Ruskpricken 215 Postad 19 Maj , 2016 Hej alla. En liten rapport från Hjälmare Kanal. Fredagen den 13 maj 2016....oups!!....... kl 8:oo låg vi vid infarten till kanalen i Hjälmaren. Vi var den första båten för säsongen, de öppnar annars först 10 juni i år. Två killar med hårknut, de såg ut lite som en Samuraj, de var jättetrevliga å hjälpsamma, följde oss hela vägen med bil ända till utloppet i Arboga ån. De var snälla å väntade in oss medan vi fikade i Hjälmare Docka. Där har turisterna inte kommit igång riktigt än. Men trevligt ställe att stanna på. Trodde att slussarna manövrerades elektriskt men ack nej, här var det spakar att vrida runt spelen med. Flera slussar har tvåkammare å en hade tre kammare. Totalhöjdskillnad lär visst vara ca 21 m. Grabbarna hjälptes åt att öppna luckorna samt manövrera portarna. Sista biten före sista slussen fick vi motorstopp å var tvungen att ankra mitt i kanalen, fick igång motorn efter ett tag. Sedan anpassade de öppningen av E20 bron så vi kunde smita genom utan att stanna motorn. Det var lite pirrigt, det blev långa köer av bilar på båda sidor om bron. Efter det kunde vi bara glida in i slusen som redan var öppen åt vårt håll. Vi startade från Grythem å vinden var sydligt, va bra, men innan vi kom iväg så hade hon vridit mot....naturligtvis......ost. Mitt i nyllet. Vi hann ej fram till kanalens början utan fick nattankra. Ankaret höll men vågorna var korta å höga å det blåste byigt upp mot kanske 7-8 m/s. Så det var ingen nattro precis. Motorkrånglet gjorde vi fick vänta på broöpning i Kungsör å lade till vid Kungsörs Motorbåt-klubbens brygga. Men sedan så var ett tåg försenat så vi fick cirkla runt ett tag, vågade inte stänga av motorn. Framme i Kvicksund däremot lyckades vi få broöppnign så det var bara passera genom båda broarna snabbt utan att stoppa motorn. Tack brovakten! Nästa morgon fick vi motorn fixad i Kvicksund å kunde pusta ut. Resten är vanlig segling ut genom Hammarby slussen å till en ö i skärgården där båten har sin nya hemmahamn. Hjälmaren är inte att förakta å själva slussandet kan vara en trevlig upplevelse å annorlunda. Se till så ni har uppdaterae sjökort å se upp för stenarna, de är legio. Stora områden som ser "fina" ut är belamrade med sten alldeles under ytan, påminner lite om utanför Sandarne å Söderhamn. Slut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 19 Maj , 2016 Jämfört med öppet hav bjuder den sjön på intressanta upplevelser, inte alltid positiva har jag fått erfara. Hjälmaren är en liten otrevlig sjö i hårt väder, i östra Hjälmaren är det horisont mot väster och när det ryker på där med korta elaka insjövågor så är det inte lätt att söka lä utan lokalkännedom. Kusterna ser ut som veritabla minfält på sjökortet i 50:000 och är antagligen sjömätt sådär kring förra sekelskiftet. Men som de flesta vatten; i fint väder är det en helt är det en helt annan historia Och kanalen är fin! Tyvärr är det svårt att hitta drivmedel i sjön så det gäller att ha tanken full om man skall dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Maj , 2016 Jämfört med öppet hav bjuder den sjön på intressanta upplevelser, inte alltid positiva har jag fått erfara. Hjälmaren är en liten otrevlig sjö i hårt väder, i östra Hjälmaren är det horisont mot väster och när det ryker på där med korta elaka insjövågor så är det inte lätt att söka lä utan lokalkännedom. Kusterna ser ut som veritabla minfält på sjökortet i 50:000 och är antagligen sjömätt sådär kring förra sekelskiftet. Men som de flesta vatten; i fint väder är det en helt är det en helt annan historia Och kanalen är fin! Tyvärr är det svårt att hitta drivmedel i sjön så det gäller att ha tanken full om man skall dit. Fast har man en riktig båt, så går det bra att färdas på öppet vatten utan att behöva bekymra sig om tankställe och Ruskpricken seglade en Albin Express om jag inte minns helt fel. Nog har vi det bra som seglar på västkusten. Havet är ganska lätt att hantera. Man skall inte förakta sjömän på en insjö - för att behärska alla olika förutsättning där, behöver man va en väldigt god sjöman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser