Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
22nimo

Dåligt batteri ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en ctek mxs 5,0 som jag laddar batteriet med.

Laddaren visar steg 7 vilket betyder att batteriet är fulladdat. Jag låter laddaren sitta inkopplad och ska starta motorn.

Men laddaren går direkt ner till en trea och voltmätaren i båten går ner till under 11v när jag vrider på nyckeln och startmotorn går runt. Motorn vill förstås inte starta.

 

Ska verkligen laddaren indikera för fulladdat när det är så här dåligt kräm i batteriet ?

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den indikerar väl spänningen!?

 

Hur gamla är dina batterier!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förbrukarbatteriet är några år.

Men startbatteriet som det nu handlar om är ett 105 ah våtbatteri som inhandlades förra året på Biltema .

Dock slarvade jag med underhållsladdningen i vinter, så egentligen skulle det förvåna mej om dom inte tagit ordentligt med stryk.

 

Blir nog till att köpa nytt. Men är ändå förvånad över att laddaren visar fulladdat.

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så beter sig ett trasigt batteri, går upp i spänning ganska omgående utan att ta emot någon ström. Testa att ladda fullt igen och koppla sen på en last på ca. 5A och mät spänning samtidigt. Går det ganska snabbt ner mot 12.0V eller därunder så är batteriet gissningsvis slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukarbatteriet är några år.

Men startbatteriet som det nu handlar om är ett 105 ah våtbatteri som inhandlades förra året på Biltema .

Dock slarvade jag med underhållsladdningen i vinter, så egentligen skulle det förvåna mej om dom inte tagit ordentligt med stryk.

 

Blir nog till att köpa nytt. Men är ändå förvånad över att laddaren visar fulladdat.

 

Om man laddar batteriet fullt inför vintern, lägger av en av batterikablarna, och låter batteriet stå kvar i båten, borde det klara en vinter, utan att bli skrot.

 

Men det kanske var dåligt ladda i höstas och inte fått nån laddning förrän på våren.

 

Fast ett starbatteri borde ju få laddning från generatorn och va fulladdat mest hela tiden.

 

Fungerar din generator ordentligt!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så beter sig ett trasigt batteri, går upp i spänning ganska omgående utan att ta emot någon ström. Testa att ladda fullt igen och koppla sen på en last på ca. 5A och mät spänning samtidigt. Går det ganska snabbt ner mot 12.0V eller därunder så är batteriet gissningsvis slut.

Batteriet var fulladdat häromdagen. Motorn startade direkt, stängde av motorn, men när jag testade trimplanen så gick voltmätaren ner direkt.

Båten har åter stått och laddat med batteriladdaren nån dag och laddaren indikerade fulladdat. Trots detta så dalade voltmätaren enormt mycket vid startförsök , helt tomt var inte batteriet ,startmotorn gick runt.

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förbrukarbatteriet är några år.

Men startbatteriet som det nu handlar om är ett 105 ah våtbatteri som inhandlades förra året på Biltema .

Dock slarvade jag med underhållsladdningen i vinter, så egentligen skulle det förvåna mej om dom inte tagit ordentligt med stryk.

 

Blir nog till att köpa nytt. Men är ändå förvånad över att laddaren visar fulladdat.

Om man laddar batteriet fullt inför vintern, lägger av en av batterikablarna, och låter batteriet stå kvar i båten, borde det klara en vinter, utan att bli skrot.

 

Men det kanske var dåligt ladda i höstas och inte fått nån laddning förrän på våren.

 

Fast ett starbatteri borde ju få laddning från generatorn och va fulladdat mest hela tiden.

 

Fungerar din generator ordentligt!?

Generatorn byttes av fackman förra säsongen så den borde vara okey.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att spänningen sjunker ner mot 11 volt när startmotorn går är inte onaturligt. En startmotor sänker spänningen kraftigt vid start. Däremot bör vilospänningen inte ligga lägre än 12 V. En start av motorn gör inte av med särskilt mycket energi ur batteriet, tiden startmotorn går är kort. Kan vara något annat som drar ur batteriet. 

Det är inte några andra fel i ditt elsystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fast ett starbatteri borde ju få laddning från generatorn och va fulladdat mest hela tiden.

 

Fungerar din generator ordentligt!?

Generatorn byttes av fackman förra säsongen så den borde vara okey.

 

 

"Fackman" - Det är väl ingen garrati för att generatorn fungerar.

 

(Tommy - som har varit "fackman" hela livet  :huh:  )

 

Varför byttes generatorn!?

 

En tångamperemeter att mäta laddström och annan ström med. Denna är samtidigt en multimeter som du kan mäta spänning med mm mm

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även trimplanen drar mycket ström och kommer sänka spänningen rejält när de går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte konstigt att det ska sänkas mot 11 V när man startar. Jag har båda voltmätare på båt och på bil och varje gång jag startar visas de 11,xx V, men efter några sekunder ska batteriet återhämta sig, först till över 12 V och sedan mot 14,xx V då generator börjar skicka ström till batteriet.

 

Om det inte når 14V direkt efter motorn startat, är det fel på generator.

Om det liger runt 13V direkt efter motorn startat, är det fel på batteriet eller kortslut nånstans i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte konstigt att det ska sänkas mot 11 V när man startar. Jag har båda voltmätare på båt och på bil och varje gång jag startar visas de 11,xx V, men efter några sekunder ska batteriet återhämta sig, först till över 12 V och sedan mot 14,xx V då generator börjar skicka ström till batteriet.

 

Om det inte når 14V direkt efter motorn startat, är det fel på generator.

Om det liger runt 13V direkt efter motorn startat, är det fel på batteriet eller kortslut nånstans i systemet.

Kom precis i från båten.

Voltmätaren ligger på strax över 11v vid start. Strax därefter går voltmätaren upp till ca 12,5 V

Några 13 eller 14 V kommer den inte upp till.

Så då är det väl troligtvis batteriet det är fel på ? Det blev ju som sagt inte underhållsladdat i vinter.

 

Generatorn byttes i sensomras till en ny så den hoppas jag Är felfri.

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte kommer över 12,5 med motorn igång så är det något knas med laddningen. En generator ska kunna hålla även ett dåligt batteri över 13V när motorn är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Generatorn byttes i sensomras till en ny så den hoppas jag Är felfri.

 

 

Att hoppas är en dålig felsökningsmetod - som jag antydde ovan.

 

Ett gammalt talesätt;

 

"Att mäta är att veta"

 

Man måste ju dessvärre förstå vad de värde man får när man mäter innebär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tångampermeter är bra i såna här lägen. Gissar vi att batteriet är kass så generatorn inte orkar höja spänningen mer än till 12,5V skulle tångampermetern visa generatorns maxström 60A t.ex.

 

Batteriet startar ju motorn och håller normal spänning vid starten så inget pekar på batteriet enbart.

 

Verkar vara generatorn som inte matar som den ska. Den kan ju vara hel vid test i testbänk men fel inkopplad.

 

Hel generator ska vara på väg upp mot dryga 14V. Även ett urladdat batteri orkar den nog höja spänningen till över 13V och stadigt stigande. Under den fasen maxström vad nu din generator mäktar med.

 

Det är lätt att byta batteri om du är osäker på det. Be teknikern kolla laddlampan. Är det fel i den kretsen kommer inte generatorn igång med laddningen. Det finns andra kopplingspunkter som teknikern kan kolla på. Men det är hans ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tångampermeter är bra i såna här lägen. Gissar vi att batteriet är kass på sånt sätt att generatorn inte orkar höja spänningen mer än till 12,5V skulle tångampermetern visa generatorns maxström 60A t.ex.

 

Batteriet startar ju motorn och håller normal spänning vid starten så inget pekar på batteriet enbart.

 

Verkar vara generatorn som inte matar som den ska. Den kan ju vara hel vid test i testbänk men fel inkopplad.

 

Hel generator ska vara på väg upp mot dryga 14V. Även ett urladdat batteri orkar den nog höja spänningen till över 13V och stadigt stigande. Under den fasen maxström vad nu din generator mäktar med.

 

Det är lätt att byta batteri om du är osäker på det. Be teknikern kolla laddlampan. Är det fel i den kretsen kommer inte generatorn igång med laddningen. Det finns andra kopplingspunkter som teknikern kan kolla på. Men det är egentligen hans ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips och ert engagemang.

Måste bara fråga:

Om batteriet är fulladdat enligt laddaren, ska då voltmätaren gå direkt upp till 14V vid start eller tar det en liten stund ?

Tänkte mest på att voltmätarn visade ca 12,2 när motorn var igång på tomgång för att sedan gå upp till strax över 12,5 vid ett par snabba gaspådrag.

Sen var jag tvungen att åka därifrån,är ledig i morgon så då får det bli en ordentlig titt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,2V på tomgång tyder på att generatorn inte laddar alls så ström tas ur batteriet.

 

Spänningen på nyladdat batteri ska gå upp till 14V på några sekunder. Även på tomgång oftast. Lite bero på remskivorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stack i väg och köpte ett nytt batteri. Voltmätaren i båten visade samma låga värde vid start.

Plockade fram tångmätaren som jag nyss köpt och fick ett helt annat värde ,14,4 V vid start , mot på sin höjd 12,5 V enligt båtens voltmätare.

Så långt allt väl. Generatorn tycks funka. Medan båtens voltmätare visar fel.

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där instrumenten som sitter i motorns instrumentpanel är ju inte direkt några högteknologiska precisionsinstrument....

Det är synnerligen enkelt uppbyggda vridspoleinstrument av samma typ som Allesandro Volta eller Andre-Marie Ampere hade på den tiden de upptäckte det där med "elektrisk ström" Min namne Georg Ohm var ju sentida och hade tillgång till laboratorieinstrument, men dessa var ju synnerligen enkla de också....

 

Nåväl, kolla när allt är avstängt, var finns visarnålen? under nollan? Dessutom är ju nålen tjock och skalan synnerligen oexakt.

Biltema med fler har andra voltmätare, voltmeters, en del digitala, dessa kräver ju alla ett monteringshål på Ø52mm, så det är bara att byta om du inte är nöjd.

Inte heller dessa digital är några precisionsinstrument, men kanske bättre än de visarinstrument du redan har.

Likadant är det med oljetryck och tempmätarna, samma antika vrisdspoleinstrument med samma mekaniska tröghet, se dess värden bara som en vägledning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtens voltmätare kan naturligtvis visa fel, förmodligen är den en ganska billig sådan med stor  onoggrannhet. Jag brukar inte fästa mig så mycket vid själva värdet den visar på mina båtar utan se till skillnader mellan exempelvis olika dagar eller körningar (man lär sig ju vad nålen ska leka på när allt är normalt).

 

Nästa fråga är var någonstans i elsystemet som voltmätaren mäter. Spänningen sjunker ju längre bort från i detta fall generatorn du mäter (om du vill veta laddspänning). Sedan mäter ju generatorn också elsystemets spänning för att reglera hur hög spänning den ska ha. Oftast mäter den direkt på sin egen pluspol (en gul kabel som leder från den in i regulatorn) vilket ytterligare leder till att laddspänningen vid batterierna blir lägre på grund av spänningsfall (framför allt om batterierna är monterade långt bort från generatorn.

 

Låt säga att din generatortyp är kalibrerad till 14,4 volt. Sedan kanske din är lite i underkant på 14,2. 14,2 ut ur generatorn kanske vara är 13,9 vid batterierna. Voltmätaren sitter i sin tur ännu längre bort och läser av säg 13,5. Den är billig och har en felmarginal på +/- 0,5 volt och det du ser är 13,0 volt. Lägg sedan till lite oxid på kontakter med mera och du är lätt nere på de 12,5 volt du ser idag.

 

Jag skulle börja med att göra rent alla kopplingar (polskor, jordpunkter med mera). Sedan skulle jag mäta direkt på generatorn för att se vad den ger för spänning. Är den för låg kan du koppla den gula kabeln till batteriets pluspol i stället – då läser generatorn spänningen vid batteriet och kommer att justera upp sin utspänning för att kompensera för spänningsfallet. Överväg också att ansluta voltmätaren direkt till batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis som du säger Firefish.

 

Men om man inte har nån aning om elektriska mätinstrument, så tror man ju att om det står 12 Volt, så är det 12 Volt.

 

Den första frågan vi/jag egentligen skulle ställt, är ju - vad är det för instrument du mäter med!?

 

Köpte vid ett tillfälle ett antal digitala voltmetrar som kostade ca 1000 kr st (+moms) av vår representant från ELEF, för att "gubbarna" skulle var sin voltmeter, så att de slapp att åka till lagret för att hämta det gemensam kalibrerade instrumentet.

 

Det visade sig att allihop visade olika och inget visade rätt.  Efter det tappade jag tilltron till instrument som inte kalibreras. 

 

Ändå går man i fällan.  :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står väl 12v på batteriet.

Då behövs ju inget instrument?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde ladda mina batterier fullt inför vinterförvaringen förra året och dessa var helt slut trots att de endast var två år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står väl 12v på batteriet.

Då behövs ju inget instrument?

Det står 250 grader (celsius) på min ugn, vid vredet, inte fasiken blir det 250 grader när jag vrider vredet dit, jag är dödstrött på att äta fryst pizza, snälla hjälp mig, vad skall jag göra, går över på hambugerdiet eller fil med müsli?

Då jag bor i ett gammalt hus kan jag inte ens vara säker på att det är 90 grader i hörnorna.

 

Det var väl en gång en "Albert" som konstaterade någonting om att allt är relativt, eller står i relation till något annat till rum-tiden exempelvis.

Jag har funderat på Caribics lösning här och vill praktiserad den på dieseltankarnas typskyltar, det står ju 200 liter på var och en av dem. Alltså blir denna båtsäsongen väldigt billig! Å andra sidan förlorar vi ju en möjlighet att köpa glass vid varje tanktillfälle....

 

Tja, vilket är bäst, att ha voltmetern inkopplad nära batteriet eller längst bort i elsystemet?

Jag minns orten med namnet "Spänningsfalla" det var en liten ort med en liten järnvägstation längts ut på den lilla smalspåriga linjen, på en modelljärnväg jag en gång byggde, likström har en tendens att falla i spänning på långa avstånd....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det står väl 12v på batteriet.

Då behövs ju inget instrument?

 

Det får mig att tänka på en tjej som bodde i ett grannsamhälle några km bort. När hon fyllde 15 började hon köra moped till skolan. Hon fick naturligtvis genast frågan "Hur fort går din moped!?" svaret blev "70 km/tim". "Hur vet du det!?" "Det står det på hastighetsmätaren"  :)

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det står väl 12v på batteriet.

Då behövs ju inget instrument?

 

Det får mig att tänka på en tjej som bodde i ett grannsamhälle några km bort. När hon fyllde 15 började hon köra moped till skolan. Hon fick naturligtvis genast frågan "Hur fort går din moped!?" svaret blev "70 km/tim". "Hur vet du det!?" "Det står det på hastighetsmätaren"  :)

 

 

När vi var små (förskoleålder) gick vi ofta runt och tittade på motorcyklarna på gymnasieskolan intill. Främst på hastighetsmätarna, för att hitta den som gick snabbast.....

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju precis som du säger Firefish.

 

Men om man inte har nån aning om elektriska mätinstrument, så tror man ju att om det står 12 Volt, så är det 12 Volt.

 

Den första frågan vi/jag egentligen skulle ställt, är ju - vad är det för instrument du mäter med!?

 

Köpte vid ett tillfälle ett antal digitala voltmetrar som kostade ca 1000 kr st (+moms) av vår representant från ELEF, för att "gubbarna" skulle var sin voltmeter, så att de slapp att åka till lagret för att hämta det gemensam kalibrerade instrumentet.

 

Det visade sig att allihop visade olika och inget visade rätt. Efter det tappade jag tilltron till instrument som inte kalibreras.

 

Ändå går man i fällan. :(

Instrumentet jag mätt med är den tångamperemätaren som du rekommenderade.

Voltmätaren som sitter i båten är säkert lika gammal som båten (1978)

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snålheten kan ibland bedra visheten,en så viktig sak på sjön som batteri köper man ett känt märke ,INTE biltemas batteri,startar inte motorn på sjön ligger man illa till,i en bil mm kan man ju snabbt få hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det står väl 12v på batteriet.

Då behövs ju inget instrument?

 

Det får mig att tänka på en tjej som bodde i ett grannsamhälle några km bort. När hon fyllde 15 började hon köra moped till skolan. Hon fick naturligtvis genast frågan "Hur fort går din moped!?" svaret blev "70 km/tim". "Hur vet du det!?" "Det står det på hastighetsmätaren"  :)

 

 

När vi var små (förskoleålder) gick vi ofta runt och tittade på motorcyklarna på gymnasieskolan intill. Främst på hastighetsmätarna, för att hitta den som gick snabbast.....

 

 

 

Känner man igen sej eller!!! =)

det första man kikade på som liten pjatt, när man kröp in i skrotbilen... hastighetsmätaren.

Fick faktiskt skruva loss en mätare från en skrotbil. mekade dit den på cykeln. På något sätt lyckade jag koppla ihop den med framhjulet, via några kugghjul som jag tagit från an trasig väggklocka.. minns inte modellen på bilen men det var en sån cool mätare där det gick ett streck från vänster till höger,, först grön sen gult och på slutet rött (opel KApitän, kan det ha varit)

Hur som helst, fick jag den att fungera och jag fick upp mätaren i 220km/ timmen i en nerförsbacke... De ni..

Undrar bara hur snabbt den moppen, som körde om mej då, gick??

 

Jag var väl nånstans i 8-9 årsåldern då.. =)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...