mhunter 0 Postad 18 Maj , 2016 Hej! Min gamla (men välservade) Yamaha 60 (2-takt, 3cyl), går varm. Jag kan köra i ca 5-10 min innan summern börjar ljuda, då är toppen/blocket väldigt hett. Det sprutar en fin stråle ur skvallerröret, detta vatten är dock kallt trots att motorn är varm? Någon nämnde att det tyder på termostatfel, låter det vettigt/möjligt?Jag bytte impeller förra året, och har inte kört jättemånga timmar med den, så jag tror inte den är dålig. Förra året vid ett tillfälle tjöt summern (och motorn gick varm) då var båten vällastad och gick tungt då vi puttrade sakta. Jag lät den kallna utan kåpa i en halvtimme, körde sedan upp i planing och höll högre fart, efter detta tjöt inte summern nåt mer, och jag utgick från att det var överlastat och tungt som var orsaken. Men, i år lät den direkt vid sjösättningen, samt vid en provrunda senare.. den går ca 10 min innan den larmar.Som sagt: * Skvallervatten kommer, i ganska stark stråle (normal) * Skvallervattnet är kallt, trots att motorn är varm* Båten har endast körts i sthlms skärgårds bräckta och giftiga vatten, vilket inte borde satt igen kylvägarna som tex på v-kusten. * Alltid upptiltad motor (som då töms hyfsat bra på vatten) Tacksam för tips! - Kan jag montera ur termostaten och testa utan för att se om det är den som inte öppnar? - Hur kan jag rensa kylkanalerna? Jag har tillgång till tryckluft, högtryckstvätt med hård tunn rundspridande slang (avloppsrens). Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 18 Maj , 2016 Hej, utan termostat skall du INTE köra eftersom flödet blir lägre. Plocka istället ur den/ dem och lägg dem i en gryta med vatten tillsammans med en termometer och kolla om och de öppnar och vid vilket gradantal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 Maj , 2016 Ta inte bort termostaten. Sannolikt öppnar inte den tryckstyrda ventilen. Kan räcka med rengöring. Skriv "popet" i sökrutan och sök på forumet så kommer du hitta det mesta av den info du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mhunter 0 Postad 18 Maj , 2016 Tack för era snabba svar!Jag tänkte bara testa kort utan termostat, för att se om "skvallervattnet" då blir varmt.. Men eftersom det sprutar ut i normal stråle, borde kylsystemet ej vara igensatt, eller?Söker på "popet" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mhunter 0 Postad 18 Maj , 2016 Demonterat termostaten, var en propp av "klegg" bakom den. Sedan verkar det skapligt fritt ner i kanalerna. Törs jag sticka in en smal avloppsrensarmunstycke från högtryckstvätt och blåsa på lite? Eller finns nått som tar skada? Kan det räcka att "bara" spola med slang? Tryckluft, kan det vara nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 19 Maj , 2016 Tryckluft kan du blåsa med.Låt termostat locket o termostaten vara borta o starta motorn.Då skall det komma rikligt med vatten.Då vet du att impeller pumpar bra ialla fall Med vänlig hälsning tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel12 0 Postad 10 Maj , 2018 Hej mhunter har precis samma problemen med min yamaha 60hk undrar om du löste problemet? 🙂 2016-05-18 vid 10:24 skrev mhunter: Hej! Min gamla (men välservade) Yamaha 60 (2-takt, 3cyl), går varm. Jag kan köra i ca 5-10 min innan summern börjar ljuda, då är toppen/blocket väldigt hett. Det sprutar en fin stråle ur skvallerröret, detta vatten är dock kallt trots att motorn är varm? Någon nämnde att det tyder på termostatfel, låter det vettigt/möjligt? Jag bytte impeller förra året, och har inte kört jättemånga timmar med den, så jag tror inte den är dålig. Förra året vid ett tillfälle tjöt summern (och motorn gick varm) då var båten vällastad och gick tungt då vi puttrade sakta. Jag lät den kallna utan kåpa i en halvtimme, körde sedan upp i planing och höll högre fart, efter detta tjöt inte summern nåt mer, och jag utgick från att det var överlastat och tungt som var orsaken. Men, i år lät den direkt vid sjösättningen, samt vid en provrunda senare.. den går ca 10 min innan den larmar. Som sagt: * Skvallervatten kommer, i ganska stark stråle (normal) * Skvallervattnet är kallt, trots att motorn är varm * Båten har endast körts i sthlms skärgårds bräckta och giftiga vatten, vilket inte borde satt igen kylvägarna som tex på v-kusten. * Alltid upptiltad motor (som då töms hyfsat bra på vatten) Tacksam för tips! - Kan jag montera ur termostaten och testa utan för att se om det är den som inte öppnar? - Hur kan jag rensa kylkanalerna? Jag har tillgång till tryckluft, högtryckstvätt med hård tunn rundspridande slang (avloppsrens). Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser