Caribic410 757 Postad 24 Maj , 2016 snålheten kan ibland bedra visheten,en så viktig sak på sjön som batteri köper man ett känt märke ,INTE biltemas batteri,startar inte motorn på sjön ligger man illa till,i en bil mm kan man ju snabbt få hjälp. Jag har i en annan tråd varit en av de största belackarna av biltemas batterier, trots att jag haft några förut och dom har fungerat väl. Förra året bytte jag ut förbrukarbanken till nya BILTEMA och dom funkade lika illa som den förbrukarbank som jag demonterade... Hade inte tid att byta utan fick leva med "KASSA BATTERIER" från Biltema hela sommaren. Som jag svor över Biltema!!!! I våras upptäckte jag att startbatteriet var slut. Uppenbarligen fungerar skiljereläet så att förbrukarna kan ge ström till startbatteriet men inte tvärt om. När jag kopplade bort startbatteriet, fungerade Fintema batterierna hur bra som helst. När jag satte dit ett nytt startbatteri fungerar det fortfarande lika bra som när jag hade nya fina dyra förbrukningsbatteier med etikett av "KÄNT" märke.. Sen är det ju det här med relativt... viket märke är "KÄNT"? Det kända märket som ingen känner igen eller BILTEMA, som alla verkar veta vad det är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Maj , 2016 (redigerade) Jag var ute för en liknande händelse. Hade grejat nåt med båten, så jag var tvungen att flytta två av de tre batterierna i förbrukningsbanken. De tre batterierna var inte speciellt gamla. Lossade minusen på de två batterierna och la den åt sidan och lossade plusskabel och la den också åt sidan. För att det inte skulle stå späning på plusskabeln lossade jag även kabeln vid det kvarvarande batteriet - som stod i ett eget fack ca 20 cm från de två andra. När jag var klar med jobbet satte jag tillbaka batterierna och la på kablarna. Att jag kopplat bort pluskabel vid det kvarvarande batteriet kom jag dock inte ihåg. Den seglatsen hade jag så förfärligt dålig kapacitet på mina batterier. Gick in till Björlanda kile, för att det var något jag behövde fixa i mastkranen.Bestämde mig även för att köpa nya batterier. Tog ett av de gamla och lämnade det på miljöstationen som låg halvvägs till Sea Sea. Köpte tre nya batterier och bar ett och ett till båten. På väg till affären tog jag med mig ett gammalt och ställde vid miljöstationen. När jag kopplade in den nya batterierna, fick jag se att pluskabel som gick till de två förliga batterierna inte var pålagd. Inte konstigt att jag hade dålig kapacitet på min förbrukningsbank. De gamla batterierna var säkert ganska ok, men jag orkade inte gå och hämta dem på miljöstationen. "Man skall inte gråta över spilld mjölk" Redigerad 24 Maj , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Maj , 2016 snålheten kan ibland bedra visheten,en så viktig sak på sjön som batteri köper man ett känt märke ,INTE biltemas batteri,startar inte motorn på sjön ligger man illa till,i en bil mm kan man ju snabbt få hjälp. Uttrycket "Snålheten bedra ofta visheten" är ett ordspråk som jag själv ofta brukar använda. Samtidigt finns det ett uttryck som säger; "Sparsamhet är en dygd" Nu är inte snålhet och sparsamhet samma sak. Alla mina batterier i båten är köpta på BILTEMA - förutom ett Gelbatteri, som jag fick av en granne. (Bra betalt för att lägga på fem trådar i en elcentral - som jag egentligen inte ville ha betalt för alls) Det är 5 års garranti på dem och de har fungerat utmärkt i de år jag haft dem - det är väl ett par år kvar på garantin. Skulle man inte få igång motorn, så är väl det inte hela värden. Då får man ju göra som man alltid gör när motorn krånglar. Hissa segel och segla hem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Maj , 2016 JAjjemen! å när man seglar kommer man när man kommer. En av dom stora fördelarna med det sättet att ta sig fram. Wounderbaum eller vad tysken säger, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Maj , 2016 Bland annat på Tradera säljs det små digitala moduler, antinen bara voltmeter, eller som kombinerad volt- och amperemeter, den senare med mätshunt, dessa har i allmänhet en hygglig precision, ungeför densamma eller bättre än billiga multimetrar. En sådan kan man ju bygga in i ett rektangulärt hål i sin panel, om man nu vill veta spänningen mer exakt. Jag skall har en saådan kombinerad kopplat mellan solcellspanelen och dessa regulator, möjligen mellan regulatorn och batteriet. Men det bästa är ju dessa "batteritankmätare" som nu finns relativt billigt, NASA BM-1 har vi ju diskuterat i andra trådar, den funkar som voltmeter, amperemeter, och visar en stapel på hur många procent batterikapacitat man har kvar, dessutom beröttar den några andra saker. Som jag skrev tidigare så är de där runda originalmonterade voltmetrarna inga höjdare, istället för siffror på skalan kunde de lika gärna har färgade fält, rött får dåligt, gult för sisådär, grönt för okej. Den gröna sektorn kunde bli ganska smal, sedan en röd sektor igen för överspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser