awahlin 0 Postad 18 Maj , 2016 Hej, I vår gummibåt så sitter bensintanken lite dumt till så barnen måste hela tiden öppna en lucka för att öppna lufningsskruven och det är lite knöligt. Nu funderar jag på om jag kan låta luftskruven vara öppen hela tiden? Kommer lådan fyllas av farliga bensinångor och kommer bensinen ta slut pga av avdunstning? Jag tänkte sätta en ventil i botten av lådan så eventuella ångor kan ta sig utanför båten.. Eftersom bensinångor är lättare än luft så borde det ju inte dunsta? Vad säger ni? Mvh/Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 Maj , 2016 Om bensinångor är lättare än luft och förångas vid rel låg temp så bidrar ju viktförhållandet snarare till än emot avdunstning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Maj , 2016 Man brukar ju säga att bensinångor är tyngre än luft och därför har man också en slang från motorrumsfläkten ner i botten av motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 18 Maj , 2016 Bensinångor är tyngre än luft. Bensinångor kommer att komma ut ur en tank med öppen luftskrun. Bensinen kommer inte att ta slut märkbart fortare om du inte stänger luftskruven. Det är risk att utrymmet tanken står i fylls med en olämplig mängd bensinångor i förhållande till luft och då kan en gnista antända ångorna. Statisk elektrisitet kan ge en tillräckligt energirik gnista för att antända blandningen. Det är en klart dålig id'e att lämna tanken med luftskruven öppen om du inte ser till att utrymmet är välventilerat. Hur ventilationen ska utformas vet jag inte. Det bästa är att dina barn får lära sig att man ska stänga luftskruven när man kört färdigt tycker jag. Även om det inte är masspr med båtar som exploderar varje år trots att många slarvar med att ventilera bort bensinångorna - eller helt enkelt inte vet att man ska göra det - så finns risken där. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 18 Maj , 2016 Håller helt med Mackey. Din rubrikfråga är = klassikern hur långt är ett snöre. Ett flertal faktorer påverkar framförallt exponerad yta och temperatur. Bensinångor är fruktansvärt lättantändliga. Det är sant att bensinångor är något tyngre är luft förutsatt samma temperatur. Dock försumbart utanför teorin. Att ångorna skulle hamna på "golvet" förutsätter i princip 0 luftrörelse. Skulle stark råda att lära dina döttrar att stänga luftskruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 18 Maj , 2016 Luftskruven ska alltid stå öppen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 18 Maj , 2016 Det finns en anledning till att låta lutskruven vara öppen. Om tanken blir varm så bildas det ett övertryck å då kan det pressa ut både ångor å bensin å det kan i värsta fall spricka i slangar å tätningen mellan slang o tank. Mackey har rätt att man skall ta det varligt men i en jolle å svåråtkomligt utrymme skulle jag låta luftnippeln vara öppen. På den tiden jag körde med utombordare stängde jag inte luftnippeln just av den orsaken. Gasol däremot mina vänner, där kör jag alltid så att jag stänger kranen på flaskan å sedan får det brinna slut i slangarna. Ingen risk att det kan läcka då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 18 Maj , 2016 Ruspricken, om du gör så med gasol så ska du verkligen lita på din vackventil. När du stänger kranen minskar du trycket och funkar inte grejerna som de ska kan det brinna "baklänges" i slangen, ända till tuben om det vill sig illa. Nu är nog risken minimal, men ändå. Har lärt mig att av säkerhetsskäl alltid släcka lågan innan man stryper flödet i en gastub. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 19 Maj , 2016 Mig veterligen är det en reducerventil som sitter på flaskan. Om det finns en backventil i den, som funktion, det blir ju det per automatik eftersom trycket ut är lägre än trycket från flaskan, så spelar det ingen som helst roll. Det kan inte brinna bakåt i slangen. Lite fysiklektion? Det måste till syre. Jag har varit med om att det baktänder i en gassvets i acetylenflaskan om man inte har "backslagsventil". Men stänger man kranen på flaskan så slocknar det omedelbart. Samma för gasolflaskan. Men där pratar vi helt andra tryck dessutom. Så med eller utan "backventil" så brinner det slut från slangen utan att det baktänder i gasolslangen. Å naturligtvis så stänger man sedan kranen på köket. Även om säkerhetspinnen åsså stänger när det kallnar. Men nu var det bensintankens luftskruv som var frågan. Den låter (lät) jag stå öppen. Skall kanske tillägga att jag hade tanken på den tiden så att luftnippeln lutade å var högsta punkten. Förhindrade ev skvalp att pressa ut bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser