Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Anderoid

Ska ventil vara öppen eller stängd?

Rekommendera Poster

Fick precis tillbaka båten från service och märkte att den blå ventilen längst bak i aktern, till vänster om motorn bara "nästan" är helt stängd. Ska den vara öppen eller stängd? Är novis när det gäller båtmotorer. Motorn är en Mercruiser 4.3 MPI år 2007 med Alpha One drev.

 

 

post-107437-0-06110300-1463592114_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med just blå ventiler är det lite svårt att veta utan att ha lite mer information att gå på, med röd hade det däremot varit en helt annan sak.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den till kylvatten bör den vara öppen. Är den till toa... då kan den nog hållas stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart går slangen inne i båten? Kan ju ge en ledtråd, annars får du nog nöja dig med Bosses svar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Askeladden C6 DC. Finns ingen toa. Misstänker ju att den har att göra med kylningen att göra så därför jag är lite orolig när den var stängd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart går slangen inne i båten? Kan ju ge en ledtråd, annars får du nog nöja dig med Bosses svar ;)

Det ser helt klart ut som att den går till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett kort på utsidan akterspegel

Konstig placering av kylvattenintag om det inte sitter nån slags pickup(ej fordonet :) ) på utsidan

Där slangen kommer ut finns inget vatten att hämta vid planing

 

Alpha drev har ju impellern i drevet men ibland förekommer även impeller på motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett kort på utsidan akterspegel

Konstig placering av kylvattenintag om det inte sitter nån slags pickup(ej fordonet :) ) på utsidan

Där slangen kommer ut finns inget vatten att hämta vid planing

 

Alpha drev har ju impellern i drevet men ibland förekommer även impeller på motorn

 

Den går in i motorn. Måste komma från drevet någonstans då jag inte ser något intag på akterspegeln?

 

Här är några bilder.

post-107437-0-62107400-1463596735_thumb.jpg

post-107437-0-48902000-1463596736_thumb.jpg

post-107437-0-41662200-1463596505_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en sug slang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffand öppen eller stängd, under vinterförvaring ska kulventiler vara halvöppna, eller halvstängda om ni hellre vill det.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffand öppen eller stängd, under vinterförvaring ska kulventiler vara halvöppna, eller halvstängda om ni hellre vill det.

 

 

 

Kalle

Varför ej helöppna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Beträffand öppen eller stängd, under vinterförvaring ska kulventiler vara halvöppna, eller halvstängda om ni hellre vill det.

 

 

 

Kalle

Varför ej helöppna?

 

 

Dom brukar frysa sönder då.

Det finns ett utrymme "bakom" kulan som innehåller vatten, det dräneras om man lämnar ventilen halvöppen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna ventilen när du är vid båten/åker båt och stäng ventilen när du lämnar båten i hemmahamn. Då finns det inget tvivel om om öppen eller stängd... sen är det även en skyddsåtgärd att lämna kranen stängd när man lämnar båten. Spelar mindre roll vad den används till, ska väl ändå vara öppen då man utnyttjar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara en varmvattenslang till varmvattenberedare eller till defrostern till vindrutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara en varmvattenslang till varmvattenberedare eller till defrostern till vindrutan.

 

Har inget av de så det kan det inte vara tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna ventilen när du är vid båten/åker båt och stäng ventilen när du lämnar båten i hemmahamn. Då finns det inget tvivel om om öppen eller stängd... sen är det även en skyddsåtgärd att lämna kranen stängd när man lämnar båten. Spelar mindre roll vad den används till, ska väl ändå vara öppen då man utnyttjar båten.

 

Låter rätt vettigt det du säger :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om slangen kommer från kylvattenintaget som sitter på akterspegeln mellan drevet och styrbords trimplan. Den ventilen ska vara helt öppen annars får motorn ingen kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om slangen kommer från kylvattenintaget som sitter på akterspegeln mellan drevet och styrbords trimplan. Den ventilen ska vara helt öppen annars får motorn ingen kylning.

 

Eld har som vanligt rätt!

 

Ts skriver att båten kom från service, frågan blir då kom den på trailer eller på vattnet?

 

Kom den på trailer efter vinterförvaring så är det helt i sin ordning att ventilen står halvöppen, det tyder på seriös hantering av maskinen.

 

Naturligtvis ska ventilen öppnas vid sjösättning.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...