Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
RickLar

Limma mantåg?

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis skaffat mig en 27 fotare och skulle behöva ha mantåg eller liknande då vi har 2 små barn.

Vill helst slippa att ta hål i båten så undrar om det inte går lika bra att limma? Finns ju väldigt starka lim.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du limma trappsteg på en vägg? Ett lim hjälper inte om färgen släpper.

Ta hål är inte farligt alls. Du måste det, och ha rejäla brickor på insidan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt på barnen räddningsvästar (alltså de som vänder dem rätt) och låt dem härja fritt under uppsyn. När de sedan ramlat i en gång (eller max två) så kommer de inte att behöva mantåg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt på barnen räddningsvästar (alltså de som vänder dem rätt) och låt dem härja fritt under uppsyn. När de sedan ramlat i en gång (eller max två) så kommer de inte att behöva mantåg.

Den skolan har jag själv gått i, funkar hur bra som helst.

Våra barn gick i samma skola, funkade för dem också.

Jag kan inte minnas att jag själv ramlade i som barn, men det gjorde jag säkert. Jag minns att vår dotter trillade i från bryggan en gång i sjuårsåldern. Hon skulle gå iland ensam och kissa och hittade väl något spännande på vägen tillbaks. Troligen hade hon inte överlevt om inte reglerna nedan följts eftersom bryggan var lång och öde.

En enkel regel är att flytvästar ska tas på innan man sätter en fot på bryggan eller går ut ur ruffen.

Inngen flytväst = tillträde till bryggor och båtar förbjuden.

Gäller alla, även mamma, pappa och andra vuxna ombord.

Sedan kan det ju ändå vara så att man vill ha ett manråg och då ska det sitta fast ordentligt så att en vuxen person kan trilla in i det utan att det lossnar.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns en sommarkväll när ena brorsan var 2-3 år gammal och vi var på bryggan vid sjöboden och käkade god mat. Brorsan fick flytväst på sig och sen ett rep som bands fast i sjöbodsväggen. Repet var precis så långt att han kunde komma fram till ett steg från bryggkanten. Sen kunde han springa runt och härja utan risk för att trilla i. Han tyckte det var skitkul att springa mot kanten och sen bromsas upp av repet. Skrattade så han kiknade! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...