Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Peter_K

Filter för dieselvärmare

Rekommendera Poster

Tänkte vara fiffig och sätta ett filter mellan dieseltank och värmare, och ett sådant här känns billigt och simpelt för de små flödena som en värmare har, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Branslefilter/Branslefilter-universal-2000017982/

Dessa är ju för bensin, så jag mailade Biltema som inte kan svara om de funkar för diesel också. Så nu önskar jag tips - törs man använda dessa för diesel ändå, eller finns det andra liknande filter som garanterat klarar diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellen 52295 satt nästan alltid på värmarna förr, det brukar vara en liten sil i bränslepumpen, men den är ju lite svårare att komma åt.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte vara fiffig och sätta ett filter mellan dieseltank och värmare, och ett sådant här känns billigt och simpelt för de små flödena som en värmare har, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Branslefilter/Branslefilter-universal-2000017982/

Dessa är ju för bensin, så jag mailade Biltema som inte kan svara om de funkar för diesel också. Så nu önskar jag tips - törs man använda dessa för diesel ändå, eller finns det andra liknande filter som garanterat klarar diesel?

Räcker med ett sånt här

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000036994

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod i kön vid Biltemakassan och mannen före mig hade lagt upp ett hundratal såna små filter. Kunde inte låta bli att fånigt fråga "får man fråga vad du ska med så många bränslefilter till?"

 

Det enda svaret blev: Ja det får man svarade mannen, betalade och gick.

 

Är fortfarande helt ovetande. Nåt sattyg var det nog ändå. Knarktillverkning är väl standardfunderingen. Urananrikning?

 

Eller ville han bara vara riktigt säker på att inte få skräp i värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför frågade du inte då? Han sa ju att det var okej att fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Knappast urananrikning, men du kan tipsa en narkotikaspanare, samma kunder köper ibland små digitala vågar och "zip-påsar" alltså sådana där små påsar med "blixlås" samtidigt. Den tiden då det köptes säckvis med potäter på torget och aktivt kol i akvarieaffären och massvis med jäst på Ica, men den tiden är förbi, eller så är det ett olönsamt sätt att tjäna pengar idag. Olika sorters vitt pilver däremot lär vara lönsamt.

 

Jag har ett likadant filter till min dieselvärmare, vet inte var det är inköpt. Men man får göra sig en adapter av en slangbit och några snå slangklämmor så att värmarens tunna bränsleslang passar.

Ebersprächer (jäkligt svårstavad värmare) skickade med ett likadnat i sina installtionssatser, oavsett vilket bränsle värmaren var avsedd för.

Annars så funkar denna modellen

http://www.classicvw.se/bensinfilter-krom-1-4-6-mm-/product_details.php/products_id/1807

Den kan man skruva isär och göra ren, men se till att den är ordentligt ihopdragen efteråt, samma modell finns i några olika dimensioner, jag har haft sådant i en gammal dieselbil, fast i en större dimension. Funkade bra, och i en annan antik sengothisk volkwagn har jag ett likadant, innan bränslepumpen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför frågade du inte då? Han sa ju att det var okej att fråga.

Jag blev paff. Antar att det var en vanlig kommentar av hemliga farbrorn. Snoppa av med en vänlig ton när man inte vill dra samma vals i alla kassor. Smart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder dessa, fått en hög av en vän som har egen lastbilsverkstad.

Låter slangarna sitta kvar och byter bränslefilter väldigt smidigt.

 

Om biltemas filter tål diesel låter jag vara osagt

 

2014-04-21-2229_53557fb6ddf2b31ef5b09840

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bränsleslangen till min dieselvärmare sitter ett sådant här filter:

 

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000036994

 

Fungerar!

 

En undring som jag har:

 

När man byter detta filter, så kommer det ju att koma in luft. Måste man lufta värmaren isf? Eller krävs inte det för dieselvärmare?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det in luft kan det hända att man måste köra några starter för att det skall funka, men ingen luftning krävs.

 

Låter då som om jag vågar chansa på ett Biltema-filter, tack för all input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...