Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
LeffePensar

Mercruiser Smartcraft till NMEA

Rekommendera Poster

Hej

Första frågan, vart sitter Smartcraft kontakten på en 6.2 MPI 2009?

Andra frågan, vad behövs för omvandling på denna för att få Smartcraft till NMEA?

Nån som gjort detta på denna motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen svarat så skall jag försöka mig på. Exempel skall du installera SmartCraft instrument tror jag att det är samma kontakt som där du ansluter diagnostesten. Har för mig att kontakten är lila och hänger lite till vänster om den blå Mercatoden som sitter till vänster om oljefiltret. Numera omvandlingen vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På motorn så har du en kontakt som är till Smartcraft. Till den kopplar du en kabel med motstånd i ena ändan och en "junktionbox" i andra ändan. I junktionboxen kopplar det du vill, instrument, nmea 2k.... Och ett motstånd.... För att få ut nmea 2k behöver du en omvandlare som heter NS005021

post-87061-9376_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu monterat hela kittet som behövs. Strax under 5000:- med allt inkl NMEA 2000 start kit.

Vad som inte funkar nu är dessa värden:

Oljetemp

Drevtemp

Trimindikator

Nu ver jag ju inte ens om dessa värden ges ut på min 6.2 MPI från 2009, nån som har bättre koll på detta än mej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka delar köpte du? Kopplade till vad? Nyfiken då jag länge tänkt göra detsamma, men på en 4.3 MPI... :-)

//Thomas

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte detta:

Kabel 6.1 m - 879982T20

Junction Box - 878492K14

Gateway - 8M0105243

NMEA 2000 Startkit - 000-0124-69

Kopplades mellan motorns Smartcraft uttag, även kallad DIAG kontakten(lila multikontakt), till plottern via NMEA2000 kittet. Detta kit har också en egen strömförsörjning.

Beställdes från mercurydelar.se så jag vet inte om art nr är deras eller Mercurys...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptäckte en sak idag med min Garmin som kan vara värt att veta, den måste stå i läget GPS fart, inte fart över vatten, för att l/nm ska funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Funderar också på att skaffa omvandlare för Smartcraft till NMEA till en Garmin GPSMAN 7408xsv. Säg mig, vilka data får du ut från din motor som du kan visa i GPS:en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte stenkoll på exakt vilka värden, men det beror också på vilken motor, årsmodell osv. Jag får inte ut oljetemp eller drevtemp eftersom min maskin saknar dessa värden. Trimläget ser jag inte heller, men jag tror min är lite anpassad där eftersom den är bytt och moddad till båtens elsystem. Annars det vanliga, varv, antal timmar, vattentemp osv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...