samma gäller bordläggningen, vid ventilerna uppskattar jag dem ihop till 3-4 cm. Vad tror du om konstruktionen?

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror metoden kallas "strip planking". Vet egentligen inte så mycket om den, men rekommenderar att du försöker hitta någon kunnig på området som kan hjälpa till med en besiktning. Jag skulle börja med att försöka ringa en epoxyleverantör (NM, West?) och se om de vet någon kunnig i området.

 

Man ska ha klart för sig att det finns skepcism mot den här typen av båtar. Den är sannolikt billig att köpa, och sannolikt svår att sälja den dagen det är dags. Nu kan man ju räkna med det, och då är det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast det du ser vid bogproppen är väl bara laminatet som ligger mot insidan av träbordläggningen. Hur tjockt det är på utsidan kan du väl inte se?

Hej Eld,

 

Nej det stämmer jag har ej funnit någonstans där jag kan se plasten i genomskärning. Samma gäller bordläggningen, vid ventilerna uppskattar jag dem ihop till 3-4 cm. Vad tror du om konstruktionen?

 

Mvh Johan

 

 

Du skulle ju kunna ta loss en bottengenomföring och kolla tjockleken på laminatetoch även på bordläggningen.

 

Annars ser det  ut som det är ganska bra utfört - det man ser på bilderna.

 

Hur är infästningen på kölen!? Bottenstockar mm!?

 

Är priset på båten fördelaktigt i förhållande till storleken!?

 

Har du fler bilder? på båten i sin helhet mm ?

 

Otvetydligt ganska intresant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nevink!

 

Det har byggts åtskilliga båtar på sk limmat ribbkravell. Träribbor man limmar ihop med epoxi. Ditt bygge verkar vara en sån. Dessa har man sedan "målat" med epoxi utvändigt samt med UV skyddande "lack" utanpå. De ser ut som gammaldags fina mahognybyggen.

 

Sedan har vi ett alternativ. De flest katamaraner idag byggs på liknande sätt men man har splintveden från gran. Sedan lamineras med epoxi både in å ut sidan noga. det måste bli heltätt så trät kan inte få fukt/vatten i sig. Den konstruktionen blir stark å lätt å formstyv.

 

Men "din" båt har glasfiber på utsidan å förmodligen "målad" med epoxi på insidan. Då är det ju tätt men varför lägga på glasfibret på utsidan? Det är lite underligt.

Får du in vatten mellan glasfibret å trät så släpper det å då blir det inte roligt.

 

Kan berätta att jag  känner till en som byggde som jag skrev ovanom, tröttnat å sålde båten å nya ägern upptäckte att glasfibret hade släppt från granribborna. Det var inte kul.

 

Så mitt råd är att ta det i beaktande att glasfibret kan släppa. Om det är välgjort däremot har du ett skal som är väldigt starkt å vattentätt. Men kolla att epoxin är tjock nog å trängt in överallt på insidan. Minsta lilla   fläck så suger det vatten där å sedan ruttnar det.

 

Sen har vi materialet. Kan inte avgöra men i mina ögon ser det ut som furu. Skulle det mot förmodan vara lärk så kan du simma lugnt.

Detta är vad jag vet/känner till.

 

Hur är båten annars? Passar form å storlek mm till dina planer att segla jorden runt? Titta på det åsså å inte bara på ett ev lågt inköpspris.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt Annika och Björns segeläventyr. De köpte en båt som är byggd på liknande sätt som den du kikar på.

 

http://www.sailaround.info/moonspecsv/

 

Det var mycket att åtgärda på den och de var fast i nästan två år innan de kunde segla vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror metoden kallas "strip planking". Vet egentligen inte så mycket om den, men rekommenderar att du försöker hitta någon kunnig på området som kan hjälpa till med en besiktning. Jag skulle börja med att försöka ringa en epoxyleverantör (NM, West?) och se om de vet någon kunnig i området.

 

Man ska ha klart för sig att det finns skepcism mot den här typen av båtar. Den är sannolikt billig att köpa, och sannolikt svår att sälja den dagen det är dags. Nu kan man ju räkna med det, och då är det inga problem.

 

Hej Peter!

 

Tack för din input, det ser ut att vara metoden. Jag har varit i kontakt med en besiktningsman som aldrig stött på metoden och bad mig skicka bilder av rent intresse. Nästa besiktningsman jag talade med kände till metoden och menade att den användes då en beställning gjorts på endast ett ex och det ej är rimligt att bygga en form för gjutning av detta enda skrov. 

 

Han hade en kollega som var kunnig på denna konstruktion och besiktigat båtar av denna typ runt om i Europa. Det lät spontant som att han ej såg det som en svag eller opålitlig konstruktion men snarare kostsam. 

 

Ska även kontakta en epoxyleverantör på måndag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Du skulle ju kunna ta loss en bottengenomföring och kolla tjockleken på laminatetoch även på bordläggningen.

 

Annars ser det  ut som det är ganska bra utfört - det man ser på bilderna.

 

Hur är infästningen på kölen!? Bottenstockar mm!?

 

Är priset på båten fördelaktigt i förhållande till storleken!?

 

Har du fler bilder? på båten i sin helhet mm ?

 

Otvetydligt ganska intresant.

 

 

 

Hej igen!

 

Ja jag ska kika på denna möjlighet, bra tips. Hur tjock "vill" jag isåfall att den ska va?

 

Bifogar ett par fler bilder!

 

 

post-108928-0-60127600-1463857002_thumb.jpg

post-108928-0-02609300-1463857004_thumb.jpg

post-108928-0-41669000-1463856778_thumb.jpg

Redigerad av nevink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nevink!

 

Det har byggts åtskilliga båtar på sk limmat ribbkravell. Träribbor man limmar ihop med epoxi. Ditt bygge verkar vara en sån. Dessa har man sedan "målat" med epoxi utvändigt samt med UV skyddande "lack" utanpå. De ser ut som gammaldags fina mahognybyggen.

 

Sedan har vi ett alternativ. De flest katamaraner idag byggs på liknande sätt men man har splintveden från gran. Sedan lamineras med epoxi både in å ut sidan noga. det måste bli heltätt så trät kan inte få fukt/vatten i sig. Den konstruktionen blir stark å lätt å formstyv.

 

Men "din" båt har glasfiber på utsidan å förmodligen "målad" med epoxi på insidan. Då är det ju tätt men varför lägga på glasfibret på utsidan? Det är lite underligt.

Får du in vatten mellan glasfibret å trät så släpper det å då blir det inte roligt.

 

Kan berätta att jag  känner till en som byggde som jag skrev ovanom, tröttnat å sålde båten å nya ägern upptäckte att glasfibret hade släppt från granribborna. Det var inte kul.

 

Så mitt råd är att ta det i beaktande att glasfibret kan släppa. Om det är välgjort däremot har du ett skal som är väldigt starkt å vattentätt. Men kolla att epoxin är tjock nog å trängt in överallt på insidan. Minsta lilla   fläck så suger det vatten där å sedan ruttnar det.

 

Sen har vi materialet. Kan inte avgöra men i mina ögon ser det ut som furu. Skulle det mot förmodan vara lärk så kan du simma lugnt.

Detta är vad jag vet/känner till.

 

Hur är båten annars? Passar form å storlek mm till dina planer att segla jorden runt? Titta på det åsså å inte bara på ett ev lågt inköpspris.

Lycka till.

 

Hej Ruskpricken!

 

Mycket intressant inlägg. 

 

Du nämner att insidan av ribborna förmodligen är målade med epoxy. Hur ser detta ut? Jag ser en limmliknande massa mellan forgarna ribborna emellan men kan ej avgöra huruvida träet är behandlat på insidan, ska syna noggrannare imorgon. 

 

Ifall det inte är målat på insidan, skulle inte detta då kunna möjliggöra att fukt mellan glasfiber och trä kan andas ut genom träet? 

 

Risken att glasfibern skall släppa från träet låter obehaglig. Vad skulle detta kunna resultera i? Eftersom storleken på det inneslutna träskrovet sitter i glasfiberformen borde den väl inte kunna röra sig?

 

Jag är ganska säker på att materialet är furu, återkommer med definitivt svar.

 

Formen är relativt optimal (bortsett från att jag är 2,04 lång) och jag vill ha ett par vänner med mig under seglingen. Har även en dröm om att arbeta med charter (arbetar som 2e styrman) och då känns denna perfekt för en familj plus mig och en besättningsman. 

 

Vänliga hälsningar och tack

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svenskt par byggde en större segelbåt med denna metoden, de hade en hemsida på nätet där man kunde följa bygget, någon kanske kommer ihåg.

De startade med att bygga en byggnad för båtbygget, kan ha varit i Uppsala trakten.

Åtskilliga båtar har byggts med metoden och jag kan inte se något negativt, vid oneoff bygge.

 

Lite OT

En bekant sa att man ska inte ha finare båt än att man ska kunna slå i en spik i skottet där man vill kunna hänga sin jacka.

 

I en båt likt den tråden handlar om är det ju lätt att banka i en spik. :)

 

 

Kalle

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett svenskt par byggde en större segelbåt med denna metoden, de hade en hemsida på nätet där man kunde följa bygget, någon kanske kommer ihåg.

De startade med att bygga en byggnad för båtbygget, kan ha varit i Uppsala trakten.

Åtskilliga båtar har byggts med metoden och jag kan inte se något negativt, vid oneoff bygge.

 

Lite OT

En bekant sa att man ska inte ha finare båt än att man ska kunna slå i en spik i skottet där man vill kunna hänga sin jacka.

 

I en båt likt den tråden handlar om är det ju lätt att banka i en spik. :)

 

 

Kalle

Utstickande spik i en båt... obra, någon kommer göra sig illa på den. :(

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svenskt par byggde en större segelbåt med denna metoden, de hade en hemsida på nätet där man kunde följa bygget, någon kanske kommer ihåg.

De startade med att bygga en byggnad för båtbygget, kan ha varit i Uppsala trakten.

Åtskilliga båtar har byggts med metoden och jag kan inte se något negativt, vid oneoff bygge.

 

Lite OT

En bekant sa att man ska inte ha finare båt än att man ska kunna slå i en spik i skottet där man vill kunna hänga sin jacka.

 

I en båt likt den tråden handlar om är det ju lätt att banka i en spik. :)

 

 

Kalle

Jag tänkte på den familjen också och har försökt googla men kommer antingen ihåg för lite eller så är informationen borta.

 

Kan det ha varit i Kungsör eller däromkring. Mälaren iallafall.

 

De hade seglat till Island med en tidigare båt. Var det en finsk Guy som de förlängde nån meter. Jag läste mycket på deras hemsida om bygget av den stora båten som var ribbkravell och epoxad.

 

Allt gjordes mycket noggrant och det verkade ha blivit en bra båt.

 

Skulle vara roligt att läsa vad som hände sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett svenskt par byggde en större segelbåt med denna metoden, de hade en hemsida på nätet där man kunde följa bygget, någon kanske kommer ihåg.

De startade med att bygga en byggnad för båtbygget, kan ha varit i Uppsala trakten.

Åtskilliga båtar har byggts med metoden och jag kan inte se något negativt, vid oneoff bygge.

 

Lite OT

En bekant sa att man ska inte ha finare båt än att man ska kunna slå i en spik i skottet där man vill kunna hänga sin jacka.

 

I en båt likt den tråden handlar om är det ju lätt att banka i en spik. :)

 

 

Kalle

Jag tänkte på den familjen också och har försökt googla men kommer antingen ihåg för lite eller så är informationen borta.

 

Kan det ha varit i Kungsör eller däromkring. Mälaren iallafall.

 

De hade seglat till Island med en tidigare båt. Var det en finsk Guy som de förlängde nån meter. Jag läste mycket på deras hemsida om bygget av den stora båten som var ribbkravell och epoxad.

 

Allt gjordes mycket noggrant och det verkade ha blivit en bra båt.

 

Skulle vara roligt att läsa vad som hände sen.

 

 

Exakt dom, jag hade glömt att dom förlängde Guyen, men det stämmer när du påpekar det.

 

Hoppas någon kan ge oss lite info om dom, alltid spännande att läsa "vad hände sen"

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tove var det ja. Tänkte Tovås, Tore mm och googlade men hittade inget.

 

Tack Thallatha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tove var det ja. Tänkte Tovås, Tore mm och googlade men hittade inget.

 

Tack Thallatha.

 

Tacka inte mig, utan den som tacket förtjänar.

 

Dvs Pentax, som dessutom riktade länken i första hand till dig Forgus - fast i en separat tråd.

 

Tyckte bara att länken ävenpassade i denna tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...