Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
megalordon

Omkoppling batteribanker

Rekommendera Poster

Hej,

 

I vår båt finns en batteriomkopplare för batterierna där jag kan välja bank 1, bank 2 eller ALLA. (jag har totalt 2 batterier i båten).

 

Dock vill inte motorn starta varken på bank 1 eller bank 2, även om startmotorn går runt. Däremot går det utmärkt med inställningen ALLA.

 

Det finns en kabel dragen mellan +-polerna på batterierna, därför är min misstanke att man helt enkelt parallellkopplat batterierna till en enda bank och omkopplaren därmed gjorts onödig.

 

Det är himla trångt så jag vill helst veta så mycket som möjligt innan jag ger mig in och vill därför gärna ha lite råd innan jag gräver mig för djupt in bland batterier och kablar.

 

Någon som vet mer om detta?

 

/Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det blir olika resultat beroende på hur omkopplaren står så är den nog inte förbikopplad.

 

Förmodligen är dina batterier för dåligt laddade för att var för sig dra runt startmotorn, men om du kopplar ihop dem så får du tillräckligt med ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har också en sån där batteriväljare. 

 

Startbatteriet går direkt till startmotorn/generatorn men är också ansluten till 2. Förbrukningsbanken ligger på 1 och kopplas till elcentralen i det läget. En helt egen konstruktion. :rolleyes:

 

Kopplar jag samman batteribankarna 1+2, så kan jag få hjälp av förbrunkingsbanken (ca 400 Ah) att starta motorn. Ett nödläge som egentligen aldrig skallanvändas.

 

Antingen är dina batterier dåligt laddade, eller har för dålig kapacitet.

 

Vet du hur gamla dom är!?

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock vill inte motorn starta varken på bank 1 eller bank 2, även om startmotorn går runt. Däremot går det utmärkt med inställningen ALLA.

 

Kopierat från TS fråga.

 

Dessutom verkar batterierna vara sammankopplade (paralellkopplade), innebär inte detta att alla batterier arbetar tillsammans oberoende hur batteriväljaren är inställd?

 

Blev mer frågor än svar.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom det blir olika resultat beroende på hur omkopplaren står så är den nog inte förbikopplad.

 

Förmodligen är dina batterier för dåligt laddade för att var för sig dra runt startmotorn, men om du kopplar ihop dem så får du tillräckligt med ström.

 

Vad kan det då betyda att pluspolerna såväl som minuspolerna på batterierna är sammankopplade med kablar? Vad jag förstått så är det så man parallellkopplar batteriet och att jag därav enbart har en bank.

Redigerad av megalordon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en sån där batteriväljare. 

 

Startbatteriet går direkt till startmotorn/generatorn men är också ansluten till 2. Förbrukningsbanken ligger på 1 och kopplas till elcentralen i det läget. En helt egen konstruktion. :rolleyes:

 

Kopplar jag samman batteribankarna 1+2, så kan jag få hjälp av förbrunkingsbanken (ca 400 Ah) att starta motorn. Ett nödläge som egentligen aldrig skallanvändas.

 

Antingen är dina batterier dåligt laddade, eller har för dålig kapacitet.

 

Vet du hur gamla dom är!?

 

Nej jag vet inte åldern på batterierna, och har bara ägt båten i 1 år. Båten är från -99 så risken att batterierna är ålderstigna är ju stor. Min ambition är att byta batterierna och dessutom lägga till 1 ytterligare förbrukningsbatteri, och det var då jag blev lite förbryllad både av kabeldragning mellan polerna som jag tolkar som en parallellkoppling såväl som "beteendet" vid start som jag skrev om i inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många varianter på ideer.

 

Ligger det kablar mellan batterierna, plus till plus och minus till minus så är de ju parralellkopplade

 

Det som är lite underligt är att du måste ha batterifrånskiljaren på 1+2 för att få fram spänning.

 

För det kan väl inte va så att man kopplat inkommande från batteriet på tex 2 och utgående till motorn på 1

 

post-106994-0-36536400-1463480925_thumb.png

 

En liten halvtaskig skiss - hoppas du förstår hur jag tänkte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många varianter på ideer.

 

Ligger det kablar mellan batterierna, plus till plus och minus till minus så är de ju parralellkopplade

 

Det som är lite underligt är att du måste ha batterifrånskiljaren på 1+2 för att få fram spänning.

 

För det kan väl inte va så att man kopplat inkommande från batteriet på tex 2 och utgående till motorn på 1

 

attachicon.gifBatterifrånskiljare.png

 

En liten halvtaskig skiss - hoppas du förstår hur jag tänkte.

 

Smart, kan mycket väl vara så.

 

Ska du bygga om, släng den omkopplaren du har och köp två huvudbrytare, de dyraste du kan hitta, istället.

Det ska vara med metallnyckel, röd plastnyckel ska du sky som pesten.

 

Ja som du förstår så gillar jag inte heller den du har, 1- 2- båda, Tommy här på forumet har en sådan och han betalar för den nu he he.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja som du förstår så gillar jag inte heller den du har, 1- 2- båda, Tommy här på forumet har en sådan och han betalar för den nu he he.

 

 

Kalle

 

 

Nej du har ju i princip rätt, fast jag är lite mera kluven. 

 

Vad menar du med att "jag betalar för den nu"

 

Jag har en sån i min nuvarande båt. Den satte jag dit när jag hade gamla motorn. Då fanns det plats för ett start och ett förbrukningsbatteri - sen hade jag tre förbrukningsbatteri i storfidran, som jag flyttade över och placerade på ett helt annat ställe i båten. 

 

En båt som ligger för fäfot behöver ju inte ha batteri som står och blir förstörda.

 

Köpet en sån där skitomkopplare och fällde tom in den i skottet så jag kunde nå vredet från däcksalongen. Hade två förbrukningsbankar som jag kunde växla mellan.

 

Den bytte jag motor och där motorn satt tidigare blev det plats för en saftig förbrukningsbank.

 

Eftersom batterifrånskiljaren/väljaren satt som den satt och det skulle bli ett hål om jag tog bort den så behöll jag den. Kopplade den enligt skissen nedan.

 

post-106994-0-11984000-1463484376_thumb.png

 

Det var i storfidran våren 2005, som dynastarten plus batterifrånskilljaren "brann upp"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att båten har en bensinmotor?

Att kraften från endast ett batteri inte är tillräcklig för att både dra runt startmotorn och ge ström till tändspolen...?

Men då båda batterierna är inkopplade blir det några ampere över till tändspolen också, och då smäller motorn i gång, han det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Dock vill inte motorn starta varken på bank 1 eller bank 2, även om startmotorn går runt. Däremot går det utmärkt med inställningen ALLA.

 

 

 

Kom inte ihåg att TS skrivit att motorn går runt på läge ett eller två.

 

Kan det va så illa att omkopplaren är så pass bränd i läge ett och två - var för sig - att det ger för stort spänningsfall för att orka dra igång motorn.

 

I läge 1+2 är kopparskenan i omkopplare ännu inte så bränd och ger högre spänning och därmed större effekt.

 

Bara en teori.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mycke väl vara så att spänningen med ett batteri sjunker så mycket att den inte orkar tända vettigt även om startmotorn går runt. Med två batterier fördelar det och spänningen sjunker inte lika mycket.

 

Mät med voltmeter under startförsök, borde ge en hint.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten spekulation/fråga:

Var är det tredje batteriet gömt?   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten spekulation/fråga:

Var är det tredje batteriet gömt?   :)

 

Det "tredje" batteriet är kvar i någon butik nånstans. Det ligger bara i min plan att bygga ut med ett tredje. Idag finns enbart 2 batterier i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp en bild om du har så man ser hur det är kopplat:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...