Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

Rekommendera Poster

Halloj.

 

Funderar på att ev köpa en båt där det sitter en MD 32A med backslag RB 1.91:1!

 

Någon som har info om detta ekipage? Tips, råd, varningar osv tas gärna emot.

Är ingen hejare på motorer men googlat en del.

 

Tack på förhand

///Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj.

 

Funderar på att ev köpa en båt där det sitter en MD 32A med backslag RB 1.91:1!

 

Någon som har info om detta ekipage? Tips, råd, varningar osv tas gärna emot.

Är ingen hejare på motorer men googlat en del.

 

Tack på förhand

///Micke

 

MD32 är den sexcylindriga versionen av den betydligt vanligare MD21. Motorn är konverterad av Penta men tillverkad av Indenor (ägt av Peugot , finns ej mer som eget bolag). Grejor som är special just för 32:an kan börja vara svåra att få tag på som limpa tex. Annars är de flesta delar identiska med MD21 där så gott som allt finns att köpa som normalt behövs för renovering (inte från Penta dock). Värmeväxlaren på 32A och 21A är ett problem. Är den kass är den nästan omöjlig att renovera och några nya går inte att få tag på. Måhända det går att konvertera en 32:a till tubvärmeväxlaren som 21B har som är en mycket bättre lösning som går att renovera lätt.

 

Motorerna är gamla och det är förvånande att så många fortfarande finns kvar i drift. De har dragits med dåligt rykte i början av sin karriär då man 'översålde' motorerna i båtar där de var för klena för (bla tungdrivna Nimbus 26) och ofta fick gå nära max för att ägarna skulle få den fart de ville. Många kördes helt enkelt ihjäl. Håller man igen på effektuttaget är de väldigt driftsäkra och slitstarka.

 

Helt avgörande är att kylsystemet är helt, många av dessa motorer har gått länge med läckande värmeväxlare och är rostiga inuti pga detta eller köldsprängda. Detta och allt annat som leder till överhettning skadar lätt topplocken och kan leda till att o-ringarna kring cylinderfodren ger upp. Mycket jobb att fixa sådant.

 

Att renovera en MD21 är ofta lönsamt sett till alternativet att byta motor och inte vil byta av andra skäl, men med MD32 skulle jag vara mycket mer försiktig om någon del som limpa eller insprutningspump som är svåra att få tag på skulle visa sig slut när man renoverar.

 

Ingen dålig motor i sig alltså, men allt hänger på hur den skötts och körts genom åren och en så gammal motor kan ha passerat många ägare. Kolla vad som finns dokumenterat ifråga om renoveringar och undvik rostiga klumpar till motorer.

 

Men det går aldrig att bedöma en motor riktigt förrän man plockat ner den och mätt upp delarna och sett hur mycket rost det finns i den.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för det svaret. :-)

Mkt bra info där.

 

Får kanske överväga andra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...