Orvar2 0 Postad 17 Maj , 2016 Hej!Har en stortriss där vi har lite problem med att få masten att sitta ordentligt. Det är 3 vajrar som skall hålla masten på plats, den som man fäster i fören har vantskruv, så där är inga problem. Men på styrbord o babord sitter istället nåt annat slags fäste, ser ut lite som en stämgaffel med hål i så att man kan fästa högre/lägre. Vi har provat att fästa i dessa med schackel, men upplever att det är svårt att få det helt spänt. Nån som är bekant med dessa "gafflar"? Finns det nåt annat sätt att göra här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 17 Maj , 2016 Du kan musa den med en tunn lina, ganska vanligt, iaf. på mindre riggar. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 17 Maj , 2016 Hej!Tack för svaret! Men vad betyder musa? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 17 Maj , 2016 Hej! Har en stortriss där vi har lite problem med att få masten att sitta ordentligt. Det är 3 vajrar som skall hålla masten på plats, den som man fäster i fören har vantskruv, så där är inga problem. Men på styrbord o babord sitter istället nåt annat slags fäste, ser ut lite som en stämgaffel med hål i så att man kan fästa högre/lägre. Vi har provat att fästa i dessa med schackel, men upplever att det är svårt att få det helt spänt. Nån som är bekant med dessa "gafflar"? Finns det nåt annat sätt att göra här? Kan du lägga in ett foto på infästningen (sidovanten/röstjärnen) så är det lättare att ge goda råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Maj , 2016 Vanligt sätt att justera på jollar..Ta bort schakeln till att börja med. Vantet har ett hål i änden, eller hur? En riggbult genom fästet med vantet mellan "gafflarna".Eftersom vanten är infästa bakom masten så spänner du dom genom att spänna förstaget med vantskruven. Välj alltså ett "lagom" hål för vanten, med slackt förststag. Sen skruvar du hem på vantskruven, vilket spänner upp hela riggen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 17 Maj , 2016 Har du vajer i focken, och ett bra fall, så spänner du lämpligen riggen genom att dra en tamp runt förstaget någon meter upp och dra vinkelrätt mot förstaget, nu kan du spänna fockfallet, och hela riggen sitter distinkt. ( förstaget kommer att dingla löst när du seglar men det är OK, bara fallet är i bra skick ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Maj , 2016 Har du vajer i focken, och ett bra fall, så spänner du lämpligen riggen genom att dra en tamp runt förstaget någon meter upp och dra vinkelrätt mot förstaget, nu kan du spänna fockfallet, och hela riggen sitter distinkt. ( förstaget kommer att dingla löst när du seglar men det är OK, bara fallet är i bra skick ) Tre frågor: Varför skulle nån vilja göra så här? Hur menar du att det här hjälper TS, just förstaget har ju en vantskuv? Hur menar du att det är "ok" att förstaget är löst men fallspänningen gigantisk, fast den ändå inte kommer åstakomma samma som ett väl ansatt förstag? Hög fallspänning ger liksom en annan effekt än hög förstagsspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 17 Maj , 2016 Hej Stortiss är att betrakta som en Jolle, och flertalet jollar ( 420, 470, 505,..) gör på det sättet, förstaget finns bara föratt hjälpligt hålla masten på plats när focken är nere. Fördeln ät att om 99% av kraften är i fockvajern så saggar focken mindre än om där 50% i fallet och 50% i förstaget. Man får en otrolig utväxling när man drar i sidled på en lång lina/vajer, en del jollar använder sk "magic box" en 8 skuren talja i en auminium fyrkantsprofil, men man får inte samma spänning i focken med det som metoden jag beskrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Maj , 2016 Hej Stortiss är att betrakta som en Jolle, och flertalet jollar ( 420, 470, 505,..) gör på det sättet, förstaget finns bara föratt hjälpligt hålla masten på plats när focken är nere. Fördeln ät att om 99% av kraften är i fockvajern så saggar focken mindre än om där 50% i fallet och 50% i förstaget. Man får en otrolig utväxling när man drar i sidled på en lång lina/vajer, en del jollar använder sk "magic box" en 8 skuren talja i en auminium fyrkantsprofil, men man får inte samma spänning i focken med det som metoden jag beskrev. Jag skulle knappast bunta ihop en stortriss med prestandajollar som de du räknar upp. (ok, 420 kanske inte heller är det) Och sist jag var i en "Five" så var ändå riggspänningen justerbar, separerad från fallspänningen eftersom focken hade cunningham.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 17 Maj , 2016 Aha! Tack för hjälpen Jonas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Maj , 2016 Stortrissen är inte att förakta. Minns ett Tjörn Runt 20-hundranånting när just en Stortriss placerade sig som 9:a totalt. Visserligen seglad av en meriterat duktig seglare och med pimpade segel och krängband på railen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Maj , 2016 Stortrissen är inte att förakta. Minns ett Tjörn Runt 20-hundranånting när just en Stortriss placerade sig som 9:a totalt. Visserligen seglad av en meriterat duktig seglare och med pimpade segel och krängband på railen. Må så vara, men är inte särskilt relevant för något här. Jag antar att du syftar till att jag inte tycker den ska buntas ihop med prestandajollar? Det står jag fast vid, eftersom det är en absolut jämförelse, för att vinna i en handikappsegling som TR är poängen att segla bra i relation till sitt respittal. Det är nåt helt annat. Just för TR brukar ju små Kostrar och annat som knappast kan anklagas för att segla fort vara ett vinnande koncept om jag förstått rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 18 Maj , 2016 Äsch.....vafför tjafsa om det hör hit eller inte att blanda stortriss med kappseglingsjollar. På min "Snipe" var det likadant. Plåtar med hål i å sedan spändes alltihop med förstaget bara. Å där hade jag för "säkerhets skull" en pelikanhake. Kunde ensam avmasta jätteenkelt. På en annan jolle jag haft var det precis samma arrangemang. Så sätt du vanten i de hål som passar å ger minsta slack å spänn upp med förstagets vantskruv. Klart. Å bry sig inte om att andra tjafsar. Det var din fråga som gällde nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser