Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Henkee

Motorrumsfläkt, när?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vi hämtar vår nya båt om 3 veckor och vi håller på och lär oss lite nytt.

 

Denna båt från 2013 med utombordare har bensintank och batteri i samma utrymme.

Då den också har motorrumsfläkt som vi inte använt tidigare undrar jag följande:

 

Jag förstår att fläkten ska ventilera bort ångor och liknande, framförallt vid tankning. Men behöver den även gå när man kör eller står på tomgång?? ska den ständigt gå när man är på båten?

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik

Lycka till med nya båten. Tips är att även gå en kurs och ta förarbevis, då lär ni er mycket om sjön och även en hel del tips.

Angående motorrumsfläkt så ska man alltid starta den och låta den gå minst 2 minuter direkt man kommer till båten och innan man startar båten eller slår på någon annan strömförbrukare.
Vid tankning så ska också fläkten användas för att få bort explosiva ångor. Man ser tyvärr många som tankar och startar motorn direkt utan vare sig fläkt eller andra säkerhetsåtgärder. Går ju ofta bra men synd att chansa.

Jag skulle nog titta på om det på något sätt går att ha batteriet i ett annat utrymme än precis bredvid tanken. Det blir mycket ångor runt en bensintank en varm sommardag eller om man tankar en nästan tom tank så pressas det ju ur samma mängd "bensinånga" i volym som du tankar i liter. Får du sedan en liten glappkontakt vid batteriet så kan det gå illa.

 

När man har startat båten och kör båten så brukar inte jag ha någon fläkt på då jag får bra ventilation ändå av fartvind och inget kapell, men det beror ju lite på båttypen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart fläkten fyller en funktion. Men... "Pressas ur samma volym "bensinångor"?" Du har väl inte avluftningen till tanken inne i motorrummet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inombordare har lite fler grejer som kan ge gnistor men en snurra sitter ju bra till?

 

Motorrumsfläkten används i första hand mot risken för bensinläcka i motorrummet främst på inombordare. Jag lyfte också alltid på huven innan start på min Fjord med en stor V8 och det luktade aldrig något...

 

Batteri kan du ha kvar eftersom du som båtägare ibland drar i kablarna för att kolla att de sitter? Då kan knappast gnistor uppstå… det man får är gnistor i tändspolen eller elen till motor snarare och de grejerna har väl inte du?

Och du har väl knappast några andra elgrejer i det utrymmet? 

 

Sedan är det gott sjömanskap att låta fläkten gå när man tankar, även om avluftning sker utombords på en inombordare. Alltså, några minuter innan start, vid tankning och jag brukade också köra en stund när jag lagt till ( eftersom det blir varmt i motorrummet och det är ju bra för grejerna att komma ner till normal temp ) 

 

Du som har utombordare har kanske en lös tank? Då tankar man alltid den uppe på bryggan. Däremot, vid riktigt varmt väder kan självklart lite bensinånga komma från en lös tank när du öppnar luftningen. Med en fläkt så försvinner den rätt fort, när du inte känner väsentlig lukt längre är du klar att starta...

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart fläkten fyller en funktion. Men... "Pressas ur samma volym "bensinångor"?" Du har väl inte avluftningen till tanken inne i motorrummet?

Nej, naturligtvis har man inte avluftningen till tanken i motorrummet om man har en inombordare. Jag kanske uttryckte mig otydligt.

 

Henrik hade ju en utombordsmotor och om han har fast tank så sitter avluftningen förhoppningsvis bra placerad. Men många som har utombordsmotor har en eller flera lösa tankar som tankas och fylls på när bensintanken är placerad nere i båten. Man bör ju som "Funkis" förtydligade alltid tanka  utanför båten för att undvika att koncentration av ångor i båten. Hoppas detta blev tydligare    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...