Olleman82 113 Postad 18 Maj , 2016 Hej, Någon som vet hur man bör förhålla sig till lastindex på däck till en båtvagn som bara körs i 30 (kan väl hända 50). Tänkte göra det enkelt och billig för mig att köpa begagnade fälgar plus däck då nuvarande fälgar ser för tråkiga ut. Man hittar dock oftast däck till gamla golf eller ännu mindre bilar för att hamna på rätt dimension. Ekipaget väger strax under 2ton gissningsvis - flipper 700. ,Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 18 Maj , 2016 Jag har en Flipper 700 som jag kör med en egenbyggd boggivagn. Använder vanliga 14 tums däck. Vikten blir ju endast 500 kg per däck och farten är låg. Det som spöar ner däcken är att vagnen stå hela sommaren så att solen torkar sönder däcken. Men det är bara att åka förbi en gummiverkstad och plocka ett par nya begagnade däck i skrotcontainern. Så kör på bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 18 Maj , 2016 Tack för snabbt svar. Försökte redigera mitt inlägg på mobilen men det gick ju sådär. Makaroner skulle vara lastindex såklart:) Någon idé om det spelar någon roll om det är 14 eller 13 tums däck förutom att det oftast är högre lastindex på större däck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Maj , 2016 Bultcirkeln kan ju vara rätt avgörande för att få dit dom? Opel har fyrbultat (13 tum) och Mercedes har fem (14 tum) Dessa är de två vanligaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 19 Maj , 2016 Jo, så långt är jag med. De jag hittat är 13tum och 4x100-nav 57.1 dvs precis det jag ska ha. Däremot sitter det 14tums däck på nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Maj , 2016 Rätt tung båt ändå och beggade däck har redan skalats av lite av sin livslängd? Varför gör du inte tvärtom, köper sprillans nya däck så slipper du byta två gånger till? ( beg däck alltså?) Du köper då C-klassade däck som inte bara klarar högre belastning utan min erfarenhet är att de har längre livslängd. Däcken mår också bra av att du pallar upp trailern, vare sig du har båt på eller inte. Grannen har faktiskt också sytt huvor till sina trailer och husbilsdäck, mot solen... Dit har jag inte kommit, än! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 19 Maj , 2016 Behöver ändå nya fälgar så då är jag inne på denna lösning till en början men c-däck skulle mycket väl kunna bli aktuella när dessa ger sig. Jag gjorde misstaget att köpa en begagnad båtvagn Som i grundkonstruktionen är ok men missade helt att kolla däcken (rookie misstake eller vad). Surt att börja med att köpa helt nya c-däck för flera tusen... Men i övrigt, inga nackdelar med att köra med 13tum istället för 14 förutom att kärran rimligtvis får någon cm mindre markering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Maj , 2016 Men i övrigt, inga nackdelar med att köra med 13tum istället för 14 förutom att kärran rimligtvis får någon cm mindre markering? En nackdel är att de kanske tar i bromsarna..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 19 Maj , 2016 Några sådana finns inte. Obromsat efterfordon. Pratade precis med en däckfirma, de tyckte absolut c-däck, inte helt oväntat kanske man kanske ska bita i det sura äpplet och införskaffa sådana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser