Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
JohanKBA

Renovera el-system Ryds 510

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag är ny på det här forumet och på ämnet jag tänker fråga om, så det finns en risk att jag ställer otroligt dumma frågor :)

Efter årets vinterförvaring så har lanternorna slutat fungera på min båt. Efter att ha tittat lite så inser jag att det nog kan vara en bra idé att byta ut befintliga kablar och dra om allt eftersom det ser väldigt risigt ut, kablarna har torkat/spruckit och kontakterna är väldigt rostiga.

Jag har väldigt dålig koll på elen i båten, men skulle tycka att det var roligt att lära mig lite så att jag kan göra det här själv, min fråga till er med lite erfarenhet är därför var/hur jag börjar?

Var kan man hitta en guide eller instruktionsbok som förklarar det här lite grundläggande?

Elsystemet i båten är nog så enkelt det kan bli, lanternor, startmotor och tiltmotor är allt som finns :)

Tack på förhand!

/Johan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit om all el och ritat nya elscheman i flera båtar. Båtar är skitdåligt gjort trots att konsekvenserna kan bli stora och du får strul vid fel tillfälle.

I ditt fall så är det ju enkelt. Du lär inte behöva ett separat förbrukningsbatteri med en sådan båt. Ska man förbruka något när kan inte kör förutom lanternor så möjligen ett lite större batteri än normalt. Då båten är öppen bör du ha IPklassade knappar/paneler. Det finns både lösa knappar eller t ex bluesea:s vattentäta paneler (weather Deck). Det senare satte jag på en silver fox. Blue Seas IP67 klassade paneler finns  även med inbyggt ljus i strömbrytarna samt med både automat och manuella säkringar. Deras tanke är att använda panelen som huvudplint (vilket jag dock inte gjorde). På Blue Sea:s hemsida finns lite exempel på enkla kopplingar (PDFer intill produkterna). Här t ex...

http://assets.bluesea.com/files/resources/instructions/6443.pdf

Kanske en panel på minst 4 vore lämplig: Nav Light, Anchor light, Aux, Bilge. Jag rekommenderar i så fall en huvudsäkring vid batteriet för matning till panelen och sedan att du använder säkringarna inbyggda i panelen för förbrukarna. Använd en länspump med manuellt läge över brytare och med auto-läge direkt från batteris (före huvudbrytare). Sätt säkring på matningen till auto-läget! Vill du inte använda Blue Sea som inte är billigast så finns en uppsjö bra grejer numera. 

Använd förtennt kablage och riktigta kabelskor. 

/Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tänkt! Här är boken du letar efter: http://batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html

2016-05-17 vid 09:28 skrev JohanKBA:

Hej,

Jag är ny på det här forumet och på ämnet jag tänker fråga om, så det finns en risk att jag ställer otroligt dumma frågor :)

Efter årets vinterförvaring så har lanternorna slutat fungera på min båt. Efter att ha tittat lite så inser jag att det nog kan vara en bra idé att byta ut befintliga kablar och dra om allt eftersom det ser väldigt risigt ut, kablarna har torkat/spruckit och kontakterna är väldigt rostiga.

Jag har väldigt dålig koll på elen i båten, men skulle tycka att det var roligt att lära mig lite så att jag kan göra det här själv, min fråga till er med lite erfarenhet är därför var/hur jag börjar?

Var kan man hitta en guide eller instruktionsbok som förklarar det här lite grundläggande?

Elsystemet i båten är nog så enkelt det kan bli, lanternor, startmotor och tiltmotor är allt som finns :)

Tack på förhand!

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-05-17 vid 12:58 skrev petter_b:

Bra tänkt! Här är boken du letar efter: http://batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html

Fast alla de där böckerna som handlar om el ombord, lägger ju fokuset på det som är det viktigaste.

Batteri och laddningskretsar.

Det som båtägarna oftast vill veta är ju behandlat lite i periferin.

Fast Seawolfs bok är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...