Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
mhunter

Varm motor, men kallt skvallervatten?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Min gamla (men välservade) Yamaha 60 (2-takt, 3cyl), går varm. Jag kan köra i ca 5-10 min innan summern börjar ljuda, då är toppen/blocket väldigt hett. Det sprutar en fin stråle ur skvallerröret, detta vatten är dock kallt trots att motorn är varm? 

Någon nämnde att det tyder på termostatfel, låter det vettigt/möjligt?
Jag bytte impeller förra året, och har inte kört jättemånga timmar med den, så jag tror inte den är dålig.

Förra året vid ett tillfälle tjöt summern (och motorn gick varm) då var båten vällastad och gick tungt då vi puttrade sakta. Jag lät den kallna utan kåpa i en halvtimme, körde sedan upp i planing och höll högre fart, efter detta tjöt inte summern nåt mer, och jag utgick från att det var överlastat och tungt som var orsaken.

 

Men, i år lät den direkt vid sjösättningen, samt vid en provrunda senare.. den går ca 10 min innan den larmar.
Som sagt: 
* Skvallervatten kommer, i ganska stark stråle (normal)

* Skvallervattnet är kallt, trots att motorn är varm
* Båten har endast körts i sthlms skärgårds bräckta och giftiga vatten, vilket inte borde satt igen kylvägarna som tex på v-kusten. 

* Alltid upptiltad motor (som då töms hyfsat bra på vatten)

 

Tacksam för tips!

- Kan jag montera ur termostaten och testa utan för att se om det är den som inte öppnar?

- Hur kan jag rensa kylkanalerna? Jag har tillgång till tryckluft, högtryckstvätt med hård tunn rundspridande slang (avloppsrens).

 

Tack på förhand!

Redigerad av mhunter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en verkstadshandbok på boatinfo.no.
Den gäller många Yamaha-modeller under åren 1984-1996. Länkar den uppslagen på sidorna för kylsystemet, finns felsökningstips under "trouble shooting".

Skvallerstrålens längd indikerar väl att flödet och även pumpen är okej.
(Om inte nedre delen av kylkanalen mellan skvallerhålet och propellernavet mot förmodan är igensatt.)
Kan vara läckande topplockspackning om kylningen är otillräcklig vid högre varvtal enligt handboken, avgaser trycker då undan vattnet vid toppen och temperatursensorn.
Hur termostaten testas framgår på sidan 5-45, tror de flesta av dina frågor besvaras.

Angående att rensa kylkanalerna finns tips i DENNA äldre forumtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara så på utombordare att skallervattnet kommer direkt från kylvattenpumpen, det har sällan eller snarare aldrig passerat kylkanalerna runt cylindrarna.

Skallerstrålen talar alltså bara om att kylvattenpumpen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. På en Yamaha 60 kommer skvallerstrålen från avgasmanteln vilket det även gör på de flesta andra utombordare. Avgasmanteln kyls av ett oreglerat flöde, ej termostatstyrt, som gör att vattnet oftast är ganska kallt när det lämnar avgasmanteln. Är avgasmanteln kall men topp och cylindrar varma tyder det på att du har nåt problem i biten som kyler just cylindrar och topplock..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klistrade just etiketten "gilla" på Jarbs inlägg ovan.
(Men inser samtidigt också att sådana markeringar är gratis för vem som helst att klicka, inte mycket värt med min klickning andra ord? Blir dock alltid ett uppskattande pling i inläggsförfattarens mejlbox.)

Nå, Jarb är i mina ögon den person här i forumet som har allra bäst koll på bl.a. Yamaha!
(Nu blir han månne litet generad, men forumhistoriken bevisar väl att han har örnkoll på diverse högpresterande moderna utbordare, och som sagt särskilt fabrikatet Yamaha?)
[Tror TS "mhunter" - och egentligen alla andra läsare också - har nytta av att kunna värdera olika foruminläggs trovärdighet? (Kan visserligen vara litet känsligt att recensera forumrävars kunskaper men men. I detta fall är Jarb en klart lysande auktoritet i mitt tycke! Hoppas det är okej att nämna denna min helt subjektiva men klara åsikt? :-)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...