Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
neubert

Toplac - slipa och polera?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försöker mig på att lacka lite detaljer med Internationals Toplac men få korn (damm?) i lacken hur många gånger jag än gör rent med trasa och klibbpapper efter att ha slipat med 400 våtpapper... Pensel har jag bytt också...

I övrigt så är lacken fin men kommer störa mig på de små prickarna här och där. 

 

Min idé är att köra abralon, först 2000 och sen 4000 för att sedan använda polermedel och putsa upp ytan med.

Tror ni det kommer att fungera? Får jag en fin lyster då eller sabbar jag ännu mer?

 

Mvh N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nä, jag tror din idé kommer att funka.

Bara Toplacken är hhärdad så den är hård nog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sabbar det får du väl dra på ett lager lack till? Men jag har märkt att om man dammsuger, använder klibbduk, har rena kläder och lägger tidningar framför ytan man lackar som man sprayar vatten på blir det så gott som knotterfritt. Dessutom - det är en båt; inte en Steinway-flygel. Den ska användas. Lite knottror är inte hela världen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt tillverkaren Yachtpaint kan du inte polera toplac. Du får vara nöjd med den finishen du får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har polerat mina båtar med en slippasta som heter Farécla. Den finns i olika grovlekar, jag använde G3 som enligt min standard gav ett utmärkt resultat. Ena båten var målad med Internationals Toplack, den andra med Hempels enkomponents motsvarighet. Båda båtarna målades enligt metoden att rulla ut färgen med skumgummiroller och sedan utstrykning med en riktigt bra pensel. Penseln slätar ut den lite grova ytan som rollern lämnar.

Jag lät dock båda båtarna vara som de var minst en säsong innan jag polerade. Då har färgen härdat så att den är hård nog. Polerar man när båten är nymålad (ännu flera månader efter målningen) verkar det som att färgen smetas ut när man börjar polera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

. Dessutom - det är en båt; inte en Steinway-flygel. Den ska användas.

 

 

Bara en liten undring i all ödmjukhet.'

 

En Steinway-flygel - är inte den byggd för att användas!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

. Dessutom - det är en båt; inte en Steinway-flygel. Den ska användas.

 

Bara en liten undring i all ödmjukhet.'

 

En Steinway-flygel - är inte den byggd för att användas!?

Inte som båt ;-)
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

. Dessutom - det är en båt; inte en Steinway-flygel. Den ska användas.

Bara en liten undring i all ödmjukhet.'

 

En Steinway-flygel - är inte den byggd för att användas!?

Inte som båt ;-)

 

 

Men man bygger väl inte en flygel för att den inte skall användas - fast det finns många som naturligtvis inte använder flygel till mer än att ha prydnadsföremål på.

 

Åandra sidan så finns det många som har balnka och fina båtar - som de inte använder.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lackade också med TopLac för tjugo år sen eller så. Litet apelsinskal blev det om man kolla riktigt närgånget men varför göra det? Har du målat grundfärg mm under vintern så luta dig tillbaks och låt alltihop härda ordentligt till nästa år. (Hehe, eller som jag tjugo år.)

Varför är alla så fobiskt besatta av ytfinish, litet patina visar bara att båten har använts.
Eller kan vara riktiga konstverk när slumpen slår till, hittade bilden nedan för länge sedan när jag googlade typ "gelcoat stresscracks" eller liknande.
[Det är alltså ingen skiss av en kombinerad färja och tankbåt som med sned skorsten närmar sig en spricka i isen om nån trodde det. Det är en närbild på slumpmässig patina??]
post-86835-0-15247700-1463845022.jpg


Ps. Att använda en Steinway som båt? Tror den drar sig ur kurs oavsett var man placerar utbordarn? :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag är rätt nöjd med min steinway! Gick alldeles utmärkt att slipa ett dygn gammal toplac och sedan polers upp. Var dock försiktig med poleringen och kommer gå hårdare åt med polerhättan om några veckor när lacken härdat lite till!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lackade också med TopLac för tjugo år sen eller så. Litet apelsinskal blev det om man kolla riktigt närgånget men varför göra det? Har du målat grundfärg mm under vintern så luta dig tillbaks och låt alltihop härda ordentligt till nästa år. (Hehe, eller som jag tjugo år.)

 

Varför är alla så fobiskt besatta av ytfinish, litet patina visar bara att båten har använts.

Eller kan vara riktiga konstverk när slumpen slår till, hittade bilden nedan för länge sedan när jag googlade typ "gelcoat stresscracks" eller liknande.

[Det är alltså ingen skiss av en kombinerad färja och tankbåt som med sned skorsten närmar sig en spricka i isen om nån trodde det. Det är en närbild på slumpmässig patina??]

attachicon.gifpatina.konstverk.jpg

 

Ps. Att använda en Steinway som båt? Tror den drar sig ur kurs oavsett var man placerar utbordarn? :rolleyes:

 

Det gäller bara att hitta den rätta harmonin vid framförandet.

 

Asus4 kan va rätt snyggt eller varför inte ett rent C med en tillaggd 2;a.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...