Hedstrom 0 Postad 17 Maj , 2016 Jag tänkte mig ge på att göra en liten service på motorn innan jag lägger i den och har lite frågor. Vilken 4-taks olja är det jag ska ha? Det ända som står i service boken är 4-taks utombordsolja. Ska det bytas oljefilter på dessa motorer också? vad är det för något? Växelhusoljan ska vara sae 90, måste det vara någon speciell eller fungerar http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Vaxelhusolja-EP-SAE-90-2000022017/ Om man ska starta motorn på land, hur ska jag göra då? Är det tunna som gäller? spolmuff? läste nåt om att man kan koppla in trädgårdsslangen för att spola kylsystemet, kan man dra igång motorn om man har den inkopplad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 Maj , 2016 Du bör välja en marinklassad olja och dessa heter FC-W, visken ska vara 10W-30 i vårt klimat. Eftersom du själv föreslagit Biltema så fortsätter vi väl på det temat: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/4-takts-utombordsolja-10W-30-2000023444/ Ja det ska bytas oljefilter oxå, nya packningar till pluggarna på växelhus och oljesump behöver du oxå. Yamaha handlaren har dessa prylar och Yamaha har även en egen serie smörjoljor som heter Yamalube. Viktigt med växeloljan är att det är just en SAE90 GL-4 vilket Biltema oljan du länkat till är så den funkar. Ja du ska använda tunna eller spolmuff om du ska köra motorn. Spoluttaget är bara till för att just spola med. Sen är det ju även lite andra saker att tänka på om man ska hålla sej till Yamahas rekommenderade servicejobb och intervaller.. http://yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/2009_Maintenance_Charts.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 22 Maj , 2016 (redigerade) Jag köpte yamahas oljor, filter och packningar. Köpte en spolmuff men får inte motorn att kyla, det sprutar inte ut något vatten där uppe när jag drar igång den. Jag har vattenslangen på högsta så den ska ju få vatten som den ska genom spolmuffen. När jag spolar igenom kylsystemet kommer det vatten upptill på motorn. Kan det vara så att det är impellern som är dålig? För antar att det ska räcka att ha spolmuffen på med högt vattentryck för att dra igång motorn? Redigerad 22 Maj , 2016 av Hedstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 22 Maj , 2016 Tryck ihop spolmuffen så ska det funka bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Maj , 2016 Det är aldrig fel o riva av växelhuset o kolla impellern om du är osäker på skicket eller hur gammal den är.. Bytesintervallet enligt serviceschemat ovan är tre år.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 23 Maj , 2016 Jag provade att trycka ihop spolmuffen. Impellern är aldrig bytt så det är dags för det ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser