Hackeda 1 Postad 18 Maj , 2016 Hej, har en bayliner 1952 capri 2,3 liters årsmodell 88 som jag försöker koppla in esa modulen till, den gråa kabeln ska kopplas på minus Polen på tändspolen, men vart på generatorn ska jag koppla den andra? Vilken benämning på generatorn utag ska jag koppla på? Tacksam för svar mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 20 Maj , 2016 Varför måste den kopplas till generatorn. Lite diskussion kanske mitt minne klarnar lite hur det är uppbyggt. För 15 20 år sen konstruerade jag en egen Esa modul som var intrimningsbar för bästa växling på min första båt men mitt minne är inte med. Visst är det 2 st microbrytare, en för att pulsera minus till tändspolen vid växling och en för att detta bara kan hända under viss gas, alltså det skall inte kunna bryta tändningen när man gasat med reglaget har viss gas och uppåt. Skall en av kablarna till generatorn borde det vara D+, alltså Esa modulen kan bara bli aktiv när generatorn börjat ladda. Den kan alltså inte bryta tändningen vid start. Det går ut 12 v på D+ först när generatorn börjat ladda och då först blir modulen aktiv. Kan det va så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 20 Maj , 2016 Vill förtydliga, Esa modulen skall inte kunna bli aktiv vid start och krångla till det så nye motorn startar. Kommer ihåg nu att detta krånglade jag lite med pga av att min konstruktion krånglade just vid startögonblicket. D+ är det som gäller, den skall kopplas till generatorn, ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser