Jonaslatt 50 Postad 19 Maj , 2016 Kan tänka mig att denna frågan kommer upp dagligen? Köpte precis en äldre Volvo penta 6hp. Den hade stått i ett garage i 20-30år. Ser helt orörd ut. Impeller och olja bytt. Jag drog och drog men hjälpte inte. Jag la i växeln och fullgod så börja den tända till och tillslut starta den. Någon som vet vad tändningen ska stå?ställbar tändning? Samma med förgasaren gjorde rent den. Någon som vet inställningar på skruvarna? Två varm från bott? Alla tips e välkommet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 19 Maj , 2016 Jag kollade tändningen och den gav okej gnista på båda stiften. Jag provade med mycket startas och fullgas så börja det tända och försökte starta. Men fick inte igång den. Men fick där imot jävla ont i brösten av allt dragande. Sitter några konstiga stift i den som jag aldrig har sett tidigare (skruvar mycket bil) sitter marinstift alltså utan någon hake längst ner skiftet va helt plant. Kan man byta ut detta till några andra? Stiften heter Bu8h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 Maj , 2016 Det är perma-gap stift, dom är gjorda för 2 taktare. Du kan byta till vanliga stift med samma hårdhet och gänglängd. Fördelen med perma-gap är att dom tål nersurning och sotning bättre än ett vanligt. Dock behövs det en rejäl tändspänning för att dom ska komma till sin rätt. Jag tvivlar på att det ska sitta perma-gap på din motor. Mercury körde dessa stift på sina medel o stora motorer på -70 talet dock så hade dom thunderbolt tändning vilken gav en rejäl gnista pga hög spänning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 Maj , 2016 Fördelen med perma-gap är att dom tål nersurning och sotning bättre än ett vanligt. Mercury rekommenderar i servicemeddelande byte från permagap till konventionella stift för att de senare ger bättre lågfart och tomgång. Sök t.ex. på B9HS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 20 Maj , 2016 Ska prova andra stift och se om det hjälper mig. Här vet man längd på stift och avstånd på elektrod? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser