carlbenson 2 Postad 17 Maj , 2016 Klassikern Volvo Penta AQ145A med de dubbla Solex PA1 44 förgasarna. Har svårt att hålla varvtal vid tomgång men även vid större gaspådrag. Efter den klassiska varmkörningen med pumpande ställer den sig och tuffar mellan 600-1100 varv på tomgång, men även vid pådrag kan den variera +/- 3-400 varv. Ny bränslepump förra året, nya tändstift i år. Även Ignitor flamethrower tändspole då jag försökte installera Ignitor 1 brytarlöst tändsystem men ej fick motorn att starta, så jag satte tillbaka brytarspetsen. Nåväl, kan det vara något i förgasarna? Får den inte tillräckligt med bränsle? Rengöra flottörhusen? Har ej öppnat och kollat än. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlbenson 2 Postad 17 Maj , 2016 Här är en filmsnutt på hur den beter sig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Maj , 2016 Har du kollat att den inte suger tjuvluft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 Maj , 2016 Dubbla förgasare som inte lirar kan betyda synkroniseringsproblem. Vakuumförgasare som jobbar i par (eller fler) är känsliga för detta. Din film visar inte hur motorn går under belastning, om synkroniseringen är kass borde den gå felet vara tydligt under låg last (även högt varv utan belastning) men gå bättre under gång. Ex 3500 varv när du kör är betydligt med belastning än 3500 varv i friläge. Problem med soppatillförseln borde däremot främst ge sig till känna under hög belastning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlbenson 2 Postad 18 Maj , 2016 Dubbla förgasare som inte lirar kan betyda synkroniseringsproblem. Vakuumförgasare som jobbar i par (eller fler) är känsliga för detta. Din film visar inte hur motorn går under belastning, om synkroniseringen är kass borde den gå felet vara tydligt under låg last (även högt varv utan belastning) men gå bättre under gång. Ex 3500 varv när du kör är betydligt med belastning än 3500 varv i friläge. Problem med soppatillförseln borde däremot främst ge sig till känna under hög belastning. Ja det stämmer faktiskt, den går bra under belastning vid 3000+ varv. När jag puttrar ut ur hamnen på 1500-2000 varv är den lite tjurig och vill gärna tappa varv. Skall försöka synkronisera förgasarna då. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlbenson 2 Postad 18 Maj , 2016 Har du kollat att den inte suger tjuvluft? Nej, hur gör jag det lättast? Sprutar startgas på olika ställen på förgasarna och ser om den ökar i varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Maj , 2016 Har du kollat att den inte suger tjuvluft?Nej, hur gör jag det lättast? Sprutar startgas på olika ställen på förgasarna och ser om den ökar i varv? Exakt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 18 Maj , 2016 Ovanstående tips är bra, kolla det! Men du skall också kolla fördelaren, det är väl en Bosch? Dessa har roterande fjäderbelastade motvikter under rotorn, under själva plattan som brytarspetsarna sitter på. Vid oljämn gång kan det vara så att dessa motvikter kärvar och inte gör sitt jobb. Fjädrarna kan lossna också. Om du synkar förgasarna och kollar tjuvluften först och det inte hjälper, skall du ge dig på och renovera fördelaren, möjligen har Volvo-Penta eller Bilia fortfarande nån enstaka renoveringssats kvar i lager. Men du kan ju också kolla att brytarspetsarna lyfter lika mycket på varje kam. Om inte får du byta hela fördelaren, kolla med nån firma som säljer eftermarknadsprylar till Volvobilar! Varje fördelare har ett artikelnummer instansat, och det finns en landsvägsvariant som är identisk med din, troligtvis till rallybil eller industrimotor. Sedan slits tändspolar och framförallt kondensatorer hårt i varma motorrum, i bilar är det bättre ventilation än i båtar. Det med att du inte lyckades få den brytarlösa tändmodulen att funka kan ju bero på att tändningens grundinstälnig är fel, eller att du kopplat fel? Har du en stropboskopslampa att ställa tändningen med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 18 Maj , 2016 Renoveringssats kan du hitta här: http://drevdelar.se/stora-repsatsen-solex-pai44-b20-b30-b23-b230-b250-16v Är dock också nyfiken på hur man synkar förgasarna. Är det ett par sådana här man behöver? http://www.amazon.com/Edelbrock-4025-Carburetor-Balancing-Instrument/dp/B00062YC2E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 18 Maj , 2016 Börja med att ladda hem manualen från Volvo Pentas hemsida där står hur man synkroniserar förgasarna, förmodligen behöver du inte köpa någonting till förgasarna ännu, det går ofta bra att ta isär och sätta ihop igen utan att behöva byta något om endast rengöring behövs, speciellt om huvudpackningen är av gummi och man är försiktig så kan man återanvända alltihop. Du behöver inga instrument för synkroniseringen bara ögonmått och tålamod, det är också meningslöst att mäta vakuum då det går en ganska grov kanal mellan förgasarna i insugningsröret som jämnar ut mindre skillnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlbenson 2 Postad 20 Maj , 2016 Har du kollat att den inte suger tjuvluft?Nej, hur gör jag det lättast? Sprutar startgas på olika ställen på förgasarna och ser om den ökar i varv? Exakt! Den ökade inget i varv när jag sprutade startgas runt anslutningarna av förgasarna mot insuget. Så jag antar att den inte suger tjuvluft. Däremot tappade den rejält i varv när jag sprutade startgas direkt i förgasaren, på båda sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlbenson 2 Postad 20 Maj , 2016 Jag skruvade bort de två "helikopter"-plattorna på förgasarna och blåste rent alla munstycken. Flottörhusen var rena och fina trots att de varit fyllda med etanol-haltig bensin hela vintern. Däremot har jag lite svårt att tyda manualen från volvo penta. Det står att man skall skruva i tomgångsmunstycket (som jag också blåste rent) och sedan skall man justera tomgångsskruven så att den berör godset och sedan ytterligare ¾ varv. Är detta samma skruv? Denna skruv var helt inskruvad i förgasaren (skruv 1, se bifogad bild). Luftskruvarna (skruv 3) vet jag vilka de är och de skall ut 2 varv enligt de flesta rekommendationer här på forumet. Annars går motorn inte bra. Gissar dock på osynkroniserade förgasare. Axeln som går mellan spjällaxlarna verkar inte beröra hävarmen för att öppna spjällen exakt samtidigt. Måste kolla närmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlbenson 2 Postad 22 Maj , 2016 Dubbla förgasare som inte lirar kan betyda synkroniseringsproblem. Vakuumförgasare som jobbar i par (eller fler) är känsliga för detta. Din film visar inte hur motorn går under belastning, om synkroniseringen är kass borde den gå felet vara tydligt under låg last (även högt varv utan belastning) men gå bättre under gång. Ex 3500 varv när du kör är betydligt med belastning än 3500 varv i friläge. Problem med soppatillförseln borde däremot främst ge sig till känna under hög belastning. Har skruvat på tomgångsskruvarna på båda förgasarna tills varvtalet hölls konstant, sen skruvade jag lika mkt på båda för att få ned det till 900-1000 varv. Nu är det konstant på alla varvtal! Däremot insåg jag att spjällen på ett eller båda förgasarna inte vill gå tillbaka helt när jag drar av gasen, så motorn står kvar på 1500-2000 varv när gasreglaget står i tomgångsläge. Trycker jag till den med handen så går den ned till 900-1000. Verkar som själva spjällaxeln är lite trög och behöver smörjas eller ngt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
somarin 0 Postad 7 Mars , 2020 Har haft samtliga problem med gången på min 145. Hittade felen i fögasarens trotten som var fastoxiderad och kärvare. Kolla detta. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
somarin 0 Postad 7 Mars , 2020 Trotten = trottlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser